|
معاون مطبوعاتی بر رفع دغدغههای صنفیِ خبرنگاران تاکید کرد؛
عزم جدی برای ارتقای منزلت روزنامهنگاری
معاون امور مطبوعاتی و اطلاعرسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی ضمن قدردانی از تلاشهای خستگیناپذیر خبرنگاران در توجه به نیازمندیها و مسائل و مشکلات کشور و در عین حال، تبیین پیشرفتها و واقعیتهای موجود، از عزم جدی این معاونت در رفع دغدغههای صنفیِ خبرنگاران و ارتقای منزلت روزنامهنگاری خبر داد.
به گزارش امتیاز؛ متن کامل پیام فرشاد مهدیپور بهشرح زیر است:
عاشورا، یادآورِ مجاهداتِ مردان و زنانی است که با برافراشتن بیرق شرافت و آزادگی، چراغ حقیقت و آگاهی را بهروی همه جهانیان برافروختند و برای همیشهی تاریخ نورافشانی کردند.
تقارن 17 مرداد امسال با عاشورای حسینی، فرصتی مغتنم برای یادآوری این حقیقتِ روشن است که خبرنگاری در امتداد شغل اولیا و هم در ادامهی منشِ راویان حماسه تاریخسازی است که در جریان نهضت عاشورا با چشمان حقیقتبینِ خود، آنچه را که دیدند و شاهد بودند، به عینیتِ تمام برای مردم بازگو کردند و مفاهیم بلندی چون عشق و ایثار، آزادگی و اخلاص، صداقت و راستی و دیگر مفاهیمِ انسانی را با نهضت امام حسین (ع) گره زده و برای همیشه جاودانه ساختند.
بدون تردید، بخش بزرگی از رسالتی که امروز خبرنگارانِ ایرانِ اسلامی نیز بر عهده دارند، در ادامهی همان مسیر و در راستای همگانی کردن مفهوم «جهاد تبیین» به معنای واقعی کلمه است.
بازتاب عینی واقعیتها و توجه به تولید محتوای فاخر، از جمله مصادیقی هستند که در جهاد تبیین میتواند پیروزی بخش باشد و در این عرصه هر قلم میتواند به مثابهی یک سرباز پُرتوان عمل کند.
اینجانب ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید محمود صارمی، خبرنگار گرانقدر خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، که در روز ۱۷ مرداد ۱۳۷۷ حین انجام مأموریت رسانهای در شهر مزار شریف افغانستان، به مقام رفیع شهادت نائل آمد، برخود لازم میدانم قدردان تلاش و فداکاریهای تمام همکاران گرامی و خستگیناپذیرم باشم که ضمن توجه به نیازمندیها و مسائل و مشکلات ریز و درشت جاری، در تبیین پیشرفتها و واقعیتهای کشور نیز از هیچ تلاشی فروگذار نکرده و نقش بهسزایی در امیدآفرینی به جامعه و ایجاد یاس و نا امیدی در دشمنان قسمخورده این نظام اسلامی ایفا میکنند.
توجه ویژه به موضوعات مهمی چون امنیت شغلی و استقلال حرفهای خبرنگاران، یکی از اولویتهای اصلی معاونت امور مطبوعاتی و اطلاعرسانی در دورهی اخیر است و مطابق مصوبات، این معاونت عزمی جدی دارد تا با ارائهی خدماتِ حمایتی جدید به این قشر فرهیخته، گامی اساسی برای رفع دغدغههای صنفیِ خبرنگاران و ارتقای منزلت روزنامهنگاری برداشته شود.
امید فراوان دارم همانطور که تا به امروز توانستهایم، در ادامه نیز بتوانیم با اطلاعرسانیِ عینی و شفاف و با بهرهگیری هرچه بیشتر از ظرفیتهای نوین رسانهای، در پاسداری از ارزشهای اسلامی و صیانت از منافع ملی و مردمی، توفیقی روزافزون داشته باشیم.
اخبار
پخش نسخه دیجیتال «روز واقعه» در تاسوعا و عاشورا
صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران؛ فیلم سینمایی «روز واقعه» محصول سال ۱۳۷۳ به نویسندگی بهرام بیضایی و کارگردانی شهرام اسدی است. در این فیلم بازیگرانی چون علیرضا شجاعنوری، عزتالله انتظامی، جمشید مشایخی، مهدی فتحی، ژاله علو و محمدعلی کشاورز ایفای نقش کردهاند.این فیلم را که پس از طی مراحل تبدیل از فیلم به دیجیتال، همگامسازی مجدد صدا و تصویر، اصلاح رنگ و نور و نیز بازسازی برخی صحنهها آماده شده است، میتوانید با کیفیت ۴K-HDR از شبکه فراتر - IRIB UHD تماشا کنید.نسخه دیجیتال روز واقعه، یکشنبه ساعت ۲۰:۳۰ روی آنتن میرود و تکرار آن ظهر عاشورا ساعت ۱۳:۰۰ و ۲۲:۳۰ همان روز خواهد بود.
شهاب حسینی در
«کوهستانهای دوردست»
شهاب حسینی بازیگر برنده جایزه بهترین بازیگر جشنواره کن ۲۰۱۶ بازیگر فیلم «کوهستانهای دوردست» میترا تبریزیان شد. «کوهستانهای دوردست» داستانی درباره یک پسر ۱۲ ساله است که در شهری کوچک در ایران زندگی میکند. وقتی او خیلی بچه بود مادرش ناپدید شد و حالا پدرش ازدواج کرده است. او که در آرزوی محبت پدر است، پرندهاش را که زخمی بوده و او از آن مراقبت کرده بود، گم میکند و قصد دارد انتقام بگیرد.
این فیلم دومین فیلم بلند تبریزیان پس از «غلام» است که در آن شهاب حسینی هم بازی کرده بود و فیلم با تحسین منتقدان روبهرو و از سوی گاردین و آبزرور به عنوان فیلم هفته انتخاب شده بود. این فیلم در سینماهای انگلیس هم اکران شده بود.«زادوک ناوا»؛ تهیه کننده «غلام» در لندن با شرکت استری داگ فیلمز تهیهکننده فیلم جدید تبریزیان خواهند بود. فیلمنامه «کوهستانهای دوردست» را تبریزیان و سیروس مسعودی نوشتهاند که در فیلم «غلام» هم با هم همکاری کرده بودند.
میترا تبریزیان هنرمندی ایرانی- انگلیسی است که به عنوان نویسنده و کارگردان فعالیت میکند و پیش از این سابقه ساختن فیلم کوتاه هم داشته است.
«اوباما» مخاطبان یک جشنواره
را غافلگیر کرد
«باراک اوباما» به همراه همسرش برای معرفی یک مستند جدید به جشنواره فیلمهای آفریقایی-آمریکایی «مارتاز وین یارد» رفت. هالیوود ریپورتر، «باراک اوباما» رئیس جمهور سابق آمریکا و «میشل اوباما» در شب افتتاحیه جشنواره فیلمهای آفریقایی-آمریکایی «مارتاز وینیازد» تماشاگران را غافلگیر کردند تا فیلم مستند جدیدشان را معرفی کنند.
این مستند نتفلیکس با عنوان «فرزندان» را که حق پخش آن را کمپانی متعلق به اوباما و همسرش یعنی «Higher Ground Productions» در اختیار دارد، «مارگارت براوان» ساخته است. تمرکز این فیلم مستند بر ساکنان آفریقا تاون، یک جامعه کوچک در آلاباما است که تاریخ مشترکی به عنوان نوادگان کلوتیلدا به عنوان آخرین کشتی شناخته شدهای دارند که به طور غیرقانونی اسیران را از آفریقا به ایالات متحده آورده است. وجود این کشتی قرنها یک راز آشکار بود که توسط باستان شناسان دریایی در سالهای اخیر تایید شده است.
«میل اوباما» نیز درباره این مستند توضیح داد: این فیلم یادآور اهمیت به اشتراک گذاری اطلاعات شخصی و تاریخ جامعه با نسلهای جوان است و آنچه مستند «فرزندان» به ما یادآوری میکند که باید داستانهایمان را برای جوانترهایمان تعریف کنیم و دیگر نمیتوانیم از این سنت پیروی کنیم که دردمان را ساکت کنیم. زیرا چیزی که این فیلم به ما نشان می دهد، داستانهای ما قدرتی دارد که باعث دیده شدن ما میشوند».
«باراک اوباما» نیز گفت: اهمیت داستانها و اینکه چه کسی داستان می گوید و چه داستان هایی معتبر هستند و چه داستان هایی نزول پیده کرهاند، یکی از نقاط قوت این جشنواره سینمایی است. در واقع مطرح کردن داستانهایی است که اغلب در جریان زمان گم شدهاند، زیرا ما معتقدیم که داستانهای همه مهم است».
انتظار طرفداران سری «غارتگر» با «طعمه» بهپایان رسید
«غارتگر» محصول سال 1987 با بازی آرنولد شوارتزنگر و به کارگردانی جان مکتیرنان اتفاق بزرگی در سینمای جهان بود. داستان یک گروه ضربت با کماندوهایی ماهر که در یک جنگل، اسیر یک موجود بیگانه و خشن شده و یکبهیک سلاخی میشوند. فیلم حدود 6 برابر بودجه خودش فروخت و باعث شد چند نسخه دیگر از آن ساخته شود که هیچکدام موفقیت فیلم اول را تکرار نکردند تا اینکه «طعمه» از راه رسید. فیلمی که به 300 سال قبل میرود تا منشاء حضور غارتگر را در سیاره زمین نشان دهد. فیلم را طراحی صحنه جالب، داستانی متفاوت نسبت به نسخههای قبلی و پرداخت موفق شخصیت اصلی که یک دختر شکارچی است توانست موفق و پرفروش باشد. همزمان با اکران جهانی، با معرفی این فیلم با ما باشید.
دختری باهوش علیه سلاخ فضایی
نارو دختری باهوش از قبیله کومانج در مکزیک است که 300 سال قبل اولین حضور غارتگر که یک موجود سلاخ و فضایی است را تجربه میکنند. برخلاف فیلمهای قبلی این سری که زمینیها با سلاحهای پیشرفته درصدد متوقف کردن غارتگر هستند؛ در این فیلم نارو با هوشسرشار و تلاش عجیبش میخواهد شر این اهریمن را از قبلیهاش کم کند. فیلم بهترین بهرهرا از لوکیشین میبرد تا نبردها و اکشن را خالص و جذاب کند. صخره، رودخانه، تاریکی جنگل و... همه و همه در خدمت حس مخوفی هستند که فیلم میخواهد در مخاطب ایجاد کند و موفق هم هست. بدون شک «طعمه» بعد از فیلم اول، بهترین اثر بین تمام دنبالههای غارتگر است که چون هیچ سانسوری هم ندارد میتوانید بدون نگرانی بابت ممیزی، با زیرنویس هماهنگ از تماشایش کنید و سرگرم شوید.
وقتی «اشک» شعر و نقاشی جاری کرد
سیدعباس حسینی تهیهکننده و کارگردان مستند «شرح شوق» که در ایام محرم روی آنتن شبکه دو سیما رفت درباره این مستند بیان کرد: من یک مجموعه مستند کوتاه چند دقیقهای در ۱۰ قسمت و در ایام محرم سال گذشته ساختم که امسال روی آنتن شبکه دو سیما رفت. هر قسمت از این مستند عنوانی داشت و به طور مثال «پا به پا از کودکی» و «لقمه قیمتی» از جمله عناوین این اپیزودها بودند.
وی درباره جزئیات این مستند بیان کرد: من در دهه محرم با پیرغلامان حسینی گفتگو کردم و به هیأتها رفتیم، سعی داشتیم از زاویه نگاه افراد مختلف به محرم این فضا را نمایش دهیم و بررسی کنیم. مثلاً در اپیزود «پا به پا از کودکی» به کودکانی پرداختیم که به هیأت میروند. یک قسمت هم درباره شیرخوارگان است که اسم آن را گذاشتهایم «به روی دستان پدر» یا یک قسمت درباره کروناست با این عنوان که «پسندم آنچه را جانان پسندد» و با توجه به محدودیتهای کرونایی به موضوع محرم نگاه کردیم.
این مستندساز که این روزها درگیر ساخت اثر دیگری درباره امام حسین (ع) و اقوام ایرانی است درباره آنچه که لازم است در مستندهای محرمی نمایش داد بیان کرد: شناخت و معرفت خیلی مهم است. این مستندها میتواند حس یا معرفتی را به مخاطب منتقل کند که تاکنون تجربه نکرده است و شاید با مستند آن حس عاطفی را تجربه کنند. وی در پایان بیان کرد: من به برخی نقاط ایران میروم و اگرچه امام حسین (ع) را میشناسند و به ایشان خیلی هم ارادت دارند اما برخی از اطرافیان ایشان را نمیشناسند و فکر میکنم هنوز هم حضرت سیدالشهدا غریب است.
این مستندها با همکاری مرکز هنری رسانهای نهضت ساخته شده و از شبکههای مختلف سیما در حال پخش است.
تام کروز از «تایتانیک» سبقت گرفت
فیلم «تاپ گان: ماوریک» جای «تایتانیک» را در رتبه هفتم پرفروشترین فیلمهای تاریخ گیشه سینمای آمریکا گرفت.فیلم اکشن «تاپ گان: ماوریک» با فروش ۶۶۲ میلیون دلار در آمریکا با عبور از «تایتانیک» به کارگرانی «جیمز کامرون» در رتبه هفتم پرفروشترین فیلمها در گیشه آمریکای شمالی در تمام ادوار قرار گرفت.
«جنگ ستارگان: نیرو برمیخیزد» (۳۹۶ میلیون دلار)، «انتقام جویان: آخر بازی» (۸۵۳ میلیون دلار)، «مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست» (۸۰۴ میلیون دلار)، «آواتار» (۷۶۰ میلیون دلار) و «پلنگ سیاه» (۷۰۰ میلیون دلار)، در رتبههای اول تا پنجم پرفروشترین آثار در تاریخ گیشه سینمای آمریکا قرار دارند.
«تاپ گان: ماوریک» به کارگردانی «جوزف کوشینسکی» همچنین در میان آثار کمپانی پارامونت نیز از «تایتانیک» پیشی گرفته و به عنوان بزرگترین فیلم این استودیو در تاریخ ۱۱۰ سالهاش شناخته میشود، با این حال، ساخته «جیمز کامرون» همچنان با فروش ۱.۵ میلیارد دلار در گیشه بین المللی و ۲.۲ میلیارد دلار در گیشه جهانی، فروش موفقترین در خارج از آمریکا نسبت به فیلم «تاپ گان» به ثبت رسانده است. «تاپ گان: ماوریک» تاکنون ۶۹۰ میلیون دلار نیز در گیشه بینالمللی (کشورهای خارجی غیر از آمریکا) فروخته و بدون اکران در چین و روسیه فروش جهانی خود را به ۱.۳ میلیارد دلار رسانده است.
داستان قسمت جدید «تاپ گان» که با بودجه ۱۷۰ میلیون دلاری ساخته شده، درباره «پیت میشل» (تام کروز) است که پس از ۳۰ سال فعالیت به عنوان خلبان برتر نیروی دریایی، در معرض یک آزمایش جدید قرار میگیرد. قسمت اصلی فیلم «تاپ گان» به کارگردانی «تونی اسکات» در سال ۱۹۸۶ به سینما آمد و به فروش جهانی ۳۵۰ میلیون دلار دست یافت.
یک تصمیم احساسی یا پایان یک کمتوجهی؟!
دبیر چهلویکمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر در حالی از تلاش خود برای احقاق آرزوی زندهیاد ارشا اقدسی - اضافه شدن سیمرغ بلورین بهترین بدلکاری به «فجر» - خبر داده است که اعمالنظرهای سلیقهای و تغییر مداوم آییننامهی جشنواره فجر در دورههای متعدد و نیز زیاد بودن تعداد جایزههای این رویداد همواره موضوعی جدی و بحثبرانگیز بوده است.
هنوز دو هفته از تصمیم دبیر جشنوارهی شانزدهم فیلم مستند ایران (سینما حقیقت) - محمد حمیدیمقدم - برای حذف جوایز بخش فنی و هنری این رویداد و بعد عقب نشینی او از این اقدام -بخاطر اعتراضها - نگذشته که مجتبی امینی، دبیر جشنواره فیلم فجر اعلام کرده قصد دارد جایزهی تخصصی دیگری را که به نظر در بخش بدلکاری است، به جشنوارهی فجر اضافه کند.
اختصاص سیمرغ بلورین به بدلکاران در جشنواره فجر یکی از خواستههای ارشا اقدسی بود که پیش از مرگ خود بارها از آن به عنوان یک آرزو یاد میکرد و حالا که این هنرمند و بدلکار جوان در میان ما نیست، خانواده و همکارانش در اولین سالگرد درگذشت او این آرزو را یادآور شدند. البته پیشتر برگزار کنندگان جایزه سینمایی حافظ این خواستهی ارشا را در جشن حافظ محقق کردند ولی باز هم در پی همین یادآوری، امینی اعلام کرده که در تلاش است این آرزو محقق شود.این مسئله از چند جنبه تأملبرانگیز است؛ اولا میتواند توجه ویژه به حرفهی پرریسک بدلکاری را به همراه داشته باشد و شاید اهدای سیمرغ بلورین و فراهم شدن موقعیتی برای رقابت یا دیده شدن زحمت فعالان این شغل پرخطر، ارزش حرفهای که جانی را به خطر میاندازد بیشتر نشان دهد. اما اضافه شدن یک سیمرغ تخصصی به جشنواره فجر از دو منظر دیگر هم میتواند بررسی شود؛ نخست اینکه باید پرسید آییننامهی جشنوارهای به قدمت و سابقه فیلم فجر که بعد از چند دوره دوباره قرار است به صورت بینالمللی برگزار شود تا چه زمانی باید دچار تغییر و تحول شود؟ آیا تضمینی وجود دارد که چند سال بعد دستاندرکاران بعدی سینما و جشنوارهی فجر این تصمیم را ملغی نکنند و به جایش یک سیمرغ دیگر نگذارند؟ مثل امسال که سیمرغ فیلمنامهی اقتباسی حذف شده و سیمرغ بلورینی به نام «جایزه ویژه جشنواره» اضافه شده است. اگر اتفاقهایی از این دست بیفتد چه کسی پاسخگوی معترضان خواهد بود آن هم وقتی اساسا انتقادهایی نسبت به تعداد جایزههای جشنوارهی فیلم فجر وجود دارد. همین الان حضور فیلمهای مستند و کوتاه در جشنوارهی فجر که هر دو جشنوارههایی بینالمللی و معتبر در ایران دارند برای عدهای از سینماگران و مدیران جای انتقاد دارد، اما توقع فعالان این دو شاخهی فیلمسازی جسارت حذف را به دبیران فجر نمیدهد، حتی وقتی فیلمهای مستند و کوتاه راهیافته به فجر، پیشتر در جشنوارههای تخصصی خودشان دیده شده و جایزه هم گرفتهاند. مسئلهی بعدی این است که افزوده شدن هرچه بیشتر جایزههای تخصصی به جشنوارهی فیلم فجر، سبب میشود که جایگاه صنوف تخصصی سینما در تقدیر از اعضای خود کمتر مورد توجه قرار گیرد و و شاید اگر جایزهی تخصصی بدلکاری از سوی صنف اهدا شود، اعضای صنف بدلکاری نسبت به قوی نبودن تشکل خود معترض نباشند. با این حال اگرچه اعلام نظر دبیر جشنواره فیلم فجر برای اختصاص دادن یک جایزهی تخصصی به بدلکاری بیشتر این تصور را به همراه دارد که در پی فضای احساسی روزهای گذشته و همزمان با سالگرد درگذشت ارشا اقدسی مطرح شده، اما اگر نتیجهی تلاشهای امینی همانطور که ابراز امیدواری کرده، به ثمر بنشیند و آرزوی هنرمند فقید بدلکار محقق شود، باید دید آیا در سالهای آینده آییننامهی جشنواره و جوایز تخصصی آن باز هم دستخوش تغییر میشوند؟
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10805/31762/109165
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10805/31762/109166
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10805/31762/109167
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10805/31762/109168
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10805/31762/109169
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10805/31762/109170
|
عناوین این صفحه
- عزم جدی برای ارتقای منزلت روزنامهنگاری
- اخبار
- انتظار طرفداران سری «غارتگر» با «طعمه» بهپایان رسید
- وقتی «اشک» شعر و نقاشی جاری کرد
- تام کروز از «تایتانیک» سبقت گرفت
- یک تصمیم احساسی یا پایان یک کمتوجهی؟!