|
نمایشگاه «سبک زندگی اربعین» با طرحهای جدید لباس افتتاح شد
مجموعهای از دستاوردها و فعالیتهای فرهنگی «ستاد اربعین» وزارت فرهنگ در قالب نمایشگاهی تحت عنوان «سبک زندگی اربعین» رونمایی شد.
محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در حاشیه بازدید از نمایشگاه «سبک زندگی اربعین» به حمایت وزارت فرهنگ از طراحان و تولیدکنندگان محصولات با مضامین ارزشمند اشاره کرد و گفت: خوشبختانه طراحان حرفهای در حوزه مد و لباس منطبق با شأن و منزلت جامعه ایمانی فعالیت میکنند که وزارت فرهنگ در دوره جدید از این هنرمندان دغدغه مند حمایت خواهد کرد.
وی با بیان اینکه امسال با تشکیل ستاد اربعین در وزارت فرهنگ، برنامههای فرهنگی و هنری با ریل گذاری مشخصی در بیش از ۴۵۰ موکب اجرایی میشود، گفت: امیدواریم با تولید انبوه محصولات و تولیدات عرضه شده در این نمایشگاه بتوانیم بخشی از این محصولات را از سال آینده از طریق مواکب وزارت فرهنگ در نقاط مختلف ایران و عراق به زائران اربعین حسینی عرضه کنیم.بر اساس این گزارش، در نمایشگاه «سبک زندگی اربعین» که توسط دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی برپا شده است، طراحان مد و لباس جدیدترین محصولات خود شامل طراحی و تولید چادرها و لباسهای ویژه پیاده روی اربعین حسینی را در قالب این نمایشگاه رونمایی کردند.
قالب نیمایی، تناسب عجیبی با شعر عاشورایی دارد
در دوازدهمین نشست از سلسله نشستهای «تکیه کتاب»، یکشنبه بیستم شهریورماه ۱۴۰۱، مجموعه شعر «شبیه» سروده علی داودی، با حضور مرتضی امیری اسفندقه، علیمحمد مودب، سید احمد نادمی و هادی خورشاهیان، رونمایی و بررسی شد.
شعر نیمایی، تناسب عجیبی با شعر عاشورایی دارد
هادی خورشاهیان بهعنوان نخستین سخنران این نشست، در بیان ویژگیهای این اثر گفت: پیش از این، شعرهای عاشورایی زیادی از بزرگانی همچون سید حسن حسینی را خوانده و شنیدهایم، اما شعرهای علی داودی در «شبیه»، مضاعف به دلم نشست، به این دلیل که نه شعر کلاسیک بود که مخاطب عامتری دارد، نه شعر آزاد با مخاطب خاصتر بود؛ این مجموعه، اشعاری میانه با مخاطب میانه است.
وی با بیان اینکه شعر نیمایی، تناسب عجیبی با شعر عاشورایی دارد، افزود: احساس خیلی خوبی نسبت به شعر نیمایی عاشورایی دارم. این فرم، بهترین قالب برای تصویرسازی از مفاهیم خاص عاشورایی است. علی داودی در «شبیه» بهخوبی این کار را انجام داده است. شعرهایی با لحظات ناب و بهدور از شعارهای معمول. هیچ شعری نبود که کشفی نداشته باشد. همه اشعار زیبا بودند، همانطور که همه شهدای کربلا زیبا بودند.
شعر عاشورایی، یکی از نقاط عطف شعر انتظار است
در ادامه سید احمد نادمی درباره کتاب «شبیه» گفت: علی داودی از شاعران ادبیات انقلاب است. تمام ویژگیهایی که برای یک شاعر انقلاب اسلامی مدنظر است، در ایشان وجود دارد. شاعری که هم دغدغه انقلابی و هم دغدغه دینی و مذهبی دارد. او یک شاعر مردمی است و به همین دلیل طبیعی است که دغدغههای اجتماعی در شعرهایش دیده شود.
این شاعر و منتقد ادبی، با اشاره به اینکه شعر شیعی با دو دستهبندی کاملا مشخص خود را از دیگر شعرهای دینی متمایز میکند، گفت: در شعر دینی، شعر انتظار و شعر انتصار را داریم. شعر انتظار لزوما شعر عاشورایی نیست، اما همانطور که حادثه عاشورا یکی از نقاط عطف شیعه است، شعر عاشورایی هم یکی از نقاط عطف شعر انتظار است. اما اگر شعر شیعی میخواهد بهمعنای درست شیعی باشد، باید شعر انتصار هم باشد، یعنی هم طلب نصرت و هم تلاش برای نصرت در آن دیده شود. یک شعار مشهور عاشورا، طلب نصرت خواستن اباعبدالله با این مضمون است: «هل من ناصرا ینصرنی».
وی در بخش دیگری از سخنان خود، افزود: از لحاظ شکلی از نام کتاب برمیآید که شاعر بهمثابه هنرمند ناظر، ابزارهای هنری برایش اهمیت دارد. در این معنا، هنر ایرانیشده نمایش یعنی شبیهخوانی بسیار میتواند برای هنرمند جاذبه داشته باشد. علی داودی، به تصریح و تضمین، توجه خود را به این هنر نشان میدهد. شعر روضه در این کتاب بسامد بالایی دارد. علی داودی بارها که از روضه سخن به میان آورده، با توصیف و نمایش همراه بوده است. «تولی و تبری» و همچنین «اولیاء و اشقیاء» از دیگر موضوعات پر بسامد در این اشعار هستند. این کتاب جزو معدود آثاری است که میتواند شعر آیینی باشد، چون از ابزار شعر سپید استفاده کرده و یکی از ویژگیهای شعر سپید، وزن است. شعر سپید اگر کوتاه بوده و وزن مطلوبی داشته باشد، بهخوبی میتواند در آیینها مورد استفاده قرار گیرد. کسانی که به مداحی آلالله میپردازند، از شعر به شعر این کتاب میتوانند استفاده کنند.
این شاعر و منتقد ادبی، همچنین گفت: یکی دیگر از ویژگیهای برجسته این کتاب و بهطور کلی شعر انتصار، تداوم ماجرای عاشورا در کربلای گسترده زمین است، یعنی شعرهایی که کربلا را امروز و در آینده و در مسیری که از سال ۶۱ هجری تا امروز کشیده شده، میبیند. از شعر محتشم کاشانی تا سید حسن حسینی، این تداوم را میبینیم.
شعر نیمایی علی داودی، خیلی به قافیه مدیون است
مرتضی امیری اسفندقه نیز در بخش دیگری از این نشست، بیان کرد: به علی داودی برای موفقیت در فرم نیمایی تبریک میگویم. او در آثار قبلی خود هم اشعار نیمایی سروده، ولی «شبیه» در شناخت فرم نیمایی از کتابهای قبلی جلو زده است. اگر ارادت قوی به اباعبدالله (ع) در قالب شعر ضعیف اجرا شود، پسند خاطر نیست. با وجود اینکه مهدی اخوان ثالث بهخوبی فرم نیمایی را شرح داده، ولی باید اعتراف کنیم که هنوز هم نسبت به آن ناآشنا هستیم. اما علی داودی در «شبیه» به کوچه پسکوچههای ناآشنای این فرم راه پیدا کرده است.
وی ادامه داد: تحقیقات نشان میدهد اولین شعری که در این وزن و فرم سروده شده، روضه و نوحه است. علی داودی به سمت وزنی رفته که اولینبار خود را در یک روضه به رخ کشیده است. یکی از ویژگیهای شعر نیمایی این است که شیطنت و تغییر قافیه در آن بسیار دیده میشود و این ویژگی در «شبیه» خود را به رخ میکشد. شعر نیمایی این شاعر، خیلی به قافیه مدیون است. در بیشتر این شعرها، علی داودی در بهصدا درآوردن زنگ قافیه برای رساندن قافیه خیلی موفق بوده است. علی داودی به اصول تازهای در اشعارش توجه کرده است و یک حرف تازه زده است. اینکه شاعر از قافیه برای ابلاغ پیام آویزان نشود، بسیار مهم است. نیما با اینکه پیام شعر اختصاصا با دخیل بستن به قافیه ابلاغ شود، مخالف است. علی داودی در کتابش به این اصل توجه کرده و در این اشعار قافیه قربانی یک فکر برتر شده است.
امیری اسفندقه افزود: بسیاری از شعرهای علی داودی، روضههای منظوم است. همچنین یکی از رسالتهای این شاعر در کتابش این بوده که به روضههای شکست بیتوجهی کند. چون اگر قرار است روضه نیمایی خوانده شود، به ابعاد و وجوه دیگری از وقایع و مفاهیم عاشورا نیز باید توجه کرد. علی داودی در این زمینه نیز موفق عمل کرده و خیلی خوب این وزن را به رخ کشیده است.
چنین اشعاری، میراث زبانی ما را ماندگار میکند
علیمحمد مودب نیز در بخش دیگری از این آیین در سخنانی اظهار کرد: با انتشار این مجموعه شعر، یک اتفاق خوب در زمینه شعر نیمایی با موضوع عاشورا اتفاق افتاده است. اینگونه اشعار، به معنای درمان شعر انقلابی ما است و با زمانه همراه است. در دورهای شاید کمی جریان شعر ما از نوگرایی فاصله گرفته بود، اما در این سالهای اخیر مجموعههای نیمایی موفقی منتشر شد که باعث شدند این فضا زنده بماند و افرادی مثل علی داودی خیلی خوب آنرا ادامه میدهند. این موضوع، اتفاق تازهای در شعر انقلاب است. شعر نیمایی گفتن آنهم در چنین موضوعاتی جای تبریک دارد و باعث میشود شعر عاطفی پیش رود. چنین اشعاری، میراث زبانی ما را ماندگار میکند.
وی با بیان اینکه شاعر آیینی باید هم شاعر باشد و هم آیینی، ادامه داد: در بسیاری موارد اتفاق میافتد که صرف آیینی بودن، از شاعر بودن کوتاه میآییم. علی داودی در این مجموعه و منظومه شعر عاشورایی، سرودههایش هم آیینی است و هم شعر است. شاعر آیینی باید لفظ را هم جدی بگیرد.
علی داودی؛ شاعر مجموعه «شبیه» نیز در بخش پایانی این برنامه، گفت: این کتاب را متعلق به خودم نمیدانم، بلکه ادای وظیفهای در این حوزه میدانم.
اخبار
واکنش مدیرعامل کانون به درخواست واگذاری کتابخانههای این نهاد
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نسبت به درخواست واگذاری کتابخانههای این نهاد واکنش نشان داد و گفت: کتابخانه روح پرورش فکر اندیشه کودک و نوجوان است و جزء لاینفک کانون. حامد علامتی که کمتر از دو ماه پیش طی حکم وزیر آموزش و پرورش به مدیرعاملی کانون پروش فکری منصوب شده، در پی درخواست واگذاری کتابخانههای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نهاد کتابخانههای عمومی کشور توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در واکنش توئیتری نوشت: « بال مُرغک کانون کتاب است و آشیانه آن کتابخانههایش، صفحات پر افتخار آن از هم جدا نخواهد شد. #پیگیری » او همچنین با هشتگ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، نوشته است: «کتابخانه روح پرورش فکر اندیشه کودک و نوجوان است و جزء لاینفک کانون.»
رینگنبرگ «چگونه یک ایرانشناس باشیم؟» را توضیح میدهد
بنیاد ایرانشناسی دومین نشست از سلسله رویدادهای ایرانشناسی؛ با موضوع: «چگونه یک ایرانشناسی باشیم؟» را با همراهی رایزنهای فرهنگی کشور سوئیس، فرانسه و اسپانیا، از ساعت ۹ تا ۱۲ سهشنبه ۲۲ شهریور برگزار میکند.
در این نشست پاتریک رینگنبرگ، استاد دانشگاه لوزان سوئیس و برگزیده جشنواره بینالمللی فارابی و مولف یکی از بهترین راهنماهای فرهنگی ایران در اروپا، سخنرانی میکند. همچنین علاقمندان میتوانند به صورت حضوری و برخط در همایش شرکت کرده و از نمایشگاههای بنیاد ایرانشناسی بازدید کنند.عموم علاقهمندان برای حضور در این نشست میتوانند در روز و ساعت تعیین شده به نشانی تهران، خیابان شیخ بهایی جنوبی، خیابان ایرانشناسی، بنیاد ایرانشناسی تالار محتشم مراجعه کنند.
دوعضوجدیدشورای عالی علمی مرکزدائرةالمعارف بزرگ اسلامی منصوب شدند
کاظم موسوی بجنوردی رئیس مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی دو تن از مدیران بخشهای این مرکز را به عضویت شورای عالی علمی آن منصوب کرد.در متن احکام رئیس مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی خطاب به مریم صادقی، مدیر بخش بررسی و گزینش عناوین و ایرانناز کاشیان، مدیر بخش پروندههای علمی آمده است: «با توجه به پیشینه بیش از سی سال همکاری صادقانه و سوابق تحسینبرانگیز پژوهشی شما به موجب این ابلاغ به عضویت شورای عالی علمی مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی منصوب میشوید.»
واقعگرایی بیواسطه در اندیشه سهروردی بررسی می شود
بیستوششمین نشست از مجموعه درسگفتارهایی دربارهی سهروردی به «واقعگرایی بیواسطه و نقش آن در نظریه تعریف در فلسفه سهروردی» اختصاص دارد که با سخنان رضا اکبری در روز چهارشنبه ۲۳ شهریورماه ساعت ۱۵ برگزار میشود. یکی از مبانی نظریه سهرودی واقعگرایی بیواسطه است. از نظر سهروردی در مقام ادراک، رابطهای مستقیم میان فاعل شناسا و متعلق شناسایی حاصل میشود و این گونه نیست که تصویری از شیء در ذهن حاصل شود. او مخالف تعریف به عنوان شناختی مفهومی از اشیا نیست اما آن را حداقلی میداند که صرفاً خوشهای از ویژگیهای عَرَضی را شامل میشود.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10831/31981/110475
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10831/31981/110476
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10831/31981/110477
|
عناوین این صفحه
- نمایشگاه «سبک زندگی اربعین» با طرحهای جدید لباس افتتاح شد
- قالب نیمایی، تناسب عجیبی با شعر عاشورایی دارد
- اخبار