|
سخنگوی صنعت برق اعلام کرد:
رتبه اول ایران در شدت مصرف انرژی جهان
سخنگوی صنعت برق گفت: ایران بر اساس اطلاعات آژانس بینالمللی انرژی، در رتبه اول شدت مصرف انرژی جهان قرار دارد. «مصطفی رجبی مشهدی» افزود: مهمترین دلیل افزایش مصرف انرژی در ایران مربوط به پایین بودن نرخ انرژی سوخت است که مجلس در بخش اصلاح یارانههای انرژی مصوبههای مهمی در بودجه سالهای ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ برای رفع این موضوع تصویب کرده است.وی ادامه داد: در ایران بیش از دوبرابر متوسط جهانی برای کالا و خدمات انرژی مصرف میکنیم و روند مصرف سالانه بر خلاف تجربه سایر کشورهای دنیا که کاهشی هستند، صعودی است. مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران خاطرنشان کرد: امید است با اقدامی که مجلس تحت عنوان معاونت راهبردی پیش گرفته، بتوان روی مدیریت سمت تقاضا و مصرف تمرکز بیشتری داشته باشیم. سخنگوی صنعت برق درباره وضعیت تأمین برق در زمستان گفت: مردم همیشه همکاری خوبی با صنعت برق داشتهاند و تابستان امسال بهواقع نتیجه همکاری مردم را دیدیم و امیدواریم در زمستان نیز با مصرف درست برق و گاز به این همکاری ادامه دهند تا بتوانیم تأمین برق پایدار را داشته باشیم؛ چرا که قطعی برق در زمستان بهخاطر وابسته بودن بیشتر وسایل گرمایشی به برق، بسیار دشوارتر است. سخنگوی دولت: فیلترینگ اینستاگرام مقطعی است
عذرخواهی بابت کمبود دارو؛ معاون مربوطه برکنار شد
بهادری جهرمی گفت: نتیجه اعتماد مردم نیز این بود که تورم ۶۰ درصدی ۱۴۰۰ به تورم ۴۰ درصدی کاهش یافت، هرچند ۴۰ درصد مطلوب نیست، اما مسیر درمان در حال طی شدن است.
سخنگو و رییس شورای اطلاع رسانی دولت گفت: من به عنوان سخنگوی دولت به خاطر کمبود دارو بویژه آنتیبیوتیک در داروخانهها عذر خواهی میکنم، در حوزه آنتیبیوتیک کوتاهی و مسوول مربوطه در سطح معاون وزیر عزل و جابجا شد.
علی بهادری جهرمی در جمع دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد، در پاسخ به پرسش یکی از دانشجویان افزود: همزمان رییس جمهور دستور دادند در حوزه سیاستگذاری دولت در وزارت بهداشت و همچنین شرکتهای تولید کننده دارو که بخشی از آنها زیر مجموعه وزارت کار بودند، پیگیری و برخورد شود.
وی ادامه داد: وزارت اطلاعات نیز در خصوص این شرکتهای دارویی ورود کرد و یادآور می شوم که این رفتار دولت مردمی در قبال کوتاهیها در چهارچوب برخورد با مشاور وزیر و معاون وزیر تاکنون سابقه داشته است.
سخنگوی دولت با بیان اینکه دشمن علاقه ای به درمان درد مردم ایران ندارد، افزود: زمانی که بناست این مشکلات و دردها درمان شود، دشمن برافروخته می شود.
بهادری جهرمی بیان کرد: دولت اکنون تمام تلاش خود را دارد که صدای این مردم شنیده شود و درمان درد آنها باشد.
وی گفت: در لحظه آغاز به کار دولت مردمی یعنی در شرایطی نامناسب اقتصادی، فرهنگی و سیاسی، دولت کشور را تحویل گرفت، این شرایط قابل قبول نبود حتی برخی از مردم در آن انتخابات با هدف اعتراض، به صندوق رای پشت کردند.سخنگوی دولت به تورم ممتد، بالا و کم سابقه در سال قبل اشاره کرد و اظهار داشت: فشار اقتصادی به مردم در شهریور سال ۱۴۰۰ و همچنین چند سال قبل آن به مردم وارد شده بود، این وضعی که دولت تحویل گرفته بود بخشی به دلیل اعتماد غلط گذشتگان به بیرون مرزها و البته برخی نتیجه تحریم هایی بوده است که دشمنان آن را فلج کننده نامیدهاند. بهادری جهرمی با اشاره به گسترش فضای مجازی در کشور اضافه کرد: همزمان بواسطه کرونا تجمعات و ارتباطات چهره به چهره در کشور به حداقل خود رسیده بود، به جای آن ارتباطات مجازی در اوج خود قرار گرفته بود، ارتباطاتی با سوی گیری ها از خارج کشور و به شکل نابرابر و جهت گیری شده پیش می رفت که در سه سال درگیری با کرونا این موضوع تشدید شد.وی گفت: فشار کرونا و فضای مجازی تحت سیطره و برنامه ریزی دشمنان قرار گرفته که این امر فشار زیادی را به مردم و دولت وارد کرد.بهادری افزود: دولت به همه نژادها و سلیقه ها اعتماد کرد و ریل گذاری بازگشت دولت به مردم را در پیش گرفت و دولت مردمی برای رفع مشکلات ملت ۳۱ سفر استانی را رقم زد.
کاهش تورم نتیجه اعتماد مردم به دولت
سخنگوی دولت در ادامه گفت: نتیجه اعتماد مردم نیز این بود که تورم ۶۰ درصدی ۱۴۰۰ به تورم ۴۰ درصدی کاهش یافت، هرچند ۴۰ درصد مطلوب نیست، اما مسیر درمان در حال طی شدن است.
وی اظهار داشت: رشد اقتصادی ۱۰ سال قبل به طور میانگین بواسطه سوء مدیریتها و تحریم ها به صفر رسیده بوده اما تاکنون طی فصول مختلف فعالیت این دولت، در حال رسیدن به پنج درصد است. البته این رشد میانگین جبران تورم یک دهه صفر درصد را نمی کند، اما کشور در مسیر درمان قرار گرفته است.
بهادری جهرمی افزود: اکنون دشمن دید شرایط به نفع ما و به ضرر او در حال تغییر است، درصدد فتنه انگیزی بر آمد که با حمایت مردم در حال شکست خوردن است.وی بیان کرد: صدور مجوزهای کسب و کار در حال تسهیل شدن است و امضاهای طلایی دستگاه ها و مسوولان را حذف کرده و حساب ها و بودجه را دولت از طریق سایتها در دید مردم قرار داده است.
رییس شورای اطلاع رسانی دولت افزود: اگر این مغایرت و دردها رفع شود، دیگر دشمن توانایی استمرار این سیاه نمایی و امکان سوء استفاده و بهره برداری از شرایط را نخواهد داشت، بدین دلیل دشمن از این تغییرات ناراضی است.
بهادری جهرمی همچنین گفت: اینکه دانشجو با شجاعت و بدون ترس در این تریبون سخن می گوید باعث افتخار است، همچنان که پلیس ما با ماشین زیر گرفته می شود و جوان ۲۱ ساله ما وحشیانه تکه تکه می شود بدون ترس و شجاعت عمل کرده است. سخنگوی دولت افزود: این که گفتند دولت برای یک میلیون مسکن عذر خواهی کند بنده می گویم، دولتی که هشت سال تولید مسکن را بست و بحران امروز مسکن در حوزه اجاره و ساخت را ایجاد کرد باید پاسخگو باشد و باید برای این بحرانآفرینی جواب دهد.
اینستاگرام به دلیل اقدامات تروریستی به طور موقت فیلتر شده است
سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به پرسش دانشجویی پیرامون فیلتر اینستاگرام گفت: در خصوص فیلتر اینستاگرام، مقامات امنیتی ذی صلاح بواسطه مباحث امنیتی به صورت مقطعی این پیام رسان را فیلتر کردند. اینستاگرام اقدام تروریستی انجام داد و مسوولان امنیتی برای حفظ حقوق مردم مجبور به اقدامات متقابل شدند. بهادری جهرمی در ادامه بیان کرد: افتخار می کنم در دانشگاههای ما آزادی بیان است و شرایطی هست که مسوولان به وظیفه خود در قبال مردم و دانشجویان عمل می کنند.سخنگوی دولت ادامه داد : در این دولت بواسطه فاصله ای که از نیاز سفره مردم و درآمدها وجود داشت، حقوق کارکنان و بازنشستگان بین ۵۰ تا ۶۰ درصد افزایش یافت تا این شکاف به آرامی کاهش یابد. بهادری جهرمی افزود: برای رفع مشکل مسکن که طی سالهای قبل ایجاد شده بود، قرار شد زمین مسکن به صورت رایگان در اختیار مردم قرار داده شود.وی گفت: مطالبه ۱۱ ساله فرهنگیان در این دولت اجرا و قانون رتبه بندی معلمان نیز در این دولت اجرا شد. رییس شورای اطلاع رسانی دولت همچنین افزود: رفتار خشن از سوی هر فرد و گروهی، چه نیروی انتظامی و چه اغتشاشگران مردود است و همه باید بیاییم و تخلفات را گزارش کنیم، مصادیق را بازگو و با تخلف برخورد کنیم، باید محل درد را بشناسیم و با فساد و فرد فاسد برخورد کنیم.
گزارش «امتیاز» در مورد افزایش سرعت و کیفیت ارایه خدمات به جامعه هدف بهزیستی؛
تجربه «مثبت زندگی» در محله
️ درسا رحمتی
سازمان بهزیستی با راهاندازی مراکز مثبت زندگی به دنبال ارایه خدمات بهتر در کوتاه ترین زمان ممکن با بالاترین کیفیت و به صورت محله محور به مددجویان تحت پوشش خود است.
سازمان بهزیستی را می توان به عنوان یکی از مهمترین دستگاههای فعال کشور در زمینه ارایه خدمات اجتماعی و پیشگری از آسیبهای اجتماعی نامگذاری کرد، دستگاهی که به صورت روزانه با حضور کارشناسان و متخصصان رشتههای مختلف به ارایه خدمات مختلفی به جامعه هدف خود میپردازند.
انجام موضوعاتی از قبیل ارایه مشاوره، پیشگیری از آسیبهای اجتماعی، درمان اعتیاد، توانبخشی معلولان، پرداخت مستمری به مددجویان، ارایه خدمات به جامعه معلولان و بسیاری از موارد دیگر از جمله مهمترین خدمات بهزیستی در کشور به حساب می آید. در این بین، سازمان بهزیستی با راه اندازی مراکزی به نام مرکز مثبت زندگی به دنبال افزایش سرعت و کیفیت ارایه خدمات به جامعه هدف خود بوده و تا به امروز نیز این اقدام نتایج مثبتی را به همراه داشته است.
وظایف «مراکز مثبت زندگی» افزایش مییابد
درحالی حدود 2 سال از ایجاد مراکز مثبت زندگی در راستای ارائه بهتر خدمات سازمان بهزیستی به جامعه هدف میگذرد که اکنون معاون راهبری و توسعه خدمات سازمان از بازنگری دستورالعمل اجرایی این مراکز خبر میدهد چراکه بر اساس این بازنگری قرار است وظایف جدیدی به مراکز مثبت زندگی سپرده شود.
سیدحسین خادم حسینی ، درخصوص بازنگری دستورالعمل اجرایی مراکز مثبت زندگی که دو سال از عمر فعالیت آنها میگذرد، اظهار کرد: مراکز مثبت زندگی مراحل تجربی را طی کردند. این مراکز دارای نقاط ضعفی بودند که بررسی دستورالعمل آنها احساس میشد.
وی با بیان اینکه دستورالعمل شیوهنامه اجرایی مراکز مثبت زندگی شامل یک دستورالعمل و ۶ شیوهنامه است، گفت: دستورالعمل مادر در کمیته تخصصی اول مراحل بررسی و تصویب خود را طی کرده و برای ارائه به شورای معاونان سازمان برای تصویب نهایی آماده است.
معاون راهبری و توسعه خدمات سازمان بهزیستی کشور افزود: ۶ شیوهنامه ضمیمه این دستورالعمل و مراحل بررسی و تصویبش در کمیته تخصصی در حال طی شدن است. یکی از شیوهنامهها، نظارت و رتبه بندی مراکز مثبت زندگی است که مراحل تصویب خود را طی کرده است. همچنین چهار شیوهنامه دیگر در نوبت طرح در کمیسیون تخصصی است که به زودی به سرانجام خواهند رسید. البته شیوهنامه مناسبسازی نیاز به طرح در کمیته تخصصی ندارد، زیرا ابلاغیه از سوی وزارت راه و شهرسازی است.
خادم حسینی درخصوص تفاوت دستورالعمل قبلی با دستورالعمل جدید مراکز مثبت زندگی بیان کرد: در بازنگری دستورالعمل اجرایی قرار است وظایف جدیدی به مراکز مثبت زندگی سپرده شود. طبیعتا این وظایف باید در دستورالعمل دیده میشد. از ابتدا هم مراکز مثبت زندگی به عنوان بهزیستیهای کوچک در محلات دیده شده بود، اما در مرحله اولیه در نظر گرفته شده بود که مراکز، خدمات کمتری را با توجه به اینکه در ابتدای فعالیتش بود ارائه دهد.
وی یادآور شد: اکنون با گذشت دو سال توانمندیهای مراکز مثبت زندگی بیشتر مشخص شده و حالا اعتماد بیشتری جلب شده است. همچنین شیوههای عملکردی سازمان تغییر کرده و احساس کردیم میتوان فعالیتهای بیشتری به مراکز بسپاریم.
هدف از تاسیس مراکز مثبت زندگی، راحتی دسترسی همه شهروندان به خدمات بهزیستی است
مراکز مثبت زندگی فرصتی هستند تا مددجویان بهزیستی به بهترین شیوه و در کوتاهترین زمان ممکن بتوانند خدمات مورد نیاز خود را با آسایش و راحتی بیشتری از مددکاران اجتماعی دریافت کنند.
براساس استناد بند چهار ماده ۲۶ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و بخشنامه مورخ یکم دی ماه ۹۸ تاسیس مراکز مثبت زندگی در دستور کار سازمان بهزیستی قرار گرفته است.
فعالیت این مراکز، محله محور است، بنابراین ایجاد چنین مراکزی تردد مراجعین از جمله معلولان به ادارات بهزیستی شهرستان و استان در سراسر کشور را کاهش خواهد داد چرا که افراد مددجو می توانند مشکلات و خواسته های خود را در مراکز مثبت زندگی که در محل زندگی آنها تاسیس شده است مطرح کنند.
یکی از اهداف تاسیس و راه اندازی مراکز مثبت زندگی، ارائه خدمات مناسب و یکسان به جامعه هدف است، همچنین با توجه به اینکه نظارت بر مراکز مثبت زندگی در سه سطح شهرستان، استان و کشور است، بنابراین این امر باعث برنامه ریزی بهتر در سازمان بهزیستی و ارتقای کیفیت خدمات می شود.
تاسیس مراکز مثبت زندگی و ارائه خدمات به صورت محله محور، آشنا شدن مردم با این مراکز و در دسترس بودن خدمات بهزیستی برای تمام افراد جامعه از نظر کمی و کیفی بسیار موثر است و مددجویان بهزیستی نیز در کمترین زمان و به بهترین شکل با استفاده از حضور مددکاران، خدمات خود را دریافت می کنند.
مثبت زندگی تعریف کاملتری از سلامت اجتماعی است، مطالبهگری را همراه مسئولیتپذیری اجتماعی در مردم ایجاد و ارتباطات محلی را تقویت میکند، قیمت خدمات را برای خدمتگیرنده و دولت کاهش و از موازیکاری بخشهای داخلی سازمان، جلوگیری خواهد کرد؛ همچنین نیروی انسانی سازمان را از تصدیگری به سمت برنامهریزی و نظارت سوق میدهد و کمبود نیروی انسانی را تا حدی جبران میکند.
رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در تبیین و تشریح راهاندازی مراکز خدمات بهزیستی مثبت زندگی گفته است: در یک برنامهریزی خوب، خدمت باید در دسترس، قابل خرید، قابل استفاده و قابل پذیرش و نظام ارائه خدمات به نحوی باشد که بتواند آن را به صورت فراگیر، جامع، مبتنی بر نیاز و پایدار، در اختیار جامعه قرار دهد.
به گفته رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور، فرآیند ارائه خدمات مثبت زندگی به این صورت است که ساکنان یک حوزه دسترسی (منطقه) به مراکز، مراجعه و (یا کارشناسان نزد آنان میروند)، خدمت نهایی را دریافت میکنند، از طریق نظام ارجاع به سطوح بالاتر میروند و پس از دریافت خدمت برای پیگیری و تکمیل درازمدت، به مراکز خدمات بهزیستی مثبت زندگی بازگردانده میشوند.
رضوانمدنی در بیان راهبردهای اصلی راهاندازی مراکز خدمات مثبت زندگی، تصریح کرد: یکی از راهبردها، ایجاد شبکه گسترده محلی است که با کاهش فاصله و کم کردن بروکراسی، امکان استفاده و در دسترس بودن بهزیستی را در نزدیکترین فاصله، فراهم کرده که بخشی از هزینه خدمتگیرنده را کاهش داده است و امکان پیگیری را فراهم میکند.
رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور، فراهم کردن رویکرد محلهمحوری را راهبرد دوم برشمرد و گفت: براساس این راهبرد، نیازها و داشتههای محلی به خوبی شناسایی و مبتنی بر آن برنامههای ارایه خدمات به فرد، خانواده و اصلاحات محیطی فراهم میشود بنابراین برای این رویکرد، تسهیلگری ابزار اجرایی مهمی است که جزو وظایف این مراکز قرار دارد.
رضوانی مدنی با بیان اینکه راهبرد سوم، توجه به خانواده و تمامی اعضای آن است ادامه داد: خدمات پیشگیرانه، آموزشهای لازم برای داشتن زندگی سالمتر و مولد، در این راستا مدنظر قرار دارد.
رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور راهبرد چهارم را اقدام فعال معرفی کرد و گفت: قرار است کارشناسان این مراکز به صورت فعال در محله و خانواده به دنبال هدف مشترکی شامل شناسایی مشکلات، برنامهریزی برای رفع آن و ارتقای وضعیت باشند.
ارزیابی سیاست ارائه خدمات اجتماعی در طرح «مثبت زندگی» در مرکز پژوش ها
سازمان بهزیستی کشور از سال 1398 اقدام به راه اندازی طرحی به نام «مثبت زندگی» نموده است. این طرح شامل تأسیس و اداره مراکز خدمات بهزیستی (موسوم به مراکز مثبت زندگی) است که درواقع مراکزی غیردولتی هستند که براساس بند «4» ماده (26) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، پروانه فعالیت دریافت نموده و مطابق دستورالعمل تأسیس مجموعه، باید خدمات سطح یک سازمان بهزیستی را در قالب ساختار سازمانی خاصی به جامعه هدف این سازمان ارائه نمایند.
راه اندازی طرح «مثبت زندگی» با مدیریت بخش غیردولتی و نظارت و حمایت مالی سازمان بهزیستی، درواقع ادامه دهنده فرایند «برون سپاری خدمات اجتماعی» به عنوان یکی از مهم ترین راهبردهای ارائه خدمات اجتماعی در دو دهه اخیر در سازمان بهزیستی است. مراکز مثبت زندگی در عمل به دنبال تداوم فعالیت مراکز غیردولتی پیشین سازمان، همچون «مجتمع های خدمات بهزیستی» و «کلینیک های مددکاری اجتماعی» بوده است. درواقع همچنان سازمان با تعیین تعرفه خدمات خود، اقدام به برون سپاری و خرید خدمت از مراکز غیردولتی مجوزدار می نماید. در طرح مثبت زندگی، سازمان بهزیستی تلاش نموده تا با جانمایی متوازن جغرافیایی مراکز در سطح کشور و با اتخاذ رویکردهای نوین مددکاری اجتماع محور و مددکاری خانواده محور، زمینه ارتقای سطح کمّی وکیفی خدمات اجتماعی ارائه شده به جامعه هدف این سازمان را فراهم نماید.
گزارش حاضر به عنوان گزارشی نظارتی تلاش نموده است تا با کاربست یک مدل مفهومی متناسب با ساختار استاندارد ارائه خدمات و حمایت های اجتماعی در قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین کشور، اقدام به بررسی سازوکار اجرای طرح مثبت زندگی در سازمان بهزیستی کشور و نحوه ارائه خدمات اجتماعی در این ساختار تازه تأسیس، نماید. بدین منظور تلاش شده تا از اصول پنج گانه مصرح در قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی کشور (شامل جامعیت، کفایت، فراگیری، پایداری منابع مالی و نظارت و اثربخشی)، به عنوان چارچوب نظارتی پژوهش حاضر استفاده شود.
بر این مبنا و براساس نتایج به دست آمده، طرح علی رغم تلاش برای ایجاد نوآوری های جدید در ارائه خدمات اجتماعی در سازمان بهزیستی، با چالش ها و نقیصه های اساسی همچون «ایجاد تغییرات ساختاری بی ضابطه و غیرکارشناسی»، «عدم تناسب میان اصل محله محوری با استقرار استیجاری مراکز و مددجویان»، «ابهام در تحقق اهداف در نظر گرفته شده در حوزه مددکاری خانواده محور و جامعه محور»، «کیفیت پایین سامانه الکترونیکی مراکز» و «عدم پایداری مالی»، روبه رو بوده است. درمجموع بررسی ها نشان داده است که طرح مذکور نتوانسته استانداردهای پنج گانه مصرح در قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی کشور را تأمین نماید، به گونه ای که:
1. «جامعیت»: طرح به دلیل عدم رعایت اصول علمی و حرفه ای مددکاری خانواده محور و مددکاری اجتماع محور فاقد جامعیت است. از سوی دیگر از مجموع 22 فعالیت تعریف شده برای مراکز مثبت زندگی، 18 مورد، پیش از این در مراکز قبلی انجام می شده است. لذا سازمان بهزیستی می توانست با اعمال تغییراتی در ساختارهای موجود خود، چهار فعالیت باقی مانده را نیز در قالب مراکز موجود پوشش دهد. ازاین رو می توان نتیجه گرفت که طرح به دنبال ایجاد جامعیتی بوده که بلاوجه و کاذب بوده و فاقد پشتوانه کارشناسی است.
2. «کفایت»: طرح به دلیل عدم مشارکت طلبیدن شرکای اجتماعی در تحقق مدل خانواده محور و اجتماع محور و همچنین به دلایلی از قبیل ضعف زیرساختی، کمبود پرسنل مددکاری و کمبود اعتبارات و همچنین نبود برنامه عملیاتی مشخص، نتوانسته است خدمات فراتر از سطح یک را با کمیت و کیفیت مطلوب ارائه دهد. ازاین رو، طرح نه تنها از کفایت لازم برخوردار نبوده، بلکه چرخه حمایت های اجتماعی در این حوزه نیز تکمیل نشده است.
3. «فراگیری»: اگرچه طرح مثبت زندگی شمولیت مناسبی به لحاظ مکانی و جغرافیایی دارد، اما با توجه به گزارش های میدانی واصله، استیجاری بودن مراکز و جابه جایی احتمالی مشمولین در هر سال، باعث خواهد شد که ارائه خدمات اجتماعی در این طرح از فراگیری مستمر برخوردار نباشد.
4. «پایداری منابع مالی»: به دلیل عدم وجود تناسب میان دریافتی این مراکز و سطح خدمات درخواست شده از آنان برای ارائه به جامعه هدف و عدم رعایت حقوق دستمزدی و بیمه ای پرسنل مددکاری و پرداخت های نامنظم، طرح با چالش جدی در حوزه پایداری منابع مالی رو به رو است.
5. «نظارت و اثربخشی»: فرایند جابه جایی و نقل وانتقال پرونده ها توسط سازمان بهزیستی در بین مراکز قدیم و جدید، در حالی صورت گرفته است که مددجویان اطلاعی از روند آن نداشته اند. این عمل می تواند باعث قطع یکباره رابطه مددکار و مددجو شده و زمینه ساز خسارت های عاطفی، روحی و حتی اقتصادی به اقشار ضعیف تحت پوشش این سازمان شده و باعث بروز اختلالات جدی در فرایند توانمندسازی آنان گردد. از طرفی اعتماد افرادی که پرونده هایشان به مراکز قبلی واگذار شده بود، حاصل ارتباط حرفه ای چندین ساله بین مددکار و مددجو است، که نمی توان به راحتی آن را به یکباره حذف نمود. این سازوکار ضرب العجلی با تقلیل دادن ماهیت سیال و ظریف خدمات اجتماعی به کالایی مادی، عملاً هم اثربخشی و هم جامعیت طرح را با چالش روبه رو می سازد. باید توجه کرد که موضوعات و مسائل اجتماعی ماهیت فرارونده، برگشت پذیر و سیال دارند و هرگونه توقف و تأخیر در نظام ارائه خدمات اجتماعی، ممکن است منجر به بی اثر شدن و خنثی سازی اقدامات پیشین، تحمیل هزینه های مضاعف و عدم تکمیل چرخه سیاستگذاری اجتماعی شود.
در پایان گزارش نیز پیشنهادهای نظارتی، به منظور ایراد سؤال و تحقیق و تفحص از نحوه عملکرد سازمان بهزیستی کشور در اجرای این طرح، ارائه شده است.
وزیر صمت:
تجارت ایران با ارمنستان ۳ برابر میشود
وزیر صمت در دیدار با وزیر دارایی ارمنستان گفت: قطعا وقتی الحاق ایران به اوراسیا کامل شود روابط بین دو کشور بهتر و سریعتر رشد خواهد کرد.
سید رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تعاملات گسترده بین ایران و ارمنستان در یک سال گذشته گفت: بنده و دیگر وزرا و فعالین اقتصادی ایران به ارمنستان سفر کردیم که در این سفرها ملاقاتهای زیادی شکل گرفت و خوشبختانه تأثیرات زیادی در تعاملات اقتصادی بین دو کشور ایجاد شده است.
فاطمی امین افزود: برای ما ایجاد روابط اقتصادی با کشورهای همسایه، به ویژه ارمنستان اهمیت بسیار بالایی دارد و امیدواریم این روند رو به رشدی که در اقتصاد و تجارت بین دو کشور آغاز شده ادامه پیدا کند و تقویت شود.
وی با اشاره به ۲۳ سر فصل کاری که در سفر خود به ارمنستان مشخص شده بود گفت: کارهای بزرگی در حال انجام است که یکی از آنها پیوستن ایران به اوراسیا است و قطعاً وقتی الحاق ایران به اوراسیا کامل شود روابط بین دو کشور خیلی بهتر و سریعتر رشد خواهد کرد.
فاطمی امین گفت: موضوعات متنوعی از جمله راه اندازی مرکز تجاری ایران در ایروان، ارائه خدمات فنی و مهندسی شرکتهای ایرانی به ارمنستان، تهاتر و نقل و انتقال پول از جمله اقداماتی است که انجام شده و پیش رفته و کارهای دیگری مثل تعرفههای حمل و نقلی هست که نیاز به پیگیری دارد. رشد ۴۰ درصدی مبادلات بین دو کشور از ابتدای سال ۲۰۲۲ تا کنون نشان از روند رو به رشد تجارت دو کشور دارد.
در ادامه این جلسه تیگران خاچاطوریان وزیر دارایی جمهوری ارمنستان با بیان اینکه این اولین سفر وی به ایران است و با مثبت ارزیابی کردن سطح روابط گفت: مسیر روابط دو کشور در جهتی است که اکنون نه تنها میتوان در موضوعاتی که مربوط به وزارت خانههای ما هست را مورد بحث و بررسی قرار دهیم، بلکه این امکان هم فراهم شده که در مورد سایر مواردی که خارج از اختیارات وزارتخانهها است هم به تبادل اطلاعات بپردازیم.
وی بیش از ۲۰ سرفصل کاری مورد اشاره فاطمی امین را یادآور شد و گفت: این موضوعات در راستای توسعه روابط از اهمیت ویژهای برخوردار است و ما سرعت خوب و رو به رشدی در مبادلات کالا و حجم مبادلات داشته ایم. در سال ۲۰۲۱ کل مبادلات انجام شده بین دو کشور در مقایسه با سال گذشته ۲۵ درصد رشد داشته، ولی در ۹ ماهی که تا کنون از سال ۲۰۲۲ میگذرد، شاهد حدود ۴۰ درصد رشد مبادلات بودیم.
وزیر دارایی ارمنستان ابراز امیدواری کرد که اگر با این سرعت بتوانیم ادامه دهیم میتوانیم در سال آینده رقم مبادلات تجاری بین دو کشور را به یک میلیارد دلار مبادلات تجاری برسانیم.
تیگران خاچاطوریان به سفر نخست وزیر جمهوری ارمنستان به ایران و دیدارش با آیت الله رئیسی رئیس جمهور کشورمان اشاره کرد و گفت: هدفگذاری اینست که بتوانیم در سالهای آینده حجم مبادلات کالا را به ۳ میلیارد دلار برسانیم.
توسعه، بهسازی و به روز رسانی گذرگاه گمرکی مغری را یکی از اقدامات و گامهای جدی برداشته شده از سوی ارمنستان عنوان کرد و گفت: امیدواریم که تا سال ۲۰۲۵ این گذرگاه نوسازی شده به بهره برداری برسد بتواند روزانه به ۷۵۰ کامیون خدمات ارائه دهد که این بدان معنی است که نسبت به امروز تعداد این کامیونها را سه برابر کنیم.
وزیر دارایی جمهوری ارمنستان با اشاره به اینکه موضوع دیگری که در مرکز توجه ما قرار دارد حضور و شرکت شرکتهای ایرانی در ساخت و احداث شاهراه جنوب به شمال ارمنستان است افزود: این موضوع امکان جدیدی را هم برای حمل و نقل مسافر و هم حمل و نقل بار ایجاد میکند و این فرصت را میدهد که حمل و نقل با هزینه کمتر صورت بگیرد.
وی با تاکید بر اهمیت پیوستن ایران به اتحادیه اوراسیا گفت: ما خیلی خوشحال هستیم که جمهوری اسلامی ایران موفق شده است که با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا به توافق نهایی دست پیدا کند و امیدواریم با امضای توافق نهایی به جای قرارداد موقت، در سال آینده شاهد شکوفایی ارتباط و تعاملات در این راستا باشیم.
وزیر دارای ارمنستان همچنین گفت: مورد دیگری که همکاران من با جمهوری اسلامی ایران مورد بحث قرار دادند و در موردش توافق و تفاهم نامه امضا کرده اند تمدید قرارداد تواتر گاز و برق است.
خاچاطوریان وزیر دارایی ارمنستان با ابراز خرسندی از ایجاد مرکز تجاری ایران در ارمنستان از افتتاح آن در ماه آینده خبر داد و گفت: این مرکز میتواند یک عرصه واقعی برای کارآفرینان ایرانی و ارمنستانی باشد تا اقدامات واقع بینانه خود را در این عرصه ارائه کنند.وی در این خصوص افزود: من فکر میکنم با ایجاد این مرکز میتوان تمام مذاکراتی که تا کنون به صورت غیر متمرکز انجام میشده را به صورت متمرکز در یک مرکز انجام داد که این باعث بروز ایدهها و اقدامات نو در همه زمینهها خواهد شد.
وزیر دارایی ارمنستان با اشاره به بحث عوارض جادهای گفت: از آنجایی که رسیدگی به این امر در صلاحیت وزارت خانه دیگری است به جزئیات آن نمیپردازم، ولی اطلاع دارم که اقداماتی در خصوص کاهش عوارض جادهای صورت گرفته است.
خاچاطوریان همچنین درباره اقدامات صورت گرفته در خصوص مناطق آزاد گفت: در ملاقاتی که در وزارت اقتصاد و امور دارایی ایران داشتیم و مسئولان مناطق آزاد اقتصادی هم شرکت داشتند، قرار است طرحی شود و با ارائه پیشنهاداتی بگویندکه چگونه میشود درباره توسعه منطقه آزاد مغری و یا ایجاد مناطق ازاد مشترک وارد عمل شد، که قرار است این طرح ظرف دو هفته آینده به ارمنستان ارائه شود تا نظر طرف ارمنستانی نیز در خصوص پیشنهادات ارائه شود.
وی در پایان گفت: من با استفاده از این فرصت سفر که پیش آمده، به شما اطمینان خاطر میدهم که وزارت دارایی از هیچ تلاشی در راستای سرعت بخشیدن به تمام تصمیماتی که در مورد آن توافق میشود دریغ نخواهد کرد.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10867/32278/113082
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10867/32278/113083
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10867/32278/113084
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10867/32278/113085
|
- رتبه اول ایران در شدت مصرف انرژی جهان
- عذرخواهی بابت کمبود دارو؛ معاون مربوطه برکنار شد
- تجربه «مثبت زندگی» در محله
- تجارت ایران با ارمنستان ۳ برابر میشود