|
حمایت فارابی از فیلمسازان اول، تهیهکنندگان را برای سرمایهگذاری راغب میکند
خسرو معصومی کارگردان و نویسنده سینما در گفتوگو درباره فرآیند تایید صلاحیت حرفهای کارگردانان فیلم اولی که از طریق سامانه باشگاه فیلم اولیهای فارابی انجام میشود، گفت: نظر من این بود که کانون کارگردانان سینمای ایران به همراه یک تیم کارشناسی درباره اینکه فیلمسازان اول چه امتیازاتی باید داشته باشند، تصمیمگیری کنند تا فیلمساز برگزیده برای دریافت پروانه ساخت به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی شود.
معصومی یادآور شد: وقتی در کانون کارگردانان حضور داشتم هم این مساله را مطرح کردم و عدهای موافق و مخالف وجود داشت، در نهایت هم بنیاد سینمایی فارابی عهدهدار شد. حال سوال اینجاست؛ آیا کسانی که در بنیاد سینمایی فارابی برای این مساله تصمیمگیری میکنند، کارشناس هستند؟
وی ادامه داد: بنیاد سینمایی فارابی جاییست که هم در زمینه فیلم کودک و نوجوان و هم در زمینه فیلم بلند بزرگسال، خیلی دولتی با مساله برخورد میکند و بر سفارشات بسیار تاکید دارد. اگر این بنیاد قرار است به سینمای ایران کمک کند، نباید فرقی میان هیچیک از کارگردانها قائل شود. از طرف دیگر فارابی نسبت به بخش خصوصی برای معرفی فیلمهای ایرانی به فستیوالهای خارجی ضعیفتر عمل کرده است، چراکه بخش خصوصی انگیزه بیشتری برای این کار دارد.
این کارگردان درباره حمایتهای فارابی از کارگردانان بیان کرد: هر فیلمسازی که مورد حمایت بنیاد سینمایی فارابی قرار گیرد، چه کسانی که میخواهند فیلم اول و چه کسانی که میخواهند فیلم پانزدهم خود را بسازند، افراد بسیاری را در بخش خصوصی برای تهیهکنندگی راغب میکنند که میتوان گفت حمایت فارابی از فیلم اولیها، حمایت مثبتی است.
معصومی گفت: بنیاد سینمایی فارابی بودجهای برای کمک به همه فیلمسازان دارد، نکته اینجاست که نباید این بودجه را تنها برای حمایت از فیلمسازانی خاص که برخی توصیهشان کردهاند، در نظر گیرد، زیرا همه ما برای سینمای ایران کار میکنیم و هر کدام که اعتباری برای سینما آوردهایم به نظام جمهوری اسلامی ایران کمک کردهایم.
کارگردان «دلباخته» تایید کرد: وقتی کارگردانی برای اولین بار میخواهد فیلمی بسازد، بخش دولتی بهخصوص بنیاد سینمایی فارابی میتواند نسبت به بخش خصوصی، کمک بیشتری به او کند اما باید این نکته را در نظر گرفت که آیا کارگردان موردنظر صلاحیت کار کردن در سینمای حرفهای را دارد یا خیر، زیرا این روزها شاهد حضور افرادی در سینما هستیم که اصلا ربطی به این حوزه ندارند، اما با وجود رانت وارد این عرصه میشوند. به نظر من این مسئولیت باید بر عهده کانون کارگردانان باشد و از کارگردان اول به روشهای مختلف حمایت کند، زیرا آنها کارگردانهای کاربلدی هستند و میتوانند بهصورت تخصصی در این باره نظر دهند.
نویسنده «پر پرواز» درباره اعضای تشکیلدهنده هیئت انتخاب فیلم اولیها تصریح کرد: این هیئت باید از چند کارگردان شناخته شده تشکیل شود که کارشان را بلدند و تشخیص میدهند که این کارگردان فیلم اولی میتواند کار خود را به درستی انجام دهد یا خیر، یعنی کارگردان باید توسط عدهای کارشناس تایید صلاحیت شود و تنها به دلیل توصیه یک تهیهکننده، مورد حمایت بنیاد سینمایی فارابی قرار نگیرد. البته این کار نباید با تعداد بالا انجام شود و هر سال حدود ۱۰ یا ۱۵ کارگردان کاربلد وارد چرخه سینما شوند.
اخبار
«مجبوریم» دُرمیشیان
در مینیاپولیس آمریکا
این رویداد سینمایی که از ۲۸ مرداد آغاز شده (۳۱ مرداد ماه) به کار خود پایان میدهد.
فیلم «مجبوریم» برنده پنج جایزه بین المللی است که در این میان سه جایزه بینالمللی بهترین فیلم از نگاه تماشاگران است. جایزه بینالمللی بهترین فیلم از نگاه تماشاگران فستیوال «چینه چیتا» هلند، جایزه بینالمللی بهترین فیلم از نگاه تماشاگران فستیوال «وزول» فرانسه، جایزه اصلی بهترین فیلم، جایزه بهترین فیلم تماشاگران و جایزه بهترین فیلم هیات داوری نتپک (شبکه ارتقای سینمای آسیاوپاسیفیک) فستیوال آسیاتیکای رم جوایز «مجبوریم» هستند.مجبوریم» پیش از این در فستیوالهایی توکیو، هنگهنگ، شانگهای، ترانسیلوانیا رومانی، سائوپائولوی برزیل، مونز بلژیک، چنای، پونا، بنگلور، بلگراد حضور داشته است. «مجبوریم» پنجمین فیلم بلند سینمایی رضا دُرمیشیان پس از فیلم های «بغض»، «عصبانی نیستم!»، «لانتوری» و «یواشکی» است. فاطمه معتمدآریا، نگار جواهریان، پارسا پیروزفر، بهمن فرمان آرا،پردیس احمدیه،مجتبی پیرزاده،بابک کریمی ،همایون ارشادی، پریوش نظریه،رضا بهبودی، احمد حامد، مریم بوبانی، راموناه شاه، هوشنگ قوانلو ، مسیح کاظمی ، محمد حیدری و… با حضور: ژاله علو از بازیگران «مجبوریم» هستند. پخش کننده بینالمللی «مجبوریم» مستقلهای ایرانی ( محمد اطبایی) است
مروری بر فیلمهای مریل استریپ
پانصدوهفدهمین برنامه سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش فیلم «ساعتها» ساخته «استفن دالدری» اختصاص دارد. هشتمین جلسه مرور فیلمهای مریل استریپ بازیگر آمریکایی در سینماتک خانه هنرمندان ایران که روز دوشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ از ساعت ۱۷:۳۰ در سالن استاد ناصری برگزار میشود، به نمایش فیلم سینمایی «ساعتها» ساخته استفن دالدری محصول سال ۲۰۰۲ اختصاص دارد.پس از نمایش فیلم نیز نشست نقد و بررسی با حضور سعید عقیقی و حسین عیدیزاده برگزار میشود. این فیلم روایتگر یک روز از زندگی سه زن در سه مکان مختلف و در سه زمان مختلف است. «ویرجینیا وولف» نویسنده در سال ۱۹۲۳ در حال نگارش رمان خانم دالووی، لورا براون زنی خانهدار در سال ۱۹۵۱ در حال خواندن رمان خانم دالووی و کلاریسا واگان زنی در سال ۲۰۰۱ که به مانند خانم دالووی قرار است ترتیب یک مهمانی را بدهد. «مریل استریپ»، «نیکول کیدمن»، «جولین مور»، «اد هریس» و «جان سی ریلی» در این فیلم به ایفای نقش میپردازند. فیلم سینمایی «ساعتها» به کارگردانی «استفن دالدری» دوشنبه ۳۱ مرداد ساعت ۱۷:۳۰ در سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش درمیآید.
نسیم ادبی و عباس غزالی در «دلا»
مشاور رسانهای فیلم سینمایی دلا؛ فیلمبرداری این فیلم به نویسندگی و کارگردانی فاطیما اباحمزه و تهیهکنندگی علیرضا خسرویان و محمدباقر خدادوست از حدود دو هفته پیش آغاز شده و همه بازیگران آن مقابل دوربین سعید براتی رفتهاند و این روزها فیلمبرداری در لوکیشنهای تهران ادامه دارد و از نیمه گذشته است. این فیلم که مضمونی اجتماعی و خانوادگی دارد، با فضایی روانکاوانه نوشته شده و برای حضور در فستیوالهای داخلی و خارجی آماده نمایش میشود. دلا قصه ملتهب زندگی زنی است که در آستانه چهل سالگی با چالشهایی روبهرو میشود و در تلاش برای بهبود وضعیت خود است و در خلاصه قصه آن آمده: «من یک خط اشتباه کردم، تو یه کتاب حکم دادی»نسیم ادبی، عباس غزالی، امیر حسین هشت رودی، مرتضی امینیتبار در این فیلم حضور دارند. همچنین فرخ نعمتی و با حضور شبنم قلیخانی، سام کبودوند، محمد رسول صفری، صحرا اسدالهی، لادن ژاوهوند و میثم محمدخانی و معرفی مریم شریفزاده در این فیلم ایفای نقش میکنند.
کیانوش عیاری برای «رکر» مجوز ساخت گرفت
در حالیکه کیانوش عیاری یک فیلم توقیفی به نام «کاناپه» در کارنامه کاری خود دارد و «خانه پدری»اش هم با وجود اکران محدود در سینماها، دوباره بایگانی شد و اجازه پخش در پلتفرم های اینترنتی را ندارد، برای ساخت فیلمی با نام «رکر» از شورای پروانه ساخت سازمان سینمایی مجوز گرفته است. او پس از حدود ۶ سال از آخرین فیلمش و در شرایطی که سریال ساخته شدهاش برای تلویزیون گویا سرنوشت مشابهی همچون «کاناپه» دارد، تصمیم به ساخت فیلمی تازه گرفته است.
این پروانه ساخت در حالی صادر شده که میتوان گفت عیاری جزو معدود فیلمسازان مطرح است که در ۱۰ ماه گذشته مجوز تولید یک فیلم جدید دریافت کرده است.
براساس برخی پیگیریها احتمالا رونمایی از ساخته جدید عیاری که مدتی قبل هم برای آن فراخوان بازیگری داد، در جشنواره فیلم فجر امسال خواهد بود.
پیشتر رضا عطاران به عنوان یکی از بازیگران اصلی فیلم معرفی شده بود.
علاوه براین فیلم، شورای صدور پروانه ساخت آثار سینمایی در جلسه اخیر خود با ساخت فیلمنامه «کت چرمی» به تهیهکنندگی سیدمحسن (کامران) حجازی، کارگردانی حسین میرزامحمدی و نویسندگی مسعود هاشمینژاد نیز موافقت کرده است.
«روبورس» کلید میخورد؛
روایت بحرانهای بورس در مستند عطارپور
ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، آریان عطارپور مستندساز و تهیهکننده درباره مستند تازه خود که مراحل پژوهش آن را به همراه رضا پردل سپری کرده و به تولید نزدیک شده، گفت: «روبورس» درباره بحران سازمان بورس در سالهای ۱۳۹۸ تا ۱۳۹۹ است. آن روزها، به قول عدهای حبابی در بازار سرمایه شکل گرفت و باعث از دست رفتن بخش زیادی از سرمایه مردم شد. تبعات این اتفاق تا امروز قابل مشاهده است و افرادی که سرمایه خود را از دست دادهاند درگیر آن هستند.
وی ادامه داد: این فیلم نزدیک به ۳۰ تا ۴۰ دقیقه و مروری بر اتفاقهای این ۲ سال است. در «روبورس» مانند فیلمهای گذشتهام، تمرکز ویژهای بر امور بصری فیلم داریم و تمام سعی ما بر این خواهد بود که با استفاده از مطبوعات و تیتر روزنامهها، خبرگزاریها، تصاویر گرافیکی و ... روایتی کاملا تصویری به مخاطبان ارائه دهیم.
به گفته این مستندساز، قرار است در اثر جدیدی که به زودی مقابل دوربین میرود از آزمایشهای شناختی که در ارتباط با قوه تصمیمگیری مردم است، استفاده شود.
تهیهکننده مستند «نان بیجان» درباره این آزمایشهای شناختی بیان کرد: بخشی از اتفاقی که بین سالهای ۱۳۹۸ تا ۱۳۹۹ در بازار سرمایه رخ داد به نقش سیاستگذاران در آن بازه زمانی باز میگردد و بخش دیگری به مردم. در این میان اگر آموزش درستی به افراد داده شود عملکرد بهتری زمان افزایش تورم و کاهش ارزش پول خود دارند و به هر دستآویزی برای خروج از شرایط بحرانی متوسل نمیشوند. این آزمایشها که در دانشکده فناوریهای نوین دانشگاه علوم پزشکی تصویربرداری میشوند، روند رسیدن افراد به چنین بحران و انتخابهای پس از آن را نشان میدهد.
تام کروز هنوز میفروشد؛
«ماوریک» جای «انتقامجویان» را هم گرفت
«تاپ گان: ماوریک» با ادامه فروش در سینماهای آمریکا از فروش «انتقامجویان: جنگ ابدیت» هم فراتر رفت و به ششمین فیلم پرفروش در تاریخ سینماهای آمریکا بدل شد.
این فیلم در آمریکا تاکنون ۶۷۹ میلیون دلار کسب کرده که برای پشت سر گذاشتن «انتقامجویان: جنگ ابدیت» با فروش ۶۷۸ میلیون دلار که تاکنون عنوان ششمین فیلم پرفروش را داشت، کافی بود. عبور از این فیلم اهمیت ویژهای دارد زیرا «جنگ ابدیت» به عنوان قسمت نخست از «پایان بازی» در سال ۲۰۱۹ که به اوج حماسی مارول بدل شد، همراهانی ۱۰ ساله داشت. در هر حال «ماوریک» به لطف تبلیغات شفاهی و تماشاچیانی که چند بار به تماشای فیلم رفتند، همچنان احتمالات مختلف را زیر پا میگذارد و بعید نیست بتواند فیلم پرفروش «پلنگ سیاه» در سال ۲۰۱۸ را که فروشی ۷۰۰.۴ میلیون دلاری را ثبت کرد نیز بگیرد و در ردیف ۵ فیلم پرفروش همه تاریخ سینمای آمریکا جای خود را تثبیت کند.این فیلم احتمالا همچنان به اکرانش ادامه میدهد و فروش بلیتهایش متوقف نخواهد شد زیرا تا نوامبر که فیلم بعدی «پلنگ سیاه» با عنوان «پلنگ سیاه: واکاندا برای همیشه» اکران شود، گیشه سینماها فیلم مشهور چندانی نخواهند دید.«تاپ گان: ماوریک»در سطح بینالمللی نیز بیش از ۷۰۰ میلیون دلار فروش کرده و این در حالی است که در چین و روسیه اکران نشده است. بریتانیا با ۹۵ میلیون دلار، ژاپن با ۸۲ میلیون دلار، کره جنوبی با ۶۲ میلیون دلار و استرالیا با ۶۰ میلیون دلار بیشترین استقبال را از این فیلم به عمل آوردند. این فیلم در فرانسه هم ۵۲.۸ میلیون دلار فروخت و تاکنون با فروش ۱.۳۷۹ میلیارد دلار سیزدهمین فیلم پرفروش تاریخ سینما در سطح جهانی است.
۵ کشور در فهرست؛
اوروگوئه هم وارد رقابت اسکار شد
سایتآیامدیبی، «استخدام کننده و استخدام شونده» یا «رئیس و کارمند» به نام نماینده اوروگوئه برای شرکت در رقابت اسکار نود و پنجم معرفی شده است. این فیلم را مانولو نیتو کارگردانی کرده است. «استخدام کننده و استخدام شونده» نخستین بار در جشنواره کن ۲۰۲۱ به نمایش درآمد اما تا بهار ۲۰۲۲ طول کشید تا در سینماهای خود اوروگوئه به نمایش درآید. این درام دربرگیرنده یک تراژدی و ۲ مرد است، یکی از آنها صاحب مزرعه و دیگری کارگر ۱۸ ساله اوست. استخدام کننده مرد جوانی از یک خانواده متوسط است و او زندگی مدرنی دارد و با کلیشههای سنتی تولید روستایی همخوانی ندارد؛ اما یک هدف جدی دارد و آن سلامت جسمیاش است. استخدام شونده از او جوانتر است و نیاز فوری به یک شغل دارد تا بتواند از خانواده تازه شکل گرفتهاش حمایت کند و اینجاست که تراژدی رخ میدهد و پیوند ۲ مرد در رابطهای پیچیده از شادی، آزادی و کار را تصویر میکند.
نقش استخدام شده را کریستین بورخس به عنوان اولین نقشی که بازی میکند، انجام داده است. ناهول پرز بیسکایارت بازیگر ۳۶ ساله آرژانتینی نیز در نقش استخدام کننده بازی کرده است. بیسکایارت برای بازی در سینمای فرانسه شناخته شده اما در کشورهای دیگر هم بازی کرده و در سالهای اخیر سابقه درخشانی به هم زده است. از فیلمهای جدید وی میتوان از بازی در فیلمهایی که از سوی ۵ کشور برای اسکار انتخاب شدهاند یاد کرد که شامل «آئورا» و «مزاحم» برای آرژانتین، «وداع با اروپا» برای اتریش، «درسهای فارسی» برای بلاورس که البته به دلیل بیشتر بودن زبان انگلیسی فیلم تایید صلاحیت نشد، «بیپیام» برای فرانسه که با آن یک جایزه سزار هم برد و اکنون اوروگوئه نام برد.
سفر ۲ پسرعمو به زادگاهشان؛
جسی آیزنبرگ در لهستان فیلم میسازد
یاهو نیوز، جسی آیزنبرگ علاوه بر اینکه نویسنده و سازنده فیلم «یک درد واقعی» خواهد بود در این فیلم در کنار کایران کالکین نقشآفرینی هم میکند.
ستاره «زامبیلند» قرار است در مارس ۲۰۲۳ راهی لهستان شود تا فیلمبرداری این فیلم را شروع کند. این فیلم درباره ۲ پسر عمو است که پس از درگذشت مادربزرگشان به لهستان سفر میکنند تا درباره زادگاهشان اطلاعاتی کسب کنند و در نهایت به یک تور هولوکاستی ملحق میشوند. آیزنبرگ ۳۸ ساله و کایران ۳۹ ساله بازیگر سریال «جانشینی» در نقشهای اصلی بازی میکنند.
آیزنبرگ اولین فیلمش را با نام «وقتی کار نجات دنیا را تمام کردی» با همکاری «فروت تری» ساخته بود و این فیلم را نیز با همکاری همین کمپانی میسازد.
بازیگر «حالا مرا میبینی» میگوید در این فیلم به این سوال توجه دارد که آیا درد مدرن در پسزمینهای از آسیبهای تاریخی واقعی معنا مییابد؟وی پیشتر گفته بود که اجدادش لهستانی بودند.این بازیگر آمریکایی که با بازی در نقش مارک زاکربرگ بنیانگذار فیسبوک در فیلم «شبکه اجتماعی» ساخته دیوید فینچر به شهرت رسید بازیگر فیلمهایی چون «تقدیم به رم با عشق» و «کافه سوسایتی» ساخته وودی آلن، «بتمن در برابر سوپرمن»، «لیگ عدالت» و «ویواریوم» هم بوده است.وی اولین فیلمش را سال ۲۰۲۲ با بازی جولیان مور و فین وولفارد در نقش یک مادر و پسر کارگردانی کرد. این فیلم ۲۰ ژانویه ۲۰۲۲ برای اولین بار در جشنواره فیلم ساندنس به نمایش درآمد و با نقدهای مثبتی روبرو شد.
آیزنبرگ که هفته پیش در جشنواره سارایوو ۲۰۲۲ با دریافت جایزه قلب این جشنواره تجلیل شد، نامزدی اسکار، بفتا، گلدن گلوب و انجمن بازیگران آمریکا را در کارنامه دارد.
روابط عمومی و امور بینالملل کانون؛
پویانمایی «آسمان دوستداشتنی» آماده نمایش شد
روابط عمومی و امور بینالملل کانون، این پویانمایی یک اثر درام است که به موضوع جنگ میپردازد و زمان آن ۱۴ دقیقه و ۱۰ ثانیه است. در خلاصه داستان آسمان دوستداشتنی آمده: «خلبان یک هواپیمای جنگی هر روز به بمباران شهرها میپردازد. او هر روز بعد از اتمام ماموریتش به نزد دختر کوچکش بازمیگردد. دختر عاشق پرواز است و همواره از پدر میخواهد که او را با خود به آسمانها ببرد. اما پدر بهدلیل خاطره تلخ مرگ همسرش، هرگز آرزوی دخترش را برآورده نمیکند. جنگ هر روز به آنها نزدیکتر میشود. یک روز، حادثهای زندگی آنها را برای همیشه تغییر میدهد.» دیگر عوامل تولید این پویانمایی که با تکنیک دو بعدی ساخته شده، عبارتند از: مجری طرح: محمدرضا کریمی صارمی، متحرکسازی: جلال نعیمی، طراحی فضا و پس زمینه: نعیم آزاد، طراحی شخصیت: ابوالفضل برومندی، آهنگساز: پژمان خلیلی، صداگذاری و ترکیب صدا: آرش قاسمی و محمد قاسمی، کامپوزیت و تدوین: امیر مهران، سوپروایزر سهبعدی: مسعود تقیمومنی، طراح استوری بورد: عمار قنبرزاده، متحرکسازی افکتهای دوبعدی: امیر کاظمی و امیر مهران، تصحیح رنگ و نور: حمیدرضا فطورهچیان و برنا جمشیدی، ساخته شده در استودیو آدورن کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان. امیر مهران کارگردان این فیلم، دانشآموخته کارشناسی ارشد کارگردانی انیمیشن است و از سوابق او میتوان به مدیرعاملی آسیفای ایران، عضویت انجمن صنفی تبلیغات سینمای ایران، عضویت انجمن صنفی فیلمسازان انیمیشن ایران و عضویت هیات مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک متحرک اشاره کرد. پویانمایی آسمان دوستداشتنی تازهترین تولید امور سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سال ۱۴۰۰ ساخته شده و برای گروه سنی کودک، نوجوان و بزرگسال مناسب است.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10815/31848/109657
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10815/31848/109658
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10815/31848/109659
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10815/31848/109660
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10815/31848/109661
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10815/31848/109662
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10815/31848/109663
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10815/31848/109664
|
عناوین این صفحه
- حمایت فارابی از فیلمسازان اول، تهیهکنندگان را برای سرمایهگذاری راغب میکند
- اخبار
- روایت بحرانهای بورس در مستند عطارپور
- «ماوریک» جای «انتقامجویان» را هم گرفت
- اوروگوئه هم وارد رقابت اسکار شد
- جسی آیزنبرگ در لهستان فیلم میسازد
- پویانمایی «آسمان دوستداشتنی» آماده نمایش شد