|
توسط دبیرخانه بازارپردازی تهران؛
قراردادهای تولید محصولات فرهنگی کودک و نوجوان تنظیم شد
دبیرخانه هماورد (فستیوال) بازارپردازی تهران، در سایه توسعه بازی های رایانه ای و کتاب های تعاملی در مالکیت فکری قراردادهای تولید محصولات فرهنگی کودک و نوجوان را تنظیم کرد.
دبیرخانه هماورد (فستیوال) بازارپردازی تهران در راستای محافظت هر چه بیشتر از حقوق صاحبان کسبوکارهای حوزه کودک و حفظ مالکیت فکری آنها، قراردادهایی بین تهیهکنندههای ارشد و تولیدکنندههای محصولات فرهنگی حوزه کودک و نوجوان تنظیم کرد.
دبیرخانه هماورد بازارپردازی تهران در راستای حفظ مالکیت فکری محصولات فرهنگی کودک و رونق کسبوکارهای این حوزه با بهمرسانی مجموعههای کوچک و بزرگ تولیدکننده و انعقاد قرارداد بین آنها درصدد ایجاد زنجیره تولید و نمایش محصولات فرهنگی است. محصولاتی از قبیل، عروسک و اسباببازی، بازیهای رایانهای، نوشتافزار، بازیهای رومیزیّ، پویانمایی. محصولاتی که کودکان ما را تربیت و فکر و اندیشه آنها را پرورش خواهد داد. این اقدام علاوه بر توسعه کسبوکارهای حوزه کودک، از طراحی و تولید تا توزیع و فروش موجب استفاده بهینه مصرفکنندگان کالاهای فرهنگی نیز خواهد شد و به صورت طبیعی استفاده از محصولات بومی و فرهنگی را نیز رونق خواهد بخشید.
قرارداد مالکیت فکری اولین اقدام مهم و رسمی دبیرخانه هماورد (فستیوال) بازارپردازی تهران برای تولیدکنندگان و بهمرسانی مجموعههاست و حقوق مالکیت تولیدکنندهها و صاحبان ایده را نیز تأمین خواهد کرد. حقوقی که تولیدکنندگان فرهنگی همواره از نادیده شدن آن ابراز نارضایتی کردهاند. پس از آن طی مراحلی ضمن آموزشهایی که به تهیهکنندگان ارشد برای تدوین برنامه کسبوکار و برندینگ داده میشود. اقتصادی بین طرفین اعم از تهیهکنندههای ارشد و تولیدکنندهها بسته میشود. در قرارداد اقتصادی تسهیم درآمد و سود و زیان طرفهای قرارداد مشخص میشود.
طبق قرارداد مالکیت فکری، نمونه محصولات در هماورد بازارپردازی تهران تیرماه ارائه خواهد شد و سرمایهگذاران متنوع نمونه محصولات را خواهند دید. در هماورد مذکور با توجه به متن قرارداد، سرمایه لازم برای تولید محصولات نهایی محصولات از طرق مختلف و به وسیله سرمایهگذاران مختلف جذب میشود و محصول به صورت کلان تولید خواهد شد سپس با توجه به توانمندیهایی که در حوزه توزیع و بازارِ مؤسسات و نهادهای مرتبط وجود دارد، راهی بازار میشوند و به دست و دل مخاطبان و کودکان و نوجوانان خواهد رسید.
در این روزها قراردادهایی با موضوع بازیهای رایانهای و کتاب تعاملی مورد توجه قرار گرفت و قراردادهای مشارکت در مالکیت فکری آنها بین تهیهکنندگان ارشد و فعالین حوزه اسباببازی بسته شد. در گامهای بعدی و به مرور قرارداد حوزههای دیگر محصولات فرهنگی کودک و نوجوان نیز امضا خواهد شد. این قراردادها به شرح زیر است:
۱- طراحی و تولید اپلیکیشن کتاب تعاملی بر اساس داستان و شخصیتهای کتاب داستانی کودک و محتواهای آموزشی
الف- قراردادی بین بخش کودک انتشارات سوره مهر با نام مهرک و سرای نوآوریهای خلاق نفس، بر اساس قرارداد، طراحی کتاب تعاملی توسط سرای نوآوریهای خلاق نفس براساس مجموعه داستان کودک «یکی بیز، یکی نبیز» انجام میگیرد.
ب-قراردادی بین انتشارات نیستان و سرای نوآوری و خلاقیت نفس امضا شد و طبق آن سرای نوآوری و خلاقیت نفس بر اساس شخصیتها و داستان کتابهای رخصت مرشد و قصۀ پلنگ سفید کتاب تعاملی تولید خواهد کرد.
ج- قراردادی بین شرکت نموکودکان ایرانیان و مجموعه اطاق قصهگو که طبق آن مجموعه اطاق قصهگو بر اساس طرحدرسها مفاهیم آموزشی و داستان سرزمین قلنگها اپلیکیشن قصهگویی، استیکر، پیکسل و کتابچه رنگآمیزی تولید میکند.
د- قراردادی بین خانه خلاق و نوآوری سبک زندگی اسلامی ایلسا و اطاق قصهگو، بر طبق قرارداد، اطاق قصهگو بر اساس محتوا و مفاهیم محوری خانه خلاق و نوآوری ایلسا و با تأکید بر سبک زندگی اسلامی اپلیکیشن قصهگویی، استیکر، پیکسل و کتابچه رنگآمیزی تولید میکند.
۲- طراحی و تولید بازی رایانهای بر اساس داستان، شخصیتهای داستانی و محتوای آموزشی
الف- قراردادی بین بخش کودک انتشارات سوره مهر با نام مهرک و مجموعه بایت استودیو که بر طبق آن مجموعه بایتاستودیو تولید بازی رایانهای بر اساس شخصیتها و محتوای مجموعه داستان کودک یکی بیز، یکی نبیز را تولید خواهد کرد.
ب-قراردادی بین انتشارات کتاب نیستان و مجموعه بایت استودیو که طی آن مجموعه بایت استودیو با اقتباس از دو کتاب «رخصت مرشد» و «قصه پلنگ سفید» بازی ویدئویی تولید خواهد کرد.
ج-قراردادی بین مؤسسه هنری تکم فیلم آریایی و مجموعه بایت استودیو که بر طبق آن مجموعه بایت استودیو یک بازی رایانهای بر اساس داستان و شخصیتهای داستانی افسانه گرگران میسازد. افسانه گرگران سریال پویانمایی بر اساس یک داستان مدرن است که پایهی آن همان داستان قدیمی بزبزقندی و شنگول و منگول است.
د- قراردادی بین مؤسسه مهاد رسانه پژوه و مجموعه بایت استودیو است. طبق این قرارداد مجموعه بایت استودیو یک بازی ویدئویی بر اساس شخصیتهای قرآنی مؤسسه مهادرسانهپژوه تولید خواهد کرد.
ه-قراردادی بین خانهخلاق دانادل و مجموعه نئوراکس امضا شد و طبق آن مجموعه نئوراکس تورنمنتی با موضوعات یاد شده و بر محور سیستم آموزشی هوشهای چندگانه خانه خلاق دانادل در فضای خانه خلاق آن طراحی و اجرا خواهد کرد.
معرفی تهیهکنندگان ارشد و تولیدکنندگان طرف قرارداد
انتشارات سوره مهر: انتشاراتی است در حوزه اندیشه و هنر انقلاب اسلامی که کتابهای زیادی در این حوزه چاپ کرده است و بخش کودک آن با نام مهرک با وجودی که سابقه چند ساله دارد توانسته است کتابهای زیاد، متنوع و پرمخاطبی تولید و چاپ کند.
انتشارات کتاب نیستان، انتشاراتی در حوزه ادبیات و هنر که در امتداد مجله نیستان به وجود آمد بخش کودک آن کتابهای داستانی، آموزشی، مهارتی و سرگرمی متنوعی در حوزه کودک دارد.
مهادرسانهپژوه: مؤسسهای که محصولات فرهنگی رسانهای در زمینه تاریخ، علوم اجتماعی، روانشناسی کودکان تولید میکند و اپلیکیشن قصههای قرآنی آن بسیار پر مخاطب است.
تکم فیلم آریایی: مؤسسه هنری است که عمده تمرکز آن بر تولید پویانمایی است و سابقه زیادی در این امر دارد.
شتابدهنده ایلسا: به عنوان شتابدهنده، مرکزی است که امکان رشد کسبوکارها را بر محوریت سبک زندگی اسلامی فراهم میکند
اتاق قصهگو: ایدهای نو است که کودکان را با دور کردن از تبلت و موبایل به فراگیری قصهها دعوت میکند و در دو بستر اشیا فیزیکی و پلتفرم نرمافزاری و ارتباط بین آنها سعی دارد فضای جذابی را در محیط خانه و اتاق خواب کودک فراهم آورد.
سرای خلاق و نوآوری نفس: زیست بومی تخصصی در حوزه فناوریهای فرهنگی دیجیتال و صنایع خلاق است که عمده فعالیت آن در حوزه پویانمایی، کتاب تعاملی و بازی و سرگرمیهای سازنده قرار دادهاست.
خانه خلاق دانادل: مجموعهای است که با هدف تقویت و ارتقای مهارتهای شناختی و هوشهای چندگانه کودکان و نوجوانان تشکیل شده است و فضاهایی را در مجموعه خود به این کار اختصاص داده است
بایت استودیو: مجموعهای است که تمرکز آن بر تولید انواع بازیهای ویدئویی، گوشیهای هوشمند و استراتژیک است و تولید بازیهای زیادی را در سابقه خود دارد
نئوراکس: تیمی متشکل از چند بازیکن (گیمر)، طراح و برنامهنویس در حوزه ورزشهایی الکترونیک است که قصد راهاندازی پلتفرمی برای ورزشهای الکترونیک هستند.
هریک از طرفهای قراردادهای فوقالذکر به نسبت میزان تعهداتی که میپذیرند در مالکیت فکری محصول به صورت درصدی شریک میشوند و در مواردی درصدی هم سهم سرمایهگذار برای تولید محصولات فرهنگی میشود. مدت این قراردادها عمدتاً ۳ سال است و در صورت تمایل تمدید میشود.
با ادامه پیداکردن قراردادها و گسترش محصولات در حوزههای دیگر محصولات فرهنگی شامل؛ پویانمایی، نوشتافزار و بازیهای ویدئویی، بستههای متنوعی حول محصولات فرهنگی کودک و نوجوان شکل میگیرد که زمینه هرچه بیشتر توسعه محصولات و بزرگتر شدن بازار آنهاست، این امر موجب رشد و گسترش محصولات بومی و آشنایی هرچه بیشتر کودکان و نوجوانان با فرهنگ بومی و ایرانی-اسلامی است.
در همایش بررسی ابعاد شخصیتی و سیره عرفانی امام؛
اندیشمندان ایرانی، تاجیکی و قرقیزستانی از اندیشه امام خمینی گفتند
اندیشمندان ایرانی، تاجیکی و قرقیزستانی در قالب همایش حضوری و مجازی بررسی ابعاد شخصیتی و سیره عرفانی امام خمینی (ره) از اندیشه امام خمینی گفتند.
وبینار علمی پژوهشی بررسی ابعاد شخصیتی و سیره عرفانی حضرت امام خمینی به مناسبت سی و سومین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) توسط جامعه المصطفی العالمیه و مشارکت رایزنیهای فرهنگی ایران در کشورهای قزاقستان و قرقیزستان در قالب حضوری و آنلاین برگزار شد.
در این وبینار که سفرای جمهوری اسلامی ایران در کشورهای قزاقستان و قرقیزستان نیز حضور داشتند، کارشناسان و اندیشمندان کشورهای ایران، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان مقالات خود را در خصوص سیر زندگی و تفکرات امام خمینی بنیانگذار و رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران ارائه نمودند.
در ابتدای اینبرنامه، علی عباسیرئیس جامعه المصطفی العالمیه با خوش آمدگویی به شرکت کنندگان وبینار به شخصیت علمی و معنوی امام خمینی (ره) پراخته و گفت: امروز ما در ایام سی و سومین سالگرد ارتحال بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران هستیم و امیدواریم در این وبینار علمی و پژوهشی بتوانیم با ابعاد سیاسی، علمی و ادبی حضرت امام خمینی (ره) بیشتر آشنا شویم.
سپس مجید صمدزاده صابر سفیر جمهوری اسلامی ایران در قزاقستان نیز گفت: شخصیتهای بزرگ ویژگیهای زیادی دارند که اکثر آنها در طول تاریخ قابل تکرار است. اما ویژگیهایی هستند که مربوط به ابعاد شخصیتی انسان باشند و در طول تاریخ تکرار نمیشوند و امام خمینی از جمله بزرگانی هستند که از ویژگیهای غیر قابل تکرار و منحصر به فردی برخوردار هستند. یکی از ویژگیهای خاص سیاسی و اجتماعی امام خمینی برگرفته از آموزههای حضرت علی (ص) است که میفرمایند شخصیت بزرگ شخصیتی است که ضمن تعامل با مردم باید این سه تکلیف را انجام دهند: رابطه با خالق را مشخص کند و دوم رابطه خود را با دوستان و مردم سامان دهد و مشخص کند و سوم این که رابطه خود را با دشمنان مشخص کند. و امام خمینی رهبری بوده که این سه تکلیف را مشخص نموده و توانسته است با کمک خداوند و حمایت مردم یک سیستم حکومتی پادشاهی هزار ساله را پایان دهد.
سخنران بعدی سعید خرازیمحترم جمهوری اسلامی ایران در قرقیزستان بود که در سخنرانی خود با عنوان «سیاست خارجی در اندیشه امام خمینی» بود گفت: اگرچه عمر کوتاه رهبری امام خمینی و حیات ده ساله ایشان در سالهای اولیه انقلاب اسلامی مانع از آن شد تا مردم ایران و مسلمانان جهان از این عالم بزرگ و مصلح قرن بیستم بیشتر بهره مند نگردند اما در همین مدت اندک، سخنان و سیره امام گنجینهای از معارف و رهنمودها را برای آیندگان بجا گذاشته و امروز پیروان وی با استناد به آن رهنمودها میتوانند مسیر اسلام ناب محمدی را تشخیص داده و بر آن اساس حرکت کنند.
علیاکبر طالبی متینرایزن فرهنگی ایران در قزاقستان نیز در اینبرنامه گفت: امام خمینی هم رهبر سیاسی بودند و هم مرجع دینی برای مسلمانان جهان که افکار و اندیشه ایشان موجب تحولات جدی در جهان گردید و ابعاد شخصیتی وی در زمینههای مختلف از جمله حوزههای سیاسی، علمی و فرهنگی یک الگوی تمام عیار محسوب میشود. وی افزود: در دنیا حوادث و انقلابهای مختلف رخ مینماید و هر انقلابی با خود یک پیام به همراه دارد و پیام انقلاب امام خمینی معنویت گرایی، دین گرایی و بازگردان دین به جامعه بود تا انسان، عظمت و عزت خودش را حفظ کند و به سعادت دست یابد.
خانم گلمیزا سیتالیوا رئیس دپارتمان فلسفه دانشگاه بین المللی قرقیزستان نیز گفت: بی شک، امام خمینی از بزرگترین شخصیتهای تاریخ سیاسی جهان اسلام است و تمام دستاوردهای ایران امروز مدیون تلاشها و سیاستهای سنجیده و مهم وی میباشد.
در ادامه نشست بختجان رستماف نویسنده و مترجم کتاب اندیشه امام خمینی (ره) به زبان قزاقی با قدردانی از برگزاری چنین وبینار علمی، در سخنرانی خود به دیدگاه سیاسی و مدنی امام خمینی پرداخته و گفت: ایده ایشان دکترین اصلی سیاسی ایران مدرن است.
وی گفت: جهان امروز صرفاً دو جهت انسانیت را میبیند؛ سرمایه داری و کمونیستی، امام خمینی جهت سومی را مطرح کرد و آن هم مفهوم اسلامی است.
رستماف در ادامه، پس از برشمردن ویژگیهای اصلی مسیر انقلاب امام خمینی در خصوص اندیشههای انسانی گفت: امام خمینی نه تنها به فکر رفاه مردم عادی ایران بود، بلکه به فکر زندگی همه مسلمانان جهان هم بود. از این رو آنان را به وحدت و انسجام دعوت کرد تا آنان نیز به ارزشهای اسلامی روی آورند. درخواستهای وی برای اتحاد شیعیان و اهل تسنن برای مسلمانان جذاب بود. و آحاد مسلمانان با سخنان ایشان تلاش میکردند اختلافات را کنار بگذارند. دیدگاهها و اندیشههای شخصی، مدنی امام خمینی (ره) در مورد سعادت انسان، تمایل به تغییر دیدگاه مسلمانان مطابق با تعالیم مقدس قرآن کریم داشته است.
نورلان کایربیکوف مدیر بخش تحلیل دینی اداره مسلمانان قزاقستان نیز در سخنان خود با مرور کوتاهی از زندگی بنیانگذار جمهوری اسلامی، به میراث وی در سیاست جهانی اشاره نموده و گفت: انقلاب ایران باعث پیدایش ایدئولوژی سیاسی جدیدی به نام خمینییسم بر اساس اصول شریعت و حقوق اسلامی شد.
وی افزود: خمینییسم یک دین سیاسی، اسلام سیاسی، یکایدئولوژی انقلابی است که هدف آن تغییر نظام سیاسی ایران و بر پایی عدالت و مبارزه با ظلم و جور و ستمگران بود. خمینیسم یک ایدئولوژی سیاسی مذهبی است که به تمام ملل جهان خطاب شده است. در عین حال، انقلاب امام خمینی یک دکترین اجتماعی و اقتصادی نیز میباشد وی افزود جمهوری اسلامی ایران که بر اساس ایدئولوژی خمینییسم رشد کرده است، دارای ویژگیهای یک حکومت دینی و آموزههای دموکراتیک است که در این حکومت مردم احساس آرامش و امید به آینده دارند.
سخنران بعدی عزتالله عبادزاده محقق و استاد دانشگاه از تاجیکستان بود که به ویژگیهای سیاسی شخصیت امام خمینی پرداخته و گفت: بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران زندگی خود را مبتنی بر احکام اسلامی بنا نهاد و نظام سیاسی دینی وی تأثیر بسزایی بر سیاست تعدادی از کشورهای مسلمان جهان گذاشته است. وی افزود: آرزوی بزرگ امام خمینی، وحدت کشورهای اسلامی بوده و این ایده در سیاست خارجی ایران نسبت کشورهای مسلمان قابل مشاهده است.
در ادامه نشست آیگل وایس آوانویسنده و خبرنگار روزنامه سراسری عصر آستانه قزاقستان نیز با اشاره به سخنان امام خمینی که فرموده اسلام نمیتواند کمونیسم، مارکسیسم-لنینیسم و اساس «استبداد» ایدئولوژی رژیم شوروی را بپذیرد، اظهار داشت: امام خمینی معتقد بود که خود مردم شوروی بیشترین آسیب را از ایدئولوژی کمونیستی دیدند. در همین راستا، امام خمینی «مردم تحت ستم اتحاد جماهیر شوروی» و نیز دیگر مردم «مظلوم» جهان را به جستجوی آزادی و رهایی به سمت اسلام فراخواند.
وی افزود: امام خمینی بعداً نامهای به گورباچف آخرین رهبر شوروی نوشت و سعی کرد او را متقاعد کند که یک جامعه بی دین خطر بزرگی است و بسیاری از شما میدانید که چه اتفاقی برای یک جامعه بی خدا افتاده است.
تورسونبای بکیر اولو، رئیس حزب ارک و نماینده پارلمان جمهوری قرقیزستان هم در سخنان خود به نظریههای امام خمینی و برآوردهشدن آنها در زندگی امروز ایران پرداخته، گفت: هنگامی که در سال ۱۳۴۲ امام خمینی در شرایط تبعید بود؛ یک مأمور از ایشان پرسید: « پس یاران شما کجا هستند؟ « که امام خمینی در جوابش این جمله تاریخی را فرمودند که «یاران من در گهوارههای مادرانشان هستند.» و همین جوانان بودند که در شکل گیری سیستم سیاسی جدید نقش عمدهای را ایفا کردند. وی افزود: اکنون ما شاهد انقلابهای رنگی در جهان هستیم که با حمایت قدرتهای بیگانه صورت میگیرند. اما انقلاب امام خمینی، انقلاب پاک و خالص بود که بر اساس اعتقاد و حمایت مردم ایران مبتنی بود.
نماینده پارلمان جمهوری قرقیزستان در پایان سخنان خود گفت: آیتالله خمینی مسیرهای جدیدی برای اصلاح سیستم کل جهان ارائه داد. وی در نامه خود به گورباچوف راههای اداره کشورهایی که از تحت سلطه شوروی استقلال یافتند، پیشنهاد داد که تمام کشورهای آسیای میانه از جمله قرقیزستان، قزاقستان، تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان باید از آن بهره بگیرند تا بتوانند کشور خود را توسعه دهند و رونق بخشند.
آخرین سخنران اینهمایش طهماسب حاتمی، مدیر منطقهای جامعه المصطفی در آسیای مرکزی بود که به معرفی آثار مکتوب امام خمینی پرداخته و گفت: یک دانشمند را میتوان از طریق آثار و تالیفاتش شناخت و امام خمینی بیش از ۱۶۰ جلد کتاب را پس از خود به جای گذاشته است و مهمترین آنها «شرح چهل حدیث» است که به نویسندگان و مترجمین قزاقستان و قرقیزستان توصیه میکنم این اثر امام خمینی را به زبان اصلی کشور خود ترجمه نمایند. وی افزود: موضوعات اصلی آثار امام خمینی، تفسیر قرآن، احادیث، بررسی مسائل اخلاقی، سیاسی و اجتماعی است.
اخبار
کتاب «آسمان و آینه» درباره ادبیات دینی منتشر شد
کتاب «آسمان و آینه» نوشته سیدعلی کاشفی خوانساری در ژانر ادبیات دینی کودک و نوجوان توسط نشر خزه منتشر شد.
کتاب «آسمان و آینه» مجموعه نوشتههای سیدعلی کاشفی خوانساری درباره ادبیات دینی کودک و نوجوان توسط انتشارات خزه منتشر شده است.
کتاب حاضر شامل یازده مقاله، هفت نقد، بیست یادداشت و دو گزارش به قلم سیدعلی کاشفی خوانساری است که طی سالهای ۱۳۷۴ تا ۱۴۰۰ در نشریات مختلف به چاپ رسیدهاند. همچنین چهار نمایه مختلف ضمیمه این کتاب است.
این نوشتهها پیشتر در نشریاتی مثل پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان، کتاب ماه کودک و نوجوان، فصلنامه نقد کتاب، گاهنامه نقد کتاب کودک، نیستان، حیات معنوی، رشد معلم، ادبیات داستانی، همشهری داستان، کتاب هفته و … منتشر شده بود.
کتاب «آسمان و آینه» در ۲۴۳ صفحه، شمارگان ۵۰۰ نسخه و با بهای ۹۰,۰۰۰ تومان توسط نشر خزه به چاپ رسیده است.
در بخشی از کتاب میخوانیم:
منظور ما از داستان دینی، اثری ادبی و داستانی ویژه کودکان و نوجوانان است که مضمون اصلی آن شخصیتها و رویدادهای تاریخی مرتبط با دین باشد. به این ترتیب ادبیات دینی یکی از شاخهها و ژانرهای داستان کودک و نوجوان به حساب میآید و منظور از این عبارت، تقسیم داستانها به دو دسته کلی دینی و غیردینی و یا ضد دینی نیست.
بسیاری از داستانهای دینی بازنویسیهای ساده قصههای قرآن یا شرح حال پیشوایان دینی بود. از دهه چهل چند مجله دینی ویژه کودکان فعالیت خود را آغاز کردند. داستانهای این مجلات معمولاً از ابتکارات و امتیازات ادبی خالی بود، با این حال این زمینه را فراهم آورد که در دهه پنجاه چند ناشر تخصصی کتابهای دینی برای کودکان، عمدتاً در شهر قم، فعالیت خود را آغاز کنند.
در سالهای پایانی حکومت پهلوی شاهد شکل گیری جریان داستانهای سیاسی اسلامی در ادبیات کودک هستیم؛ داستانهایی که شخصیتهایی دینی دارند، اما برای تهییج نوجوانان علیه حکومت پهلوی و تلاش برای شکل گیری حکومت اسلامی نوشته شده اند. در این داستانها که در یکی از مقاطع تاریخی قرون پیش و یا در کشوری دوردست میگذرند، مسلمانان علیه حاکمان ظالم و یا بیگانگان دست به قیام میزنند...
«گریهخواب» منتشر شد
مجموعه شعر کلاسیک «گریهخواب» سروده افسانه (افسون) محمدی توسط نشر آنیما منتشر شد.
انتشارات آنیما مجموعه شعر در قوالب کلاسیک افسانه (افسون) محمدی را با شمارگان ۵۰۰ نسخه، ۸۵ صفحه و بهای ۲۰ هزار تومان منتشر کرد. کتاب شامل ۳۴ شعر از این شاعر جوان است و مضامین آثارش عشق، مسائل اجتماعی و مباحث مربوط به زنان را در بر میگیرد.
یازدهمین شعر از این مجموعه را باهم میخوانیم:
یک لباس همیشه خیس شوی، گوشهی بند رخت… گریه کنی
وسط جمع شادمان باشی، توی حمام سخت گریه کنی
بدوی در حیاط غم باشد، وسط خندههات غم باشد
توی دستت کتاب ناخوانده، کز کنی روی تخت گریه کنی
زخم هر حرف مثل ضرب تبر، بشکند از تو استخوان کمر
نشود راست قامتت دیگر، مثل مرگ درخت گریه کنی
به خودت وعده دادهای هر روز: زندگی روی دیگری دارد...
دست آخر تو ماندهای و خودت! از سیاهی بخت گریه کنی
بجوی قصههات را درهم، تکه تکه عذاب قی بکنی
و به حال دلی که با دستت کردهای لخت لخت گریه کنی
«از شرع و شعر» نقد و بررسی میشود؛
دریچهای نو به سنایی پژوهی
کتاب «از شرع و شعر» با ترجمه مهیار علوی مقدم روز سه شنبه ۱۷ خرداد در مرکز فرهنگی شهرکتاب نقد و بررسی میشود.
به تازگی کتاب «از شرع و شعر» اثر یوهانس توماس پتر دو بروین با ترجمه مهیار علوی مقدم و محمد جواد مهدوی توسط انتشارات هرمس منتشرشده است. حکیم سنایی، یکی از بزرگترین سخنپردازان پارسیگو و سرایندگان ایرانی در عرصه ادبیات تعلیمی و اندرزی است که در رشد و بالندگی حکمت دینی نقش بهسزایی داشت.
شعر وی، آمیزهای است از حکمت آرمانشهراندیشی و جهاننگری حکیمانه. سنایی، مظهر تحول در اندیشه و نوآوری در زبان و شیوههای بیانی گسترش درونمایههای حکمتآمیز است.
این کتاب از نظر گستردگی، نکتهبینی، تازهجویی، روش پژوهش و گستردگی منابع و مآخذ بر بسیاری از پژوهشهای همانند برتری دارد. بیگمان این کتاب میتواند دریچههای جدیدی فراروی پژوهشگران شعر و ادب فارسی بگشاید و مباحث «سناییپژوهی» را گستردهتر سازد. کتاب به سه بخش تقسیم شده است: زندگی حکیم سنایی، آثار سنایی؛ بررسی فقهاللّغوی، سنایی بین شعر مذهبی و غیرمذهبی؛ پیشه شاعری.
نشست هفتگی شهر کتاب روز سهشنبه هفدهم خرداد ساعت ۱۵ به نقد و بررسی کتاب «از شرع و شعر» اختصاص دارد که با حضور محمدجعفر یاحقی، سیدمهدی زرقانی، مهیار علویمقدم و محمدجواد مهدوی برگزار میشود.
بارش «باران آتش» در بازار نشر؛
اولینجلد از هفتنشانه منتشر شد
رمان «باران آتش» نوشته مایکل آدامز با ترجمه عطیه الحسینی توسط انتشارات فاطمی منتشر و راهی بازار نشر شد.
رمان «باران آتش» نوشته مایکل آدامز بهتازگی با ترجمه عطیه الحسینی توسط انتشارات فاطمی منتشر و راهی بازار نشر شده است. اینکتاب اولینجلد از مجموعه «هفتنشانه» است که مایکل آدامز درباره زندگی ۷ نوجوان نوشته و ترجمهاش در قالب یکی از کتابهای «طوطی» (واحد کودک و نوجوان انتشارات فاطمی) به چاپ رسیده است.
قتلعام، نابودی کامل، کلید مرگ، ارباب جنایت، موج وحشت و نقطه صفر، دیگرعناوین اینهفتگانه هستند که بناست ترجمهشان بهمرور پس از «باران آتش» منتشر شود. مایک آدامز نویسنده اینهفتگانه، متولد سال ۱۹۵۱ در انگلستان است و سال ۲۰۱۷ در استرالیا درگذشت.
مجموعه هفتنشانه درباره هفتعلامت و هفتروز برای نجات دنیا است و در آن، هفتنوجوان با نامهای یاسمین، ایزابل، اندی، دیلن، جِیجِی، زاندر و میلا با شرکت در مسابقه مرموز شهامت، برنده سهچیز میشوند: شهرت، ثروت و گشتن دور دنیا. اما اینهفتنفر برای رویارویی با اتفاقات خطرناکی که از پی میآیند، آماده نیستند. هفتنماد رازآلود که شهرتشان «اولیننشانه» است، با پیشبینی یکانفجار از راه میرسند و یکی از برندگان را وادار به جنگیدن برای نجات جانش میکنند. تمام کشورش را هم به آشوب میکشند. به اینترتیب زمان زیادی نمیگذرد که برندگان جایزه شهامت ناچار میشوند از هفتنشانه رمزگشایی کنند و مغز متفکر ناشناسی را شکست دهند که صاحب یکقدرت وحشتناک است.
«باران آتش» بهعنوان جلد اول مجموعه «هفتنشانه» با مقدمهای کوتاه شروع میشود که چندسطر ابتداییاش از اینقرارند: دختر میدانست قرار است بمیرد. قلبش تندتند میزد. دهانش خشک شده بود، گلویش گرفته بود و بهسختی نفس میکشید. رو کرد به مرد دیوانه مسلح که او را روی سقف قطاری که بهسرعت در دل شب پیش میرفت، گیر انداخته بود. هیچراهی نبود که بتواند از اینمهلکه زنده بیرون بیاید. تا چند ثانیه دیگر یکی از این دو اتفاق میافتاد: یا مرد به او شلیک میکرد یا خودش میپرید پایین. نتیجه هر دو ایناتفاقها هم یکی بود. میمُرد.
اینکتاب با ۲۴۰ صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت ۹۹ هزار تومان منتشر شده است.
یادداشت
زنذگی، چیزی شبیه دوچرخهسواری
تورج عاطف
سوم ژوئن روز جهانی دوچرخه سواری است و من را به دام شیطنت قلم اندازد و چنین است که سوار بر دوچرخه خیال با قلم رکاب می زنم
زندگی عاشقانه می تواند چون دوچرخه سواری باشد
همه حکایت دوچرخه سواری دوتایی است
دو چشم خواهد
دو پا باید رکاب زنند
اگر دنبال ماجراجوئی نباشی دو دست برای فرمان و دسته دوچرخه اجباری هستند( چه بی کران بی دست دوچرخه سواری کردن را آزمودم)±
و چنین است که قصه دوچرخه و دوچرخه سوار همواره دو طرفه است
افکار شیرین و تلخ
دلدار و دلشکسته
و...
حکایتهای مابین دوچرخه و دوچرخه سوار را عوض کند ولی
اگر افتادنی باشد مال هر دو است
اگر ایستادنی باشد مال هر دو است
اگر رفتنی باشد یاز هم دو طرف دارد
اگر در دست انداز بیافتی هر دو درد دارید
و....
حکایت مرکب و راکب دوچرخه ای چون این شعر حافظ است
سرت اگر همه عالم به سرم جمع شوند
نتوان برد هوای تو برون از سر ما ...
هوای او نتواند رود از سرم؟
چون راکب و مرکب
چون دوچرخه و دوچرخه سوار
و من با حافظ قدم می زنم سر به سر او می گذارم دل به دل لسان الغیب و حکایت دوچرخه سواری را گره زنم به دلدادگی ناشنیده پند شیرازی
هوای یار را توان برد ز دلم ؟
من نخواسته ام که هوا را ز سرم برون برم
بی هوا نفس می کشم ؟
شاید اما بی تو یار تنها کشیدنی من زجر است و حرمان
به انتظار درمان می نشینم
رویا چه سخاوتی دارد آنگاه که تو هستی خود تو با همان لبخند زیبا و تشعشع گیسوانت که همه دلخوشی من ز روزگار است
زمان را تقسیم کرده ام به شب و روز
رویا و کابوس
با رویای تو زنده ام
و در بیداری کابوس هجرت من را به زنجیر غم می بندد
آری کابوس من یعنی بی تو
چشمهایم ،دیدنی را تنها در رویا معنی کرده است
آری رویای من تنها تو....
چه قصه آشنایی
قلم را از شیطنت باز دارم
و زمزمه کنم
چه عاشقانه ای دارد حکایت دوچرخه سواری
شاید به همین است که دوچرخه سواری خاطره ساز شیرین بسیاری ازما است
دوچرخه خیال ،من را به تپش عاشقانه ها میزبانی کند و چه زیبا همراهی دارد.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9760/30397/106103
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9760/30397/106104
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9760/30397/106105
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9760/30397/106106
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9760/30397/106107
|
عناوین این صفحه
- قراردادهای تولید محصولات فرهنگی کودک و نوجوان تنظیم شد
- اندیشمندان ایرانی، تاجیکی و قرقیزستانی از اندیشه امام خمینی گفتند
- اخبار
- اولینجلد از هفتنشانه منتشر شد
- یادداشت