|
شهید مفتح هیچگاه سنگر دانشگاه را رها نکرد
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه ایران عزیز قدرتمندانه مسیر پیشرفت انقلاب اسلامی را طی می کند، گفت: در این مسیر پیشرفت شاهد شکوفایی استعدادهای جوان ایرانی در عرصه ها و میادین مختلف هستیم و طبیعی است که با وجود این شرایط بدخواهان ملت ایران ۴۴ سال بر طبل ناامیدی مردم بزرگ ایران می کوبند و با دروغ پراکنی در قالب تروریسم رسانه ای به دنبال آن هستند که نظام دینی را ناتوان در تحقق مسیر پیشرفت و تعالی ایران عزیز جلوه دهند و با بمباران دروغ های رسانهای خود مقابل حرکت بزرگ ملت ایران بایستند.محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که در جدیدترین سفر استانی خود عازم شهرستان تویسرکان شده است، ضمن حضور در مراسم گرامیداشت سالگرد شهادت آیتالله مفتح گفت: منطقه تویسرکان، سرزمینی حاصل خیز به لحاظ فرهنگی به شمار می رود که در حوزه جهاد و شهادت بزرگانی اندیشمند و جهادگر را تقدیم انقلاب اسلامی کرده است که تقدیم ۷۵۰ شهید از شهرستان تویسرکان بیانگر عظمت مردم شهید پرور این خطه است.وی با اشاره به اینکه شهید مفتح از یاران خاص امام راحل بوده که همزمان در سنگر حوزه، دانشگاه، جهاد و تبلیغ برای پیروزی بزرگ نهضت انقلاب اسلامی متحمل رنج ها و سختی های فراوانی شد. اسماعیلی با بیان اینکه سلطنت پهلوی در ادامه تقویت دو گانه هایی که با ورود مدرنیته پدید آمده بود به دنبال دوگانه سازی میان دانشگاه و حوزه علمیه بود که این خط فکری به وضوح در آثار نویسندگان ضد دین و جریان روشنفکری وابسته به استعمار مشاهده می شود.وی نهضت بزرگ امام خمینی (ره) را نهضتی متعالی دانست که به دنبال پاسخگویی به تمام نیازهای داخلی دنیای امروز است و بدون مرزبندی های مرسوم سیاسی به دنبال ترسیم افق تمدن نوین اسلامی در میان مسلمانان و آزادیخواهان جهان است که در این نگاه شگرف هرگونه شکاف در جامعه باید برطرف شود.عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: امام راحل از روز نخست نهضت خود، دوگانه های «دانشگاه و حوزه» و «ایران و اسلام» را در ادبیات سیاسی خود حل کردند و در ادامه مسیر، مقام معظم رهبری این مسایل را به صورت هم افزا در راستای پیشرفت کشور حل و به پیش بردند.
اسماعیلی با بیان اینکه شهید مرتضی مطهری، شهید آیت الله مفتح، شهید بهشتی و شهید باهنر از حلقه اصلی یاران امام (ره) بوده اند که در آغاز نهضت اسلامی با داشتن تحصیلات حوزه ای وارد دانشگاه شدند و با اقدامات هوشمندانه خود سعی در تلطیف فضای علمی میان دانشگاه و حوزه بودند. وی افزود: مقام معظم رهبری هم در آن دوران یکی از پیشگامان این حرکت بزرگ بود و ایشان در تمام دوره قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، مهمترین حلقه های درسی را در میان حوزویان و دانشگاهیان برگزار کردند و همواره با نگاهی عمیق به دنبال برداشتن فاصله میان طلاب و دانشگاهیان بودند.وزیر فرهنگ در ادامه در خصوص جایگاه شهید آیتالله مفتح گفت: این شهید بزرگوار پس از پیروزی انقلاب اسلامی هیچگاه سنگر دانشگاه را رها نکرد و جز نخستین چهره هایی بود که توسط دستان ناپاک جریان مارقین، به مقام رفیع شهادت رسید و خون پاکش برای پاسداشت عظمت انقلاب جاری شد و امام عظیم الشان به درستی سالروز شهادت شهید آیت الله مفتح را «روز وحدت حوزه و دانشگاه» نامیدند و همچنان پس از گذشت ۴۳ سال از زمان شهادت ایشان، دستاوردهای بزرگ این شهید بزرگوار در مسیر جهاد تلطیف حوزه و دانشگاه ملموس است.اسماعیلی در ادامه خاطرنشان کرد: دولت مردمی و انقلابی همه اهتمام خود را بر جبران عقب ماندگی های دوره های پیشین گذاشته است و رییس جمهور جهادی، انقلابی و مکتبی که خود فرزند حوزه و دانشگاه است بصورت شبانه روزی وقت خود را مصروف رفع موانع پیشرفت ایران عزیز کرده است.
اخبار
خرابکاری تاریخی در استرالیا
خرابکاران در استرالیا یک سنگنگاره باستانی را نابود کردند. خرابکاران یک اثر هنری ۳۰,۰۰۰ساله در یک مکان مقدس واقع در ایالت «استرالیای جنوبی» را نابود کردند. کارشناسان این تخریب را یک خسارت بزرگ و غمانگیز توصیف کردهاند و نسبت به فقدان حفاظت از این مکان باستانی انتقاد کردند.خرابکاران وارد غارِ «Koonalda» شدند و روی دیوار این مکان باستانی، جملاتی را حکاکی کردند.به گفته مقامات استرالیا، خرابکاران برای ورود به این غار زیر در ورودی، گودالی حفر کردند و به طور کامل بخشی از این محوطه را نابود کردند. دکتر «والش»، باستانشناس متخصص در محوطههای باستانی متعلق به بومیان استرالیا، آثار هنری واقع در این غار را «اثری بینظیر در استرالیا» دانست و این نکته را خاطر نشان کرد که آثار تاریخی این غار به دلیل نادر بودن آنها، یک میراث ملی محسوب میشدند.به گفته کارشناسان، سطح غار بسیار نرم است و پاک کردن نوشتههای خرابکاران بدون از بین بردن اثر هنری زیر آن غیرممکن است. دکتر «کلر بازول»، رئیس کمیسیون حفاظت فدراسیون غارشناسی استرالیا در گفتوگو با «گاردین» اظهار کرد: دولت استرالیا باید برای حفاظت از این مکانها اقدام کند وگرنه آثارهنری باستانی بیشتری از بین خواهند رفت.
سال ۲۰۲۲ را با اسکروچ به پایان برسانید
کمپانی رویال شکسپیر انگلستان با ۳ اثر موزیکال برای خانواده به استقبال روزهای پایانی سال ۲۰۲۲ و ایام کریسمس میرود. اجرای سه اثر موزیکال خانوادگی برنامههای کمپانی رویال شکسپیر انگلستان برای روزهای پایانی سال ۲۰۲۲ و ایام کریسمس است. «سرود کریسمس» یکی از دوستداشتنیترین آثار در بین مردم جهان با شخصیت به یادماندنی اسکوروچ از جمله این آثار است. «همسایه من توتورو» و «ماتیلدا» ۲ اثر موزیکال دیگری هستند که توسط کمپانی رویال شکسپیر روی صحنه رفتهاند.
«همسایه من توتورو» بیانگر قدرت تخیل و فانتزی دوران کودکی است و ماجرای داستان ۲ دختر بچه را روایت میکند که به همراه پدرشان به دهکدهای نقل مکان میکنند تا به مادر بیمارشان نزدیکتر باشند. آنها در جنگلهای اطراف دهکده موجوداتی سحر آمیز به نام توتورو پیدا میکنند و خیلی زود با آنها دوست میشوند. «ماتیلدا» نیز اقتباسی از رمانی به همین نام نوشته رولد دال و ماجراهای دختر کوچک خارقالعادهای از خانوادهای معمولی است که در زندگی اش با اتفاقاتی مواجه میشود. همچنین این کمپانی هدایای متنوعی را هم برای مخاطبان و علاقهمندان به تئاتر در نظر گرفته که به صورت آنلاین نیز قابل تهیه هستند.
زیباییشناسی در معماری ؛
ترجمه کتابی از یورگ کورت گروتر
چاپ سوم کتاب «زیباییشناسی در معماری» نوشته یورگ کورت گروتر با ترجمه جهانشاه پاکزاد و عبدالرضا همایون روانه بازار شد.
امروز معماری با آنکه رشتهای در علوم دقیقه است جزو هنر نیز به شمار میآید. جنبههای کمابیش عقلایی معماری مانند اقتصاد، ایستایی و فیزیک ساختمان را میتوان دقیقاً تعریف کرد و کمیت آن را سنجید. این مسائل را میتوان با منطق(ریاضی) حل کرد. جنبههای کمابیش غیرعقلایی و احساسی ساختوساز، که بیشتر به حوزۀ زیباییشناسی مربوط است، نه قابل اندازهگیری است و نه قابلیت تعریفپذیری دقیق دارد.
بهیقین این یکی از دلایل عدم قطعیت در جنبههای زیباییشناسی ساختوساز است. اگر نظر مردم راجع به بنایی خاص سؤال شود، پاسخها اغلب نامشخص و ذهنی است؛ معماران هم در ذکر دلایل شکلگیری طرحهایشان اغلب به سنگر اصطلاحات حرفهای پناه میبرند و غالب آنها علل اتفاقی را منشاء اثر خود اعلام میکنند.
در مقدمۀ کتاب «زیباییشناسی در معماری» سعی شده است آن قسمت از مبانی عمومی ادراک، که در توضیح خصیصههای زیباییشناسی معماری مفید است، به اجمال مطرح شود. طرح این زمینهها بخش عمدهای از کتاب را به خود اختصاص داده است؛ البته تا حدی پارهپاره و جستهگریخته گاهی فرایندهای خاصی ساده شده تا مسائل مهم آن شاخصتر شود؛ به همین خاطر این اثر ادعای کامل بودن ندارد. مصادیق مطرحشده در این کتاب از دورههای متفاوت و فرهنگهای گوناگون انتخاب شده است تا بر اصول مشخصی از معماری، که فارغ از زمان و اقلیم و فرهنگ و ایدئولوژی قابل تعمیم است، تأکید شود. آوردن نقل قولها نیز در جهت ارائۀ مستقیم مهمترین شاخصههای هر طرز تفکر بوده است.
این کتاب در۱۱ فصل با عناوین «مبانی ادارک»، «فرهنگ و سبک»، «زیباشناختی و زیبایی»،« محیط و مکان«، «فضا»، «فرم یا صورت»، «هماهنگی»، «زمان و مسیر»، «نور و رنگ»، «علائم» و «جز و کل» منتشر شده است.
کتاب حاضر قرار نیست نسخه بنویسد؛ در این کتاب سعی شده است پیچیدگی ظاهری فرآیند ادراک معماری را روشنتر کرده تا بتوان تسهیلی در تصمیمگیریهای موردی به وجود آورد. بدین خاطر مخاطبان این کتاب فقط متخصصان نیستند، بلکه کلیه علاقهمندان به تأثیر محیط و طراحی فضای پیرامون میتوانند مخاطب کتاب حاضر باشند.
کتاب« زیباییشناسی در معماری» نوشته یورگ کورت گروتر با ترجمه جهانشاه پاکزاد و عبدالرضا همایون برای سومین بار سال ۱۴۰۱ در ۵۱۲ صفحه در قطع وزیری با قیمت ۲۳۵ هزار تومان در انتشارات دانشگاه شهید بهشتی منتشر شده است.
یک کارشناس ادبیات:
قصهگویی هنر است
یک کارشناس ادبیات گفت: همه افراد از بزرگان خانواده تا کودکان میتوانند قصهگو باشند چون هر انسانی از یک هویت قصهگو در درون خود برخوردار است.
ربابه طبری، دکترای ادبیات و کارشناس قصهگویی در برنامه صبح پارسی گفت: جهان هستی یک شادیکده است و منظور از دولت پاینده از زبان مولانا یعنی آنکه انسانهای شاد در زندگی وجود داشته باشند. برای این کار ما نیاز داریم تا در شاد شدن خود و خوشحالی دیگران نقش داشته باشیم و یکی از راههای فراهم کردن این شادی قصهگفتن در دورهمیهایی مانند شب یلدا است.
طبری ادامه داد: همه افراد از بزرگان خانواده تا کودکان میتوانند قصهگو باشند چرا که هر انسانی از یک هویت قصهگو در درون خود برخوردار است. برای استفاده از این هویت و پرورش آن نیاز است تا به مواردی توجه کنیم. وی افزود: اولین موردی که برای قصهگویی اهمیت دارد دوست داشتن قصه است؛ اگر ما با قصهای ارتباط برقرار نکنیم نمیتوانیم آن را به خوبی انتقال دهیم. زمانی که ما بتوانیم با قصه خوب ارتباط برقرار کنیم مخاطبانمان نیز میتوانند آن موضوع و قصه را درک کنند و با آن ارتباط بگیرند.او اظهار کرد: دومین مسئله مقابله با ترس از مورد تمسخر قرار گرفتن است؛ قصه گفتن در واقع یک آیین قدیمی است و تمامی افراد از شنیدن داستان و قصه لذت میبرند و ما نباید این ذهنیت اشتباه را در خود پرورش دهیم.
طبری گفت:در قدم بعدی باید بیاموزیم تا با زبان بدن خود صحبت کنیم و داستان را به این صورت روایت کنیم. رفتارها و زبان بدن میتوانند احساسات را به نحو بهتری انتقال دهند. به دنبال این مسئله ما باید بتوانیم در بخشهای اندوهگین و شاد قصه احساسات را انتقال دهیم. قصهگویی به ما کمک میکند تا احساسات خود را انتقال دهیم و به همین دلیل به آرامش روحی بیشتری میرسیم. بهتر است افراد به طور پیوسته و معمول در زندگی خود از قصهگویی استفاده کنند.
پایان دوران ساسانیان؛
آغازی برای فارسی نو
یک استاد زبان و ادبیات فارسی گفت: فارسی نو با آمدن اعراب به ایران و از بین رفتن دوران پادشاهی ساسانیان آغاز شد.
طاهره کیایی تنکابنی، استاد زبان و ادبیات فارسی و محقق گفت: زبان فارسی نو که به زبان فارسی پس از اسلام اطلاق میشود در شهرهای شرقی ایران و تاجیکان ناحیه ایران خاوری، افغانستان و ترکستان کاربرد داشته است، کاربرد این زبان از سدهی دهم میلادی به بعد به طور گسترده در نوشتههای عربی و نوشتههای پارسی تصدیق شده است.
به گفته کیایی تنکابنی، این زبان که به عنوان فارسی نو در دورهی اسلامی با نام پارسی دری از آن یاده شده در واقع ادامهی زبان پارسی میانه است که زبان رسمی دوران حکومت ساسانیان بوده مثل پارسی میانه که ادامهی زبان پارسی باستان در دوره هخامشیان بوده است. او میگوید: پارسی دری صفت زبان فارسی است و به زبان فاخر و ادبی یا کتابی گفته میشود که در سراسر ایران و خراسان رواج داشته است، با وجود اصرار برخی بر جدایی گویش دری از زبان پارسی، هیچ نشانهای که دلالت بر وجود دو زبان یا دو گونه زبانی متفاوت به نام پارسی و دری در تاریخ زبان یا زبان شناسی دیده بشه یافت نمیشود. این استاد زبان و ادبیات فارسی گفت: فارسی نو با آمدن اعراب به ایران و از بین رفتن دوران پادشاهی ساسانیان آغاز شد، در آغاز این دوره زبان فارسی برای مدتی کنار گذاشته شد و زبان عربی جای آن را گرفت، اما باید در نظر داشته باشیم که زبان فارسی به صورت کلی از بین نرفت بلکه زبان عربی زبان رسمی شد و زبان فارسی در بین خانوادهها کاربرد یافت.
کیایی تنکابنی میگوید: با آمیزش زبان فارسی با زبان عربی تغییراتی در زبان فارسی دری ایجاد شد و فارسی نو یا فارسی جدیدی که مورد استفاده ما ایرانیان در حال حاضر قرار میگیرد به وجود آمد.
ادریس البا با «لوتر» در سال نو میآید؛
نجات لندن از قاتل سریالی
عنوان فیلم سینمایی ادریس البا در نقش لوتر و زمان اکران آن اعلام شد.
جزییات جدیدی درباره فیلم جدیدی که بار دیگر ادریس البا را در نقش کارآگاهی به نام لوتر تصویر میکند، اعلام شد.
نتفلیکس با آشکار کردن نام این فیلم با عنوان «لوتر: خورشید سقوط کرده» اعلام کرد آن را مارس ۲۰۲۳ استریم میکند.
آخرین بار البا در فصل پنجم سریال «لوتر» بیبیسی دیده شد که دستگیر شده و شخصیت آلیس هم ممکن است مرده باشد. اکنون این فیلم ادامهای بر آخرین فصل سریال است.
داستان فیلم درباره یک قاتل سریالی است که لندن را عرصه تاخت و تاز خود کرده و در عین حال کارآگاه جان لوتر فوقالعاده اما بدنام، پشت میلههاست. لوتر تصمیم می گیرد از زندان فرار کند و وظیفهاش را به هر قیمتی شده انجام دهد. نقش ۲ شخصیت منفی فیلم را سینتیا اریوو و اندی سرکیس بازی میکنند و درموت کرالی نیز در نقش مارتین شنک بار دیگر حضور دارد.
نتفلیکس با همکاری بیبیسی «خورشید سقوط کرده» را تولید کرده است. نیل کراس نویسندگی فیلم و جیمی پین کارگردانی آن را برعهده داشتهاند. آنها در کنار البا تهیهکننده فیلم هم بودهاند.
سریال «لوتر» در قالب پنج فصل ساخته شد و از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹ از بیبیسی وان پخش شد. روث ویلسون، استیون مکینتاش، ایندیرا وارما، پل مکگان، ساسکیا ریوز و وارن براون دیگر بازیگران سریال «لوتر» بودند.
این سریال ۱۱ نامزدی امی کسب کرد که شامل بازی البا و نویسندگی کراس هم بود. البا برای این سریال نامزدی بفتا را هم کسب کرد و سال ۲۰۱۶ جایزه انجمن بازیگران آمریکا را برد. وی سال ۲۰۱۲ نیز برای همین سریال گلدن گلوب را از آن خود کرد.
درخواست ابوالفضل پورعرب: این بچهها را عفو عمومی بدهید
ابوالفضل پورعرب که در برنامه زنده شبکه پنج سیما به مناسبت شب یلدا دعوت شده بود درخواست کرد تا بازداشتی ها را عفو عمومی بدهند و ببخشایند تا یک آشتی ملی برقرار شود. «ابوالفضل پورعرب» که شامگاه گذشته میهمان برنامه زنده شبکه پنج سیما به مناسبت شب یلدا بود، درخواست خود را در این برنامه زنده تلویزیونی اینگونه مطرح کرد: خواهش می کنم این بچهها (بازداشتیها ناآرامیهای اخیر) را عفو عمومی بدهند تا یک آشتی ملی برقرار شود. اینها بچههای ما هستند.این بازیگر ۶۱ ساله سینما در ادامه گفت: اگر جایی در پیشگاه شما دارم حرفم را بخرید. «سلام تهران» شامگاه گذشته به مناسبت شب یلدا میزبان ابوالفضل پورعرب بود. اواخر آبانماه بود که خبر رسید ابوالفضل پورعرب به دلیل حادثهای که سر صحنه فیلمش رخ داده در بیمارستان بستری شده و فیلمبرداری فیلمی که در حال کارگردانی آن بود متوقف شده است. این بازیگر قدیمی سینما از مدتی قبل مشغول ساخت یک مستند داستانی به نام «سگ» بود که در حادثهای حین کار، پای او زخم و بعد دچار عفونت شدیدی شد. این اتفاق سبب بستری شدن تقریبا یک ماههی پورعرب در بیمارستان شد و از هفته گذشته که با بهبود حالش مرخص شده در تدارک از سرگیری فیلمبرداری است. ابوالفضل پورعرب بیش از چهار دهه است که در عرصه بازیگری فعالیت میکند و فیلمهای ماندگاری همچون «عروس»، «نرگس»، «چهره»، «دستهای آلوده»، «غریبانه» و «مردی شبیه باران» را در کارنامه خود دارد. سریال نمایش خانگی «شهرزاد» به کارگردانی حسن فتحی از جمله آثار پربازدید او در سالهای اخیر بوده است.
نماینده ایران از رقابت در اسکار نود و پنجم جا ماند
آکادمی اسکار فهرستهای کوتاه ۱۰ بخش اسکار ۲۰۲۳ را منتشر کرد که در بخش اسکار بهترین فیلم بینالمللی آن نام نماینده ایران به چشم نمیخورد. فهرست نامزدهای ابتدایی نود و پنجمین دوره مراسم اهدای جوایز اسکار در ۱۰ بخش رونمایی شد؛ بهترین مستند بلند، بهترین مستند کوتاه، بهترین فیلم بینالمللی، چهرهپردازی و آرایش مو، موسیقی متن، بهترین ترانه، پویانمایی کوتاه، فیلم کوتاه، صدا و جلوههای ویژه تصویری. امسال فیلم سینمایی «جنگ جهانی سوم» به کارگردانی هومن سیدی به نمایندگی از سینمای ایران در بخش بهترین فیلم بینالمللی اسکار ۲۰۲۳ شرکت کرده بود که از راه یافتن به فهرست ۱۵ فیلم برگزیده ابتدایی بازماند. در این بخش هشت فیلم از اروپا، چهار فیلم از آسیا، دو فیلم از آمریکای لاتین و یک فیلم از قاره آفریقا حضور دارند. پاکستان برای نخستین بار یک نماینده در فهرست ابتدایی بهترین فیلم بینالملل آکادمی اسکار دارد و الخاندرو گونزالس ایناریتو، فیلمساز نامدار مکزیکی برنده اسکار سومین بار بخت خود را برای بردن اسکار این بخش با «باردو» میآزماید. او پیشتر با «زندگی سگی» در ۲۰۰۰ و «بیوتیفول» در ۲۰۱۰ نامزد اسکار شده بود. فرانسه، کره جنوبی، اتریش و آرژانتین همراه با نماینده مکزیک از بختهای اصلی حضور در فهرست پنج نامزد نهایی هستند و «در جبهه غرب خبری نیست» آلمان هم جز بخش بهترین فیلم بینالملل، در فهرست نامزدهای ابتدایی چهار بخش دیگر اسکار ۲۰۲۳ حضور دارد. اعضای رایدهنده آکادمی اسکار خارج از مرزهای آمریکا حدود ۲۲ درصد از ۱۰ هزار عضو تقریبی آکادمی هستند. رایگیری برای برگزیدن نامزدهای نهایی ۱۲ تا ۱۷ ژانویه انجام و فهرست نامزدهای اسکار ۲۴ ژانویه اعلام میشود. زمان برگزاری نود و پنجمین دوره مراسم اهدای جوایز اسکار هم ۱۲ مارس ۲۰۲۳ در هالیوود است.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10898/32545/114496
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10898/32545/114497
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10898/32545/114498
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10898/32545/114499
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10898/32545/114500
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10898/32545/114501
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10898/32545/114502
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10898/32545/114503
|
عناوین این صفحه
- شهید مفتح هیچگاه سنگر دانشگاه را رها نکرد
- اخبار
- قصهگویی هنر است
- آغازی برای فارسی نو
- نجات لندن از قاتل سریالی
- درخواست ابوالفضل پورعرب: این بچهها را عفو عمومی بدهید
- نماینده ایران از رقابت در اسکار نود و پنجم جا ماند