|
بهزاد حاتم و دومین دیدار هنرمند با سروناز علم بیگی در گالری اعتماد؛
مثل کودکی ات نقاشی کن
نقاشی هایی در نهایت سادگی ، گاه به خط خطی با زغال می مانند و گاه مانند گبه ایرانی رنگین و دلفریب اند؛ اما همگی آنها نسبت به دنیای اطراف خود هوشیارند و مخاطب را به اندیشیدن وا می دارند، این شاید کوتاه ترین توصیف از نمایشگاه نقاشی سروناز علم بیگی ست که این روزها در گالری اعتماد به تماشاست.
به گزارش امتیاز؛ بهزاد حاتم ، چهره شناخته شده هنرهای تجسمی، مجموعه دار و مدیر گالری ۱۰ دومین دیدار هنرمند را به سروناز علم بیگی، نقاش و فیلم ساز اختصاص داده است که گالری اعتماد میزبانی اش را به عهده دارد.
این سلسله نمایشگاه های بهزاد حاتم که ذیل عنوان کلی «دیدار هنرمند « شکل گرفته است از مهر ۹۸ آغاز شد اما به جهت پاندمی کرونا با وقفه طولانی روبرو شد و اکنون با نمایشگاه نقاشی های علم بیگی دومین دور خود را پی گرفته است.
یادداشت های روزانه عنوان این نمایشگاه و دومین برنامه دیدار هنرمند است؛ سروناز علم بیگی متولد ۱۳۵۷، کارشناسی ارشد نقاشی دارد و در دهه های ۷۰ و ۸۰ در همین زمینه فعال بود ، لیکن در دهه ۹۰ به فیلم سازی روی آورد و فیلم های اتاق دوم، تومارو لند و « نقطه و شیر « را ساخت، او همچنین کتاب داستانی با نام آن جا میان دو جهان را منتشر کرده است.
سروناز علم بیگی که می گوید رویاها و کابوس هایش را با نقاشی ثبت می کند پس از سال ها با نمایش ۶۸ نقاشی که در سال های اخیر خلق شده اند به این ضیافت پای گذاشته است.
بهزاد حاتم، منتقد صاحب نام و پدید آورنده این رویداد، در بخش هایی از پیش در آمد کتاب یادداشت های روزانه، دومین کتاب مجموعه دیدارهای هنرمند می نویسد: « سروناز علم بیگی یکی از آن نمونه های کمیاب هنرمندانی ست که توانسته است از هفت خوان آموزش هنر، که بیشتر هنرمندان را راهی گورستان استعدادهای هنری می کند و از ناهنرمندان، گالری پر کن میسازد، بگذرد و به خود باز گردد. او اینک نیروی آن را بازیافته است که مانند روزگار کودکی اش با دست و دل و سری آزاد بگذارد نقاشی از درونش بیرون بریزد. رهایی آن را یافته است که روزها یک چیز، با یک رنگ بکشد، یا که امروز نگر دیروزش را نداشته باشد و چیزی دیگر بکشد، با رنگی دیگر. توانایی آن را یافته است که چیزهایی بکشد که خود نداند چیست. آزادی آن را یافته است که آنچه را کشیده با رنگ بپوشاند و باز بر آن بکشد و باز بر آن بکشد...
سروناز علم بیگی از این پیچیده تر است. این هست، و این نیست. آمیزه چندسویه، که خود را در کالبدهای نقاش، فیلمساز و نویسنده به نمایش می گذارد، آفریننده ایست که از زبانش شنیده ام که برایش یکی از بدترین و ترسناک ترین کابوس ها این است که دیگر نتواند بیافریند. او یکی از آن نمونه هایی ست که یادآور می شوند که هنر چیزی نیست که در جایی باشد و تو برای رسیدن به آن بایسته است که هنرمند شوی. نه. هنرمند است که هست و هنر آن است که از درون او زاده می شود. شادمانم که آموزش هنر نتوانست او را راهی گورستان هنرمندان کند. اینک کودک آزاده مداد رنگی به دستی که نامش سروناز علم بیگی بود، بازگشته و در اوج آفرینش در کنار ماست. هنرمندی که سر و دل و منش او در برابر همه چیز واکنش نشان می دهد و هر رویدادی در جهان و هر چه دیگر که می بیند یا بر او می گذرد، در خواب یا بیداری، یادداشتی روی بوم او می شود، گذر کرده از پندارپردازی های شاعرانه و پرشور او. «
گفتنی ست سروناز علم بیگی، نقاش و مستندساز، پس از پایان دوره هنرستان در رشته گرافیک در سال ۱۳۷۵، دوره کارشناسی نقاشی دانشگاه هنر و معماری آزاد تهران را گذراند. نقاشی هایش پس از نخستین نمایش آنها در سال ۱۳۷۸ در نمایشهای تکی و گروهی بسیار در ایران دیده شده است.
فیلمهای مستند سروناز علم بیگی در موزه ها و جشنواره های سینمایی ایرانی و جهانی بسیار نمایش داده شده است. مستند «تومارولند» جایزه بهترین فیلم جشنواره بین المللی فیلم مستقل آسیا (۱۳۹۷) و جایزه بهترین فیلم هنری جشنواره بین المللی اسپات لایت (۱۳۹۷) را به دست آورده و در جشنواره های جهانی بسیار چون کیتزبوهل اتریش، بلداکس صربستان و جشنواره های بالی، کرت و زنگبار نمایش داده شده است.
مستند «نقطه و شیر» (۱۳۹۶) درباره اندیشه و نگاه پرویز تناولی به سفارش گالری ۱۰ برای گشایش نمایش بزرگ پرویز تناولی و شیرهای ایران در موزه هنرهای معاصر تهران در سال ۱۳۹۶ ساخته شد و بارها در آن موزه و در جشنواره حقیقت، جشن تصویر سال و موزه مردم شناسی اسپانیا و چند جشنواره نمایش داده شده است.
او از سال ۲۰۱۷ عضو انجمن بین المللی زنان فیلمساز و عضو انجمن فیلمسازان زن اروپا است. فیلم تازه علم بیگی «هزار و یک شب دوری” نام دارد. کار ساخت این فیلم که تولید ایران و آلمان است از سال ۱۳۹۵ آغاز شد و در زمستان ۱۳۹۹ به پایان رسید. پروژه ساخت این فیلم در سال ۲۰۱۸ از سوی جشنواره جهانی فیلم هات داکس در تورنتو برای راه یافتن به بخش بازاریابی و در سال ۲۰۱۹ برای بخش فوروم این جشنواره برگزیده شد. این فیلم در برنامه نمایش چندین شبکه تلویزیون جهانی ست.
یک سینمادار مطرح کرد؛
مخاتبانی که واکسیناسیون به سینماها آورد
مهدی نیکآیین مدیر سینما سپیده درباره وضعیت استقبال مخاطبان از فیلمهای در حال اکران طی هفتههای اخیر گفت: قطعاً فرآیند واکسیناسیون تأثیر خود را بر جو روانی جامعه گذاشته و تنشها و نگرانیهای قبلی را دور کرده، این شرایط قطعاً روی صنف ما و استقبال از سینماها هم اثرگذار بوده، در این شرایط مشکل اصلی سینما اما کماکان عدم تبلیغات و نبود اطلاعرسانی مناسب است. ما همچنان شاهدیم که صداوسیما هیچ حمایتی از اکران نمیکند و فیلمها هیچ تبلیغی در صداوسیما ندارند. اطلاعرسانی تنها در فضای مجازی صورت میگیرد. معمولاً هم قشر خاصی در آنجا هستند که شاید علاقهای هم به سینمای ایران نداشته باشند. به همین دلیل اثرگذاری آنچنانی هم ندارد.وی درباره ترکیب فیلمهای جدید اکران سینماها از هفته آینده هم اظهار کرد: فیلمهای «قهرمان»، «جنایت بیدقت»، «مغز استخوان» و اگر «گشت ارشاد ۳» هم اضافه شود، قطعاً به سینماها کمک خواهند کرد. همچنان اما امیدوارم تبلیغات محیطی و تبلیغات تلویزیونی هم به کمک سینما بیایند. سینما ظاهراً یک صنف است اما خیلی ارگانهای دیگر دخیل هستند تا سینما بتواند جان بگیرد. وضعیت سیاسی و اقتصادی و جو روانی جامعه بر شرایط سینماها تأثیرگذار است. نیکآیین تأکید کرد: امید داریم با تغییراتی که در مدیریت سازمان سینمایی شاهد هستیم، یک همدلی در میان ارگانها بهوجود بیاید و همه به سینما کمک کنند. کمااینکه در حال حاضر حدود ۸۰ میلیون دز واکسن تزریق شده اما همچنان منع تردد شبانه در شهر تهران وجود دارد و این ممنوعیت قطعاً در فروش سینماها به ویژه در سانسهای پایانی تأثیر دارد. امیدواریم برای همه این مسائل راهکار مناسبی اندیشیده شود
به آهنگسازی توحید وحید؛
«آستان عشق» منتشر شد
«آستان عشق» عنوان یکی از تازهترین آثار موسیقایی به آهنگسازی توحید وحید و خوانندگی شیرزاد غفاری است که به تازگی با هدف معرفی «طرح ترصیع» در دسترس شنوندگان قرار گرفته است.
میثاق مهرپور نوازنده عود، نبیل یوسف شریداوی نوازنده، همایون جهانشاهی نوازنده تمبک، توحید وحید نوازنده کمانچه، سه تار و کمانچه آلتو گروه نوازندگان این آلبوم را تشکیل میدهند.
«اشتیاق- پیش درآمد افشاری»، «خمار مستی – آواز افشاری و عود» با شعر سعدی، «انتظار- چهار مضراب افشاری و آواز عراق» با شعر سعدی، «ماجرای فراق – آواز، فرود و سه تار» با شعر سعدی، «شراب عشق- ترصیع افشاری» با اشعار مولانا، حافظ و صغیر اصفهانی، «زمزمه وصل – پیش درآمد دشتی، کمانچه و تمبک»، «آستان نو – آواز دشتی و کمانچه» با شعر حافظ، «خیال تو- ترصیع دشتی» با اشعار مولانا، سعدی، اوحدی و محتشم آثار هستند که در این پیش روی مخاطبان قرار گرفتهاند.
توحید وحید در توضیح این مجموعه آورده است:
در این مجموعه تصانیف از نظر ادبی با شیوهای متفاوت ساخته و پرداخته شده که برای معرفی نحوه طراحی و بررسی این شیوه که آهنگساز آن را «ترصیع» نامیده، باید اشارهای به فرمهای قطعات با کلام ضربی (متریک) در موسیقی امروز داشت.
ابداع و پیدایش این طرح ترصیع برآمده از چند نیاز و خلاء است: اول اینکه با تصنیف ساختن، به شیوه معمول، همواره باید تصنیف سرا برای آهنگ، شعری بسراید که با وجود ارزشهای آن، آهنگساز در این شیوه از اشعار کلاسیک و فاخر ادبیات کهن محروم میشود. مگر در صورت استفاده از آرایه های ادبی چون تضمین که خود میتواند ناهماهنگیهایی از جمله ناهماهنگیهای زبانی در پی داشته باشد و اگر آهنگساز بخواهد از اشعار کهن استفاده کند، امکان تغییر وزن در آهنگ را از دست میدهد و عنان آهنگ کاملاً در دست شعر قرار میگیرد و در نتیجه، کار عمل و با تصنیف نوع دوم حاصل میشود.
از نکات دیگر در ساخت تصنیف با استفاده از اشعار کلاسیک این است که اگر آهنگساز یک یا دو بیت از غزل را بپسندد ناچار است دیگر ابیات غزل را هم استفاده کند که ممکن است ابیات دیگر، سست و یا دارای واژههای نامانوس باشد و یا آهنگساز مجبور به تکرار بیش از حد یک یا دو بیت میشود که در نتیجه هر دوی این موارد منجر به محصور شدن قوه خلاقه آهنگساز میشود.
موضوع نامانوس (غیر موسیقایی) بودن واژهها، به این منجر میشود که آثار بسیاری از شعرای نامدار فارسی زبان محروم شویم و در عمل حجم عمدهای از اشعار به کار رفته در موسیقی ایران زمین، تنها از میان آثار بزرگانی چون حافظ، سعدی و مولانا برگزیده شود.
لازم به ذکر است که آثار این سه شاعر نامدار خصوصیات برجسته بسیاری دارند که از این مقال خارج اشت. قصد نگارنده تنها اشاره به موسیقایی بودن عموم واژهها در این اشعار بزرگان است.
طرح مذکور (ترصیع) به آهنگساز امکان میدهد که هم از اشعار کلاسیک و کهن بهره ببرد و هم بتواند با تغییر وزن در طول قطعه، به کارش تنوع ببخشد. به این گونه که تصنیفی با یک، دو یا چند وزن انتخاب میشود. ممکن است اشعار از یک شاعر یا چند شاعر باشد. در واقع آهنگساز تصنیفی ساخته است که شعر آن را چند شاعر سرودهاند. این کار نیاز به گزینشی دقیق و تخصصی دارد تا اشعار هماهنگی مفهومی، زبانی و ادبی کافی داشته باشند. به طور خلاصه میتوان گفت هدف از ابداع و ارائه این طرح تولید آثاری با امکان بهرهمندی از اشعار عموم بزرگان ادب فارسی، امکان تغییر وزن در طول قطعه و تنوع بخشیدن به کلام است که شاید بتوان آن را نوعی از تصنیف سازی به شمار آورد.
از ویژگیهای مجموعه «آستان عشق» که تصنیفهایش برای نخستین بار به شیوه ترصیع ساخته شده، میتوان به حال و هوای معنوی اشاره کرد. نگاه آهنگساز، برای انتخاب اشعار از دریچه عرفان بوده و ابیات دو تصنیف این مجموعه با عناوین «شراب عشق» در مایه افشاری و «خیال تو» در مایه دشتی از میان اشعار مولانا، حافظ، سعدی، اوحدی مراغهای محتشم کاشانی و اصغر اصفهانی برگزیده شده است.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9617/29340/100872
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9617/29340/100873
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9617/29340/100874
|
عناوین این صفحه
- مثل کودکی ات نقاشی کن
- مخاتبانی که واکسیناسیون به سینماها آورد
- «آستان عشق» منتشر شد