|
مشکل آموزش و پرورش طراحی «بد» آن است
۹۶ درصد بودجه وزارتخانه به حساب معلمان واریز می شود
وزیر سابق آموزش و پرورش با بیان اینکه همه منابع مالی در سیستم آموزش و پرورش در خدمت آموزش و پرورش نیست گفت: به عنوان مثال ۹۶ درصد از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان بودجه آموزش و پرورش، در اختیار آموزش و پرورش نیست و بابت حقوق معلمان صرف میشود و مستقیما به حساب معلم واریز میشود.
محسن حاجی میرزایی با بیان اینکه منابع مالی در سیستم آموزش و پرورش در خدمت آموزش و پرورش نیست گفت: به عنوان مثال ۹۶ درصد از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان بودجه آموزش و پرورش، در اختیار آموزش و پرورش نیست و بابت حقوق معلمان صرف میشود و مستقیما به حساب معلم واریز میشود.
وزیر سابق آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه در قالب طراحی هوشمند است که منابع در سیستم میچرخد، اما اکنون اینگونه نیست گفت: به عنوان مثال برنامه درسی از منابع مالی تغذیه نمیشود، به این معنا که اگر منابع مالی آموزش و پرورش ۳۰۰ هزار میلیارد تومان شود، باز تأثیری ندارد.
مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران: امکانات برای حضور زنان در ورزشگاهها بیشتر شود
آزادی به شرط اشتغال زنان زندانی تهران
مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران از برپایی نمایشگاه زنان و تولید ملی از ۹ تا ۱۸ شهریور در بوستان گفتوگو خبر داد.
مریم اردبیلی در این باره گفت: در شش ماهه اول امسال برنامه های مختلفی در حوزه زنان اجرا و دنبال شد، دبیرخانه «ریحان شهر» نیز به صورت مداوم فعال بود، تاکنون از چندصد طرحی که به دبیرخانه رسیده ، بعد از بررسی ۵۸ طرح در محله ها با مشارکت مردمی اجرایی شد.
وی با اشاره به اینکه در حوزه توانمندسازی زنان، دوره ها، برنامه ها و اقداماتی انجام شده است، ادامه داد: هدف نمایشگاه زنان و تولید ملی ارائه محصولات ملی بانوان سرپرست خانوار است و در فضای نمایشگاهی به متراژ ۴۷۰۰ متر در دو بخش فضای نمایشگاهی داخلی و بیرونی در بوستان گفت و گو برگزار می شود.وی بیان کرد: بیشتر غرفه داران از مجموعه های کارآفرین، مشاغل خانگی زنان و تولید کنندگانی هستند که از زنان سرپرست در کارگاه های تولیدی خود استفاده کرده و اشتغال برای آنها ایجاد کرده اند. به گفته اردبیلی ، ۴۶۵۲ نفر محصولات خود را در نمایشگاه امسال در ۳۱۰ غرفه عرضه می کنند. وی با بیان اینکه محصولات زنان سرپرست خانوار شهر تهران در این نمایشگاه عرضه می شود، تاکید کرد: کارهای دیگری که برای زنان سرپرست خانوار انجام داده ایم اجرای دوره های مشاور رایگان، سلامت محور و ایجاد بازارچه های دائمی و فصلی برای عرضه محصولات زنان سرپرست خانوار است. مشاور امور بانوان شهرداری تهران در ادامه گفت: برای فرزندان زنان سرپرست برنامه ریزی برای ارتقای شغلی و آموزشی و پرورش استعداد آنها دنبال می شود.
وی با اشاره به ارائه آموزش هایی در حوزه اشتغال زنان سرپرست خانوار افزود: یکسری طرح ها برای آموزش مشاغل خانگی برای خانم های جوان گذاشته شده است و اردوی کارآفرینی برای دختران در قالب طرح های هزار امید برای این قشر در محدوده سنی ۱۳ تا ۱۸ سال برگزار کردیم.
اجرای طرح «خانواده امن» در تهران
اردبیلی با بیان اینکه مجموعه طرح های نوآوری و کنش گری دختران جوان نیز برگزار شده است، ادامه داد: به هزار دختر تهرانی در این زمینه آموزش هایی داده شد و در نظر داریم در روز دانش آموز نمایشگاهی که دستاورد این آموزش هاست را برگزار کنیم.
وی با اشاره به اجرای طرح «خانواده امن» در تهران بیان کرد: رویکرد خانواده محوری و کنش گری خانواده های تهرانی شروع شده و تسهیلگرانی در محله های شهر تهران با سوال از شهروندان برای دستیابی به شاخص ها مطالعاتی را انجام می دهند. اردبیلی با بیان اینکه ویژه برنامه تهران به روایت دختران برگزار شد، تاکید کرد: در محرم و صفر مجموعه زیر آسمان روضه را در بوستان ها و مراکز شهربانوها برگزار کردیم.
آزادی به شرط اشتغال زنان زندانی براساس تفاهمنامه جدید
مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران در بخش دیگر صحبت های خود گفت: تفاهم نامه با زندان زنان داشتیم بر این مبنا که برای ایجاد حداکثر امکانی که می تواند وجود داشته باشد تا زنان زندانی در خانواده خود بیشتر حضور داشته و به نوعی آزادی به شرط اشتغال داشته باشند. وی افزود: بر مبنای این تفاهم امور بانوان شهرداری تهران برای زنان زندانی رای باز ایجاد اشتغال می کند و این زنان به شرط حضور در محل کاری که برای آنها در نظر گرفته می شود، مابقی دوره محکومیت خود را طی می کند. مشاور امور بانوان شهرداری تهران ادامه داد: همانطور که می دانید در استان تهران ۸۰۰ زن زندانی داریم و تعهد کردیم برای ۲۰۰ زن امکان اشتغال را فراهم آوریم که قوه قضائیه نیز قبول کردند و بسته های آموزشی و مشاوره ای و اشتغال را در این زمینه فراهم کردیم. به گفته وی در حال حاضر ۱۶۵ زن زندانی در این طرح تحت پوشش این طرح قرار گرفته اند.
حضور دختران دانشجو در کنش گری اجتماعی با طرح «به وسعت یک شهر»
اردبیلی با اشاره به اجرای طرح حضور دختران دانشجو در کنش گری اجتماعی در اداره شهر تهران بیان کرد: با همکاری دانشگاه الزهرا(س) و وزارت علوم طرح دانشگاهی «به وسعت یک شهر» را برگزار می کنیم تا دختران دانشجو در سطح شهر تهران مقطعی را به عنوان کارورزی طی کنند و در سطوح مختلف که دسته بندی می شوند، فعالیت کنند. از ترم مهرماه این طرح اجرا می شود.
وی یادآور شد: تا پایان شهریور ایده های گروه های میانی و محلی برای ارائه طرح های حضور بیشتر و موثر زنان در اداره شهر در رویداد دوم ریحان شهر که دو هفته پیش برگزار شد، بررسی می شود.
مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران درباره دستاوردهای برگزاری ۱۷ دوره نمایشگاه زنان و تولید ملی تاکید کرد: مجموع تجارب ۱۶ دوره قبل را بررسی کردیم؛ رویکرد ما در این نمایشگاه مبتنی بر زنان و تولید ملی است و تاکید ما بر مبنای حضور زنان سرپرست خانوار است.
وی در ادامه گفت: مساله دیگر حضور تعدادی استارتاپ در این نمایشگاه است تا فضای مراکز کوثر زیر مجموعه شهرداری تهران را که تعداد آن در تهران ۷۴ مرکز است بهبود بخشیم و از همه مهمتر مدل بهره برداری این مجموعه ها را به سمت فضاهای دانش بنیان ببریم.
امکانات برای حضور زنان در ورزشگاهها بیشتر شود
بنا بر گزارش سایت شهر، مشاور امور بانوان شهرداری تهران در پاسخ به سوالی درباره حضور زنان در ورزشگاه بیان کرد: داستان حضور زنان در ورزشگاه موضوع چند سال گذشته بود و با توجه به اینکه شرایط حضور فراهم شده تاکید می کنیم که باید امکانات برای حضور زنان بیشتر شود و در شهرداری تهران نیز هر کاری از دست ما بر آید دریغ نمی کنیم.
اخبار
پیشنهاد شناور شدن ساعت کاری ادارات؛
پیشبینی افزایش ۳۰ درصدی ترافیک تهران در هفته اول مهر
جانشین رئیس پلیس راهور تهران بزرگ از پیشبینی افزایش ۳۰ درصدی ترافیک تهران در هفته اول مهر خبر داد.
سید ابوالفضل موسوی پور، در جلسه نخست «استقبال از مهر ۱۴۰۱» با بیان اینکه پلیس راهور آماده باش صد در صد ستادی و انتظامی دارد، افزود: سرویس مطلوب به کاهش ترافیک کمک میکند. ظرفیت بزرگراهها محدود است و همه میخواهند که با خودرو تردد کنند.
جانشین رئیس پلیس راهور تهران بزرگ ضمن اشاره به اهمیت سرویس مدارس برای کاهش ازدحام گفت: اگر تمهیدات برای سرویس مدارس از الان انجام نشود، همه در روز اول مهر میخواهند که از خودروی شخصی استفاده کنند. معمولا در هفته نخست بازگشایی مدارس، ۲۰ درصد به ترافیک عادی شهر اضافه میشود اما پیش بینی ما بیش از ۳۰ درصد است. استفاده از خودروی شخصی و خودروهای تک سرنشین سبب میشود که ترافیک در هفته اول مهر بیشتر شود.
سرویس مدارس باید از روز نخست اجرا شود
وی با تأکید بر اینکه سرویس مدارس باید از روز نخست اجرا شود، گفت: همچنین باید برچسب سرویس مدارس و اطلاع رسانی آن از چند روز قبل از آغاز مدارس انجام شود. نداشتن برچسب سرویس مدارس باعث جریمه نخواهد شد اما نداشتن معاینه فنی و تخلفات نظیر نبستن کمربند ایمنی و … از روز نخست مهر به شدت برخورد میشود.
جانشین رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در ادامه به نمایندگی از پلیس راهور تقاضای برگزاری جلسه شورای ترافیک را داشت. موسویپور ضمن اشاره به ممنوعیت تردد کامیونتها در ساعت مشخص گفت: همچنین در هفته نخست مهر باید ساعات اداری کارکنان دولت شناور شود. البته هفته اول مهر با اربعین همزمان شده است که نگرانیهای حمل و نقلی را بیشتر میکند.
وی در ادامه عنوان کرد: تعدادی از نیروهای ستاد نظیر اورژانس، پیمانکاران مرکز کنترل ترافیک، آتش نشانی و ... باید در میادین اصلی سطح شهر به صورت فیزیکی حضور داشته باشند.
خسارت ۴۸۰ هزار میلیارد تومانی شیرابههای پسماند به کشور
معاون دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به شیرابهها و پسماندهای تولیدی در کشور گفت: سالانه این پسماند و شیرابه ها ۴۸۰ هزار میلیارد تومان به کشور خسارات وارد میکند.
پیام جوهرچی گفت: طبق قانون مدیریت پسماند مصوب سال ۸۳ مجلس شورای اسلامی، پسماند به مواد جامد، مایع و گازی گفته میشود که بهطور مستقیم و غیرمستقیم متاثر از فعالیت انسانی است.
وی افزود: وقتی صحبت از پسماند میشود، تصور پسماندهایی است که سر کوچهها گذاشته میشود؛ درصورتی که پسماندهایی در کشور وجود دارد که خطرناک هستند. سالانه در کشور ۳۲ میلیون تُن پسماند صنعتی و ۸ میلیون تُن پسماند ویژه تولید میشود. خطرات محیطزیستی این پسماندها بیشتر است. پسماندها پنج بخش دارند؛ پسماندهای پزشکی، عادی، ویژه صنعتی، پسماندهای کشاورزی و نخالههای ساختمانی.
جوهرچی در پایان با بیان آماری توضیح داد: در سال ۹۶ ، ۶۰۰ مرکز دفن داشتیم که اکنون ۲۸۹ مرکز است. هیچ رصدی درباره نقل و انتقال پسماندهای خطرناک وجود نداشت که امروز همه رصد میشود. در عین حال آییننامه کیسههای پلاستیک تدوین شده است و در کمیسیون زیربنایی دولت مصوب شد و در هیات دولت در شرف بررسی است و اگر ابلاغ شود مشکلات در بازه پنج ساله حل خواهد شد. سالانه ۴۸۰ هزار میلیارد تومان خسارات در بخش تولید شیرابههای ناشی از پسماندهای تولید شده به کشور تحمیل میشود.
«امتیاز» در مورد روش های ارتقا کیفیت در آموزش و پرورش گزارش میدهد؛
معیشت فرهنگیان رو به بهبود پلکانی
️ مسیح امانی
قدامات مهم آموزش و پرورش در یکسال گذشته و پس از آغاز دولت سیزدهم بیشتر درخصوص بازگشایی مدارس پس از دوسال دوری دانشآموزان به دلیل شیوع ویروس کرونا، ابلاغ آیین نامه رتبه بندی معلمان و قرار گرفتن این قانون در مرحله اجرا، تغییر وضعیت بیمه تکمیلی فرهنگیان، کلید خوردن ساماندهی مدارس سنگی و کانکسی، افزایش سهمیه دانشآموزان روستایی در مدارس نمونه دولتی و طرح تغذیه رایگان برای دانشآموزان مناطق محروم است که در ادامه بطورخلاصه به این موضوعات پرداخته میشود.
اجرای قانون رتبه بندی معلمان از ۲۶ مردادماه
گام دولت سیزدهم که از ابتدای شروع فعالیتش، آن را در دستور کار جدی خود قرار داده بود، بررسی و اجرای طرح رتبهبندی معلمان بود که به موضوع معیشت معلمان مرتبط میشود.
این طرح مهمترین اقدامی است که برای ارتقای کیفیت آموزشی و سپس در راستای بهبود وضعیت معیشت معلمان در نظر گرفته شده است.
قانون رتبه بندی معلمان هدف را ارتقا کیفیت، شایستگی های عمومی و تخصصی دانست که ما به ازای مادی هم دارد و باعث ایجاد انگیزه در میان فرهنگیان شود. همچنین اعتبار پایدار برای این طرح پیش بینی شده است.
مباحث مربوط به رتبه بندی معلمان از زمان تصویب سند تحول بنیادین یعنی سال ۹۰ به عنوان یکی از ارکان کیفیت بخشی به نظام تعلیم و تربیت مطرح بوده است تا معلمان در رقابت با یکدیگر صلاحیت های حرفه ای و شایستگی ها عمومی و اختصاصی را کسب کنند.
در نهایت خبر ابلاغ آیین نامه رتبه بندی معلمان ۱۲تیرماه امسال پس از چندین سال مطالبه فرهنگیان در دولت سیزدهم ابلاغ شد، در این آیین نامه دولت نهایت تلاش خود را به کار گرفت تا با دقت و حمایت از جامعه فرهنگیان در وهله اول ارتقاء کیفیت نظام آموزشی و سپس بهبود معیشت فرهنگیان را مورد توجه قرار دهد.
رییس جمهوری در آغاز فعالیت دولت سیزدهم با صراحت از تصویب این قانون رتبهبندی معلمان در جمع فرهنگیان صحبت کرده بود؛ بنابراین دولت در قانون بودجه سال ۱۴۰۱، ۲۵هزار میلیارد تومان برای عملیاتی شدن این طرح اعتبار در نظر گرفت اما در مجلس این مبلغ به ۳۸هزار میلیارد تومان افزایش یافت.
همچنین در سالهای گذشته ۲۰ هزار میلیارد تومان برای اجرای سهساله رتبهبندی در نظر گرفته شده بود، درحالیکه در دولت سیزدهم برای ۱۸ماه ۳۸هزار میلیارد تومان برای رتبهبندی معلمان در نظر گرفته شده است.
یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش ۲۴ مردادماه امسال در نشست هماندیشی با سخنگو و رئیس شورای اطلاعرسانی دولت اعلام کرد که دولت با تلاش بیوقفه نظام رتبهبندی را اجرایی کرد و در همین راستا به زودی مبالغی به صورت علیالحساب به حساب معلمان مشمول طرح واریز خواهد شد.
وزیر آموزش و پرورش: با اصلاحاتی که در قانون صورت گرفت، درحال حاضر قریب ۸۱۰ هزارنفر از معلمان، مشمول رتبهبندی فرهنگیان خواهند شد
همچنین نوری ۲۵ مرداد ماه در توئیتی تصریح کرد: یکی از دلایل تأخیر در اجرای قانون رتبهبندی معلمان این بود که تعداد زیادی از همکارانم شامل این قانون نمیشدند.
وی افزود: با اصلاحاتی که در قانون صورت گرفت، درحال حاضر قریب ۸۱۰ هزارنفر از معلمان، مشمول رتبهبندی فرهنگیان خواهند شد.
شرط رتبهبندی معلمان جدید
طبق آییننامه رتبهبندی معلمان، نیروهای فاقد کد شناسه استخدام مورد تایید سازمان اداری و استخدامی کشور، کارکنان مامور یا انتقالی به سایر دستگاههای اجرایی (با حفظ پست سازمانی یا بدون آن)، کارکنان مأمور به مدارس غیردولتی (به استثنای مدیران و معاونین که از آموزش و پرورش حقوق دریافت میکنند)، نیروهای مازاد یا در اختیار مدرسه، تمام افرادی که از بیش از یک صندوق حقوق دریافت میکنند، افرادی که در مرخصی بدون حقوق به سر میبرند، افراد انتقالی به دانشگاههای فرهنگیان و شهید رجایی و افراد مأمور به تحصیل مشمول رتبهبندی نیستند.
البته طبق گفتههای یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش، طی مذاکره با سازمان اداری و استخدامی مشکل رتبهبندی معلمان طرح مهرآفرین حل شد و آنها در شهریور در یک آزمون داخلی شرکت خواهند کرد. این گروه به دلیل اینکه زمان استخدام آزمون نداده بودند، مشکل داشتند که هماکنون درحال بررسی است و امیدواریم که هرچه زودتر به نتیجه مطلوب برسد.
در ارزیابی شایستگیهای عمومی، مجموعهای از صفات و ویژگیهای شخصیتی فرد شامل باورها، نگرشها، اعتقادات و رفتار مبتنی بر نظام ارزشی، فرهنگی و اخلاقی جامعه اسلامی و نظام آموزش و پرورش کشور که زمینه را برای انجام کار متعهدانه آماده میکند و پایبندی فرد را به ارزشهای اسلامی و انقلاب اسلامی، قوانین و مقررات آشکار میسازد، معیار بررسی خواهد بود. هیئتهایی ممیزه جهت احراز این دسته از شایستگیها در طول خدمت مشمولین مکلف به استعلام از مراجع ذیصلاح قانونی هستند.
شرط رتبهبندی بازنشستگان
در مواردی که براساس قوانین، بازنشستگی افراد شاغل مشمول در اختیار وزارت آموزش و پرورش است، اجرای رتبهبندی منوط به حداقل دو سال خدمت در آموزش و پرورش از تاریخ اجرای این آیین نامه است.
تمام افراد جدیدالاستخدام (به استثنای متعهدین خدمت و سایر مشمولان دارای قانون خاص) به صورت پیمانی بهکارگیری خواهند شد و تبدیل وضعیت آنها منوط به کسب امتیازات رتبه مربی معلم و با رعایت سایر قوانین مربوط خواهد بود و ارزیابی آنها صرفاً پس از دو دوره ارزیابی سالانه صورت میپذیرد.
چرا دریافتی معلمان درباره رتبهبندی متفاوت بود؟
رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره علت وجود تفاوت در مبالغ دریافتی معلمان در رتبهبندی توضیح داد.
در هفته گذشته سید مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه در گفتگو با تسنیم از واریز مبلغ حدود ۱۱ میلیون تومان علیالحساب برای معلمان بر اساس اجرای قانون رتبهبندی خبر داده بود.
پس از واریز این مبالغ، مشخص شد ارقام متفاوتی برای معلمان واریزشده که در واکنش به این موضوع علیرضا منادیسفیدان رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش خواستار توضیح علت این تفاوت ارقام شده بود.
سید مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه در توضیح این موضوع اظهار داشت: مبلغ یک میلیون تومان که اعلام کردیم بهطور متوسط در نظر گرفته شده بود؛ طبق احکامی که معلمان رتبهبندی میشوند، ممکن است تغییراتی در مبالغ دریافتیشان اعمال شود و این مابهالتفاوت نیز تقریبا به همین نسبت پرداخت شد.
محمد وحیدی عضو کمیسیون آموزش مجلس درباره این قانون گفته بود: طبق این قانون مجموع امتیازات دیده شده برای کسب رتبه مختلف یکهزار امتیاز است و دو مرحله «تطبیق» و «ارتقا» در قانون دیده شد و بر اساس امتیازات اخذ شده تمامی معلمان بر طبق ۴ شاخصه شایستگیهای عمومی، شایستگیهای تخصصی، شایستگیهای حرفهای و تجربه رتبهبندی میشوند و پس از ۵ سال نیز ارتقا میگیرد.
بر اساس این قانون به شاخصهای تعیین شده یعنی شایستگی عمومی ۳۰۰ امتیاز، شایستگی تخصصی ۲۶۰، شایستگی حرفهای ۲۴۰ امتیاز و تجربه تا ۲۰۰ امتیاز تعلق مییابد و معلمان حائز رتبه تا ۵۰۰ امتیاز آموزشیار معلم، مربی معلم ۵۰۰ امتیاز، استادیار معلم ۶۵۰ امتیاز، دانشیار معلم ۷۵۰ امتیاز، استاد معلم ۹۰۰ امتیاز اخذ خواهد کرد.
یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش پیشتر گفته بود که رتبهبندی معلمان از اول شهریور ۱۴۰۰ در فیش حقوقی فرهنگیان اعمال خواهد شد.
همین مقدار افزایش حقوق معلمها با اجرای رتبهبندی، گام رو به جلوست
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره طرح رتبه بندی معلمان گفت: هدف قانون رتبهبندی ترمیم حقوق معلمها نیست، هدف اصلی این قانون ارتقا کیفیت در آموزش و پرورش است تا جایگاه معلمهایی که زحمت بیشتری میکشند را معلوم و مشخص کند.
روح الله متفکر آزاد گفت: «انجام رتبهبندی معلمان دائم به تاخیر میافتاد، دولت قبل لایحه رتبهبندی را به مجلس ارائه داد، معمولاً با اتمام دولتها اگر لوایح آنها بررسی نشده باشد مجدد به دولت جدید برگشت داده میشود تا دولت تازه مستقر شده آن را دوباره بازنویسی کند، اما ما در مجلس یازدهم تصمیم گرفتیم قبل از تغییر و تحول کلیات طرح در صحن علنی بررسی شود، خوشبختانه کلیات آن رای خوبی آورد، و تصویب جزئیات آن همزمان شد با روی کار آمدن دولت جدید، فرآیند تخصیص اعتبار و نوشتن آئین نامه طرح در دولت جدید تصویب شد، با رفت و برگشت طرح میان مجلس و دولت سرانجام همین قانون رتبهبندی معلمان به سرانجام رسید.»
این نماینده مجلس در پاسخ به این پرسش که برخی معلمها معتقدند با وجود اجرایی شدن طرح اما حق و حقوشان به خوبی پرداخت نشده و برخی واریزیها به حسای معلم فقط مردم را مقابل این قشر قرار دادن است بیان کرد: «بالاخره دولت در حد اعتبارات خودش در بودجه میتواند اجرای طرح را پیش ببرد، ما هم تلاش میکنیم همه نواقص طرح برطرف شود، اجرای طرح قدم رو به جلو محسوب میشود اما اشتباه نباید کرد، هدف این قانون ترمیم حقوق معلمها نیست، هدف اصلی این قانون ارتقا کیفیت در آموزش و پرورش است تا جایگاه معلمهایی که زحمت بیشتری میکشند را معلوم و مشخص کند، در اصل یک نظام رتبه بندی است که مجوز افزایش حقوق را دارد، اما همین مقدار هم که به حقوق معلمها افزوده شده قدم رو به جلو تلقی میشود.»
با عدالت آموزشی فاصله داریم
نماینده شهر تبریز در پاسخ به عملکرد ضعیف مدارس دولتی در رتبههای برتر کنکور و شانس بیشتر افراد متمول برای قبولی در آزمون سراسری به خبرآنلاین گفت: «این حرف درست است که عدالت آموزشی در نظام ما جزو ضروریات است، در برنامه های توسعه و اسناد بالا دستی درباره عدالت آموزشی صحبت شده ست، از این بابت هرکه به عدالت آموزشی کمک کند برای ما مطلوب است و آن را پیگیری میکنیم، اما متاسفانه تحلیل نتایج کنکور نشان میدهد ما با عدالت آموزشی فاصله داریم.»
متفکر آزاد ادامه داد: «یکی از نقصهای ما خود سازوکار کنکور است، سازوکار کنکور آموزشها را به سمت آموزشهای تستی هدایت میکند، آموزش تستی هم به فهم عمیق دروس ضربه عمیقی وارد میکند، این وضعیت دانشآموزان و والدین آنها را برای هزینه کردن در دورهها، کلاسها، مدارس غیرانتفاعی و مدارسی که به خانوادهها تضمین میدهد، مجاب میکند.»
او یادآور شد: «البته من یک تحلیل دیگر هم دارم، اول گمان میکنم یکی از راه حلهای وضع موجود تغییر فرایند آموزش است که مدارس ما را از مدارس تست زنی به مدارس تحلیلگرا تغییر دهد، دومین مورد این است که ما بایستی موضوع اشتغال را در کشور سامان بدهیم، اینکه برخی از دانشآموزان و خانوادههای آنها گمان میکنند فرد برای داشتن آینده خوب حتما باید پزشک، دندانپزشک و داروساز شود خوب نیست، در واقع این مسئله نقطه شکست و ضربه ما است، لذا حتما بایستی در آموزش بحث اشتغال را داشته باشیم علاوه بر وزارت علوم سایر وزارتخانه ها باید در اینباره فعالیت کنند تا انتخاب دانشگاهییان ما به سمت انتخابهای فنی حرفهای و مهارتی سوق پیدا کند، یعنی رشتههای مهارتی در دانشگاههای رشد پیدا کنند.»
تغییر وضعیت بیمه تکمیلی فرهنگیان از صندوقی به بیمهگری
تغییر وضعیت بیمه تکمیلی فرهنگیان اقدامی دیگر آموزش و پرورش بود که در یک سال گذشته صورت گرفت.
در سالهای گذشته تعهدات بیمه تکمیلی برای این قشر بهصورت صندوقی تامین میشد. در این روش بخشی از خدمات درمانی مانند دندانپزشکی، عینک و… تحت پوشش بیمه قرار نمیگرفت.
اما در اواخر خرداد ماه ۱۴۰۱ پس از ۱۰سال مجددا طرح بیمه احیا شد و توافقنامه جدیدی بین وزارت آموزش و پرورش و بیمه گر امضا شد. طبق این توافق ۹۰ درصد خدمات درمانی فرهنگیان تحت پوشش بیمه قرار میگیرد.
براین اساس هزینههای درمانی در قالب پوشش بیمه پایه، بیمه تکمیلی و فرانشیز –سهم بیمار- پرداخت میشوند. بیمههای پایه معمولا درصد مشخصی از این هزینههای را پوشش میدهد.
هر اداره، سازمان، وزارتخانه نیز هر ساله برای بیمه تکمیلی کارکنان و کارمندان خود با یک شرکت قرارداد میبندند.
در واقع وزارت آموزش و پرورش بیمه تکمیلی فرهنگیان را از سیستم صندوقی به بیمهگری تغییر داد.
چتر حمایتی همزمان دولت بر کیفیت نظام آموزشی و معیشت فرهنگیان
کلید خوردن طرح ساماندهی مدارس سنگی و کانکسی کشور با جمعیت بیش از ۱۰ دانشآموز از دیگر اقدامات حائز اهمیت در حوزه نوسازی مدارس آموزش و پرورش است.
طرح شهید دانشآموز رضا پناهی در آستانه عید سعید غدیر خم با هدف جمعآوری و ساماندهی مدارس سنگی و کانکسی و با اولویت مدارس سنگی خشکه چین و مدارس کانکسی بالای ۱۰ هزار دانشآموز (۹۶۲ باب مدرسه سنگی و کانکسی و ۱۶۴ باب مدرسه سنگی خشکه چین) کلید خورد.
در صورت تامین اعتبار لازم، طرح ساماندهی مدارس سنگی و کانکسی بر اساس برنامه ریزیهای انجام شده تا پایان سال مالی ۱۴۰۱ توسط سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور به اتمام می رسد
براساس اعلام آموزش و پرورش، پیش بینی شده در صورت تامین اعتبار لازم، این طرح بر اساس برنامه ریزیهای انجام شده تا پایان سال مالی ۱۴۰۱ توسط سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور به اتمام برسد.
تامین منابع مالی و اعتبارات لازم برای اجرای طرح فوق الذکر در قالب اعتبارات ملی و استانی، فروش املاک مازاد آموزش و پرورش، اعتبارات مصوب سفرهای استانی ریاست جمهور، مشارکت جامعه خیرین مدرسهساز، مشارکت نهادها، بنیادها و موسسات خیریه از جمله بنیاد برکت، در قالب تفاهمنامههای همکاری مشترک پیش بینی شده است.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10821/31892/109942
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10821/31892/109943
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10821/31892/109944
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10821/31892/109945
|
عناوین این صفحه
- ۹۶ درصد بودجه وزارتخانه به حساب معلمان واریز می شود
- آزادی به شرط اشتغال زنان زندانی تهران
- اخبار
- معیشت فرهنگیان رو به بهبود پلکانی