|
DJهایی که جای موسیقی ایرانی را تنگ کردهاند
️ ماهانراد
«با اینکه مردم ایران ذاتا هنرپسند بودهاند و موسیقی در تاریخ و هویت ملی و دینی مردم ایران ریشه عمیق و دیرینه دارد، اما صنعت موسیقی در ایران با چالشهای جدی مواجه است. خوشبختانه در دولت جدید عزمی نسبتا خوب برای حمایت و هدایت موسیقی در نگاه مدیران ارشد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بهویژه وزیر محترم به وجود آمده است؛ لذا فرصت را مغتنم دانسته و به چالشها و فرصتهای صنعت موسیقی پرداختهام که از آن جمله میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:
۱ـ نداشتن تقسیمبندی و توجه به گروههای سنی در مواجهه با موسیقی:
چه در موسیقی پاپ، چه سنتی و کلاسیک به تنوع در مخاطبان موسیقی توجهی نمیشود و مرد و زن و از کودک و نوجوان گرفته تا بزرگسال و سالخورده همه با یک نوع محصولات موسیقی مواجهاند.
۲ـ کمرنگ شدن نگاه علمی و کاهش غنای محتوا:
یکی دیگر از آسیبهای موسیقی، آموزش و یادگیری تجربی و کمرنگ شدن دانش علمی در تولید و عرضه موسیقی است؛ از شعر و ترانههای سطحی و کم بنیان گرفته تا سبکهای نه چندان گوشنواز موسیقی. هنرستان و مراکز علمی آموزشهای موسیقی کم کم از رونق میافتند و دانشکدههای موسیقی دیگر جذابیت زیادی برای جوانان ندارند.
۳ـ کمرنگ شدن موسیقیهای نواحی، آیینی و مذهبی در مقابل موسیقیهای پاپ:
با اینکه در همه کشورها با توجه به فرهنگ و آیینهای آنها موسیقیهای آیینی و نواحی و ... در حفظ هویت تاریخی و رونق گردشگری نقش ویژهای دارند. متاسفانه نداشتن مدیریت صحیح در این امر باعث شده نقش موسیقی سنتی و آیینی و ... گوش نواز در هویت بخشی گردشگری ما کمرنگ شده و جای خود را صرفا به DJ ها با کلکسیونی از آهنگهای غربی در رستورانها، هتلها و سایر مراکز گردشگری دهد و متولیان فرهنگی و گردشگری نشستهای تخصصی چندانی بین اصحاب موسیقی و متولیان گردشگری برگزار نمیکنند.
۴- فقدان و محدودیت نگاه جامع رسانه صداوسیما، تلویزیونهای اینترنتی، رسانههای تخصصی به معرفی، تبلیغ و بررسیهای علمی انواع موسیقی و فعالان موسیقی در ایران:
متاسفانه در کشور، برنامههای رادیو و تلویزیونی تخصصی، بخش اخبار و تبلیغات در زمینه موسیقی یا اصلا وجود ندارد و یا آنقدر کمرنگ، موردی و با محدودیت است که عملا نقشی در تحلیل و معرفی موسیقی ایرانی ندارد و به شدت خلاء برنامههای تخصصی و رسانههای فراگیر برای موسیقی احساس میشود.
۵ـ ادوات و تجهیزات موسیقی:
جالب است تولید تجهیزات موسیقی در ایران پیشرفت چندانی نکرده است و جالبتر اینکه مردم بیشتر از کیفیت و کاربرد آنها، صرفا بهخاطر دکور و تزیینات داخلی، لوازم و ادوات موسیقی را خریده و در گوشه خانه به عنوان دکور و تزیین قرار میدهند؛ از پیانوهای بزرگ و گرانقیمت گرفته تا گیتار و تار و ... .
۶ـ فقدان ساز و کار مشخص در همکاریهای بینالمللی در زمینه موسیقی:
خیلی سال است که نشست و یا کار مشترکی بین کشورهای همزبان مثل تاجیکستان و ... با ایران در زمینه موسیقی صورت نمیگیرد و ایران در مجامع منطقهای و بین المللی و مرتبط در زمینه موسیقی حضوری کمرنگ دارد.»
با فروش ۲۱۰ میلیون تومانی محقق شد؛ یک افتتاحیه نسبتا خوب برای زالاوا
نخستین ساخته سینمایی ارسلان امیری پس از موفقیتهای بسیاری که در جشنوارههای داخلی و بینالمللی به دست آورد، از چهارشنبه هفته گذشته به روی پرده رفت تا در ۳ روز ابتدایی نمایش خود، به فروش ۲۱۰ میلیون تومانی برسد.
طی این ۳ روز، ۲۵۵ سانس در ۹۵ سالن ترتیب داده شد و حدود ۴۸۲۰ نفر هم به تماشای فیلم نشستند.
هرچند که فروش ۲۱۰ میلیونی برای ۳ روز ابتدایی یک فیلم، چندان مطلوب محسوب نمیشود اما با توجه به اینکه فیلم بدون تبلیغات محیطی، با نمایش در تنها ۹۵ سالن بتواند به چنین فروشی، آن هم در شرایط کنونی که سینماها، بازار چندانی ندارند، دست یابد، سبب شده تا این فروش، برای زالاوا، خوب محسوب شود. البته که مقایسه افتتاحیه این فیلم با افتتاحیه ۲ فیلم جدید اکران یعنی طلاخون و روز ششم نیز نشان میدهد که ساخته ارسلان قاسمی، تقریبا ۲ برابر گیشه این دو فیلم، فروش داشته است. زالاوا در سال ۹۹ جلوی دوربین رفت و در همان سال نیز در جشنواره سیونهم فجر حاضر شد و موفق شد در رویکردی قابل تحسین، چهار سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل مرد، فیلمنامه، فیلمبرداری و کارگردان فیلم اول را از آن خود کند. فیلم همچنین چندین جایزه بینالمللی را به دست آورد که از مهمترین آنها میتوان به جایزه بهترین فیلم از نگاه هیات داوران هفتادوهشتمین دوره جشنواره ونیز اشاره کرد. در زالاوا، نوید پورفرج، هدی زینالعابدین و پوریا رحیمیسام به ایفای نقش پرداختهاند.
گفتنی است فیلم زالاوا به عنوان تنها فیلم کمدی وحشت جشنواره فیلم فجر ۹۹ نه آنقدر ترسناک است که از تماشای آن وحشت کنید و نه آنقدر کمدی میشود که از خنده رودهبر شوید. این فیلم نود دقیقهای که بدش نمیآید به عاشقانهای تراژدیک یا درامی تاریخی هم تبدیل شود، آش عجیبی به نظر میرسد که شوری و تلخیاش هم مشخص نیست اما ارزش یک بار خوردن را دارد. با ویجیاتو برای نقد یکی از فیلمهای مورد انتظار فجر ۹۹ همراه باشید.
اکران فیلم آن شب در جشنواره فجر ۹۸ انتظارات از ژانر ترسناک در فیلمهای ایرانی را بالاتر برد. اگرچه این فیلم وابستگی زیادی به سینمای ایران نداشت اما قرارگرفتن شهاب حسینی در نقش اصلی آن باعث میشود که به بهترین و متفاوتترین فیلم ترسناک تاریخ سینمای ایران تبدیل شود. بنابراین فیلم زاوالا به عنوان فیلمی ترسناک که اندکی به ژانر کمدی هم تعلق خاطر دارد وظیفه دشواری در جشنواره فجر ۹۹ دارد و تا حدودی هم از پس آن برمیآید. با این حال مشکل بزرگی که فیلم را آزار میدهد، جایگاهی است که مشخص نیست چه هدفی را دنبال میکند.
اعلام نتایج نهایی بخش کارگاهی جشنواره فیلم کوتاه «سایه»
نتایج نهایی بخش کارگاهی جشنواره ملی فیلم کوتاه دانشجویی «سایه» که مورد تایید سرمایهگذاران برای ساخت قرار گرفته است، اعلام شد.
به گزارش امتیاز، بخش کارگاهی سیزدهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه «سایه» به دبیری علی زارعی، با رویکرد استعدادیابی و با روش پیچینگ «ارائه طرح» با حضور سرمایهگذاران و طرحهای راه یافته به مرحله نهایی برگزار شد.«انجمن سینمای جوانان ایران»، «پلتفرم وُدیو» و «گروه هنری پرستیژ»، 3 سرمایهگذاری بودند که در پایان بخش کارگاهی جشنواره سایه، 6 طرح را برای ساخت انتخاب کردند اما انتخاب این طرحها به منزله تولید صد درصدی آنها نیست و این مورد بستگی به رایزنی طراح و سرمایهگذار مربوطه دارد.
اسامی طرحهای نهایی عبارت است از:
«بی در کجا» / هومن محمودی / انجمن سینمای جوانان ایران، ودیو و گروه هنری پرستیژ
«سون سوز» / کاظم قلی زاده / انجمن سینمای جوانان ایران
«همه چیز به نظر آقای کاف بستگی دارد» / حسن حکمت روش / انجمن سینمای جوانان ایران
«همچنان» / نواب محمودی / انجمن سینمای جوانان ایران
«چاوک» / هژیر اسعدی / ودیو و گروه هنری پرستیژ
«گور زاد» / هومن پوراشرف/ ودیو و گروه هنری پرستیژ
بخش کارگاهی سیزدهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه «سایه» با منتوری مجید برزگر، آرمان فیاض، تییام یابنده و سعید نجاتی برگزار شد و در مرحله بعد شرکتکنندگان منتخب طی چند جلسه با همراهی منتورها، طرحهای خود را به فیلمنامه تبدیل کردند و بعد از جلسات کارگاهی با همراهی عطا مجابی آماده جلسه پیچینگ نهایی مقابل سرمایهگذاران شدند.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9782/30571/107085
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9782/30571/107086
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9782/30571/107087
|
عناوین این صفحه
- DJهایی که جای موسیقی ایرانی را تنگ کردهاند
- با فروش ۲۱۰ میلیون تومانی محقق شد؛ یک افتتاحیه نسبتا خوب برای زالاوا
- اعلام نتایج نهایی بخش کارگاهی جشنواره فیلم کوتاه «سایه»