

|
اینترنت کودک رونمایی شد
چندی است که وزارت ارتباطات در پاسخ به مطالبه راه اندازی اینترنت امن و فراهم کردن فضایی امن برای حضور آنها در فضای مجازی، وعده راه اندازی پروژه اینترنت کودک و نوجوان را می دهد.البته چند ماهی است که وزارت ارتباطات در پاسخ به پیگیری ها از سرانجام وعده راه اندازی اینترنت کودک و نوجوان اعلام می کند که پروژه آماده شده و در سایت وزارت ارتباطات هم در دسترس است اما منتظر هماهنگی برای حضور مسوولان برای رونمایی از این پروژه هستیم. وزارت ارتباطات گزارشی تصویری از جلسه مدیران شورایعالی فضای مجازی و وزارت ارتباطات برای برگزاری آیین رونمایی از سرویس اینترنت کودک و نوجوان البته بدون حضور رسانهها منتشر کرد.
از چندی پیش، در سایت وزارت ارتباطات در بخش خانواده و فضای مجازی به آدرس https://family.ict.gov.ir/، سرویس اینترنت کودک و نوجوان معرفی شده است.
سایتی که برای اینترنت کودک و نوجوان معرفی شده به آدرس 456.ir است.فعالسازی این سرویس روی اپراتورها با شمارهگیری کددستوری *۴۵۶# ممکن است.
دسترسی اینترنت سیمکارت به صورتی است که فقط سایتهای برگزیده و مناسب کودکان و نوجوانان قابل بازدید هستند. فهرست ردهبندی سنی و سطوح دسترسی آنها از طریق کددستوری *۴۵۶# و آدرس 456.ir در دسترس است.
بررسی یک خبر هیجان انگیز دولت سیزدهم در صنعت هوایی
وعده ساخت ۸ فروند هواپیمای مسافری آقای رئیسی امکان پذیر است؟
️ راحله کرمی
ایران در آستانه دستیابی به صنعت تولید هواپیمای مسافربری قرار دارد و ناوگان هوایی کشور به خودکفایی می رسند؟ اگر وعده ساخت ۸ هواپیمای مسافربری سید ابراهیم رئیسی واقعیت داشته باشد یعنی ایران به این توانایی بزرگ که خارج از توان خیلی از ابرقدرت ها مثل کشور چین است، دست یافته ، خبرآنلاین این گذاره را بررسی کرده است. هواپیمای ۷۲ نفره مسافری ایرانی، این وعده ای بود که سید ابراهیم رئیسی پس از بازدید از کارخانه هواپیماسازی هسا وابسته به وزارت دفاع در اصفهان به مردم داد.
وعده ای که اولین بار از زبان حاجی دلیگانی نماینده مجلس به نقل از رئیس جمهور مطرح شد و گفته شد رئیسی دستور ساخت ۸ هواپیمای ۷۲ نفره تا زمان سفر بعدی هیات دولت به اصفهان داده و ابتدا از سوی دفتر رئیس جمهور تکذیب شد اما دوباره با تائید از سوی وزیر دفاع خبرساز شد.
ساخت هواپیمای مسافری ایرانی، رویایی که از اوایل دهه ۸۰ پیگیری می شود ، چند باری با مشارکت آنتونوف جشن خودکفایی برایش گرفته شد و ۵ فروند آنتونوف ۱۴۰ به ناوگان هواپیمایی تحویل شد اما فرجامی تلخ داشت. ایران تلاش برای دستیابی به تکنولوژی ساخت هواپیمای مسافربری را از دهه ۷۰ آغاز کرده و در دولت اصلاحات خرم وزیر راه دولت روحانی در مراسم افتتاح فرودگاه امام خمینی از نخستین پرواز این هواپیمای مشترک تولیدی با آنتونوف تا زمان بازدید سید ابراهیم رئیسی از هسا با توجه به فرجام تلخ ۵ هواپیمای ساخته شده، دیگر درباره شان سخن به میان می آمد. حتی منوچهر منطقی که پس از دوره مدیریت در ایرانخودرو به عنوان مسئول پروژه ساخت و توسعه پلتفرم هواپیمای پهن پیکر ایرانی منصوب شد ، به رغم پیگیری مدل های مختلف ساخت پلتفرم و توسعه تکنولوژی ساخت ، خبری مبنی بر دستیابی یا نزدیک شدن به چنین دستاوردی اعلام نکرد.
در همه این سال ها اما چالش هواپیمای مسافربری یکی از بزرگترین مشکلات سیستم حمل و نقل کشور بود.
در برجام قراردادهایی برای خرید ایرباس بسته شد و چند فروند ایرباس برجامی و چند فروند هواپیمای مخلی ای تی آر ایتالیا به ناوگان هوایی افزوده شدند اما همچنان بار ناوگان هوایی که زیرفشار تحریم ها ۳۳۰ فروند از هواپیماهایش زمین گیر شده بودند بر دوش بویینگ های کوچک کرایه ای و سن بالای خطوط هواپیمایی اوکراین و چند فروندی هواپیمای برزیلی درحال پرواز در خطوط هوایی داخلی بودند.
حالا اما در دولت سیزدهمپروژه ساخت هواپیمای مسافربری در اولویت قرار گرفته است. این را محمدی بخش از سازمان هواپیمایی به روزنامه ایران گفته بود:«با دستور رئیس جمهور پلتفرم های ساخت را بنا بر نیاز کشور طراحی کردیم .این همان خط تولید در مجموعه شرکت صنایع هواپیماسازی است که از گذشته فعال بوده،اما باید بازنگری در حوزه های مختلف انجام شود. انتظار داریم اشکالات و نواقص برطرف شود تا به پلتفرم قابل قبولی برسیم؛تا سازمان هواپیمایی کشور از تمام فرایندها و استانداردها اطمینان حاصل نکند، اجازه پرواز به هیچ هواپیمایی نمی دهیم. در تولیدهواپیمای مسافری نیز همین روند ادامه دارد. در آینده نزدیک هواپیمای تولیدی به نمایش کامل در می آید. ۳ پلتفرم برای تولید هواپیمای ۵۰ ،۷۰ و ۱۵۰ نفره را برای ساخت آماده کرده ایم ؛در ابتدا هواپیمای ۵۰ نفره ساخته می شود. در آینده نزدیک خبرهای خوبی از تولید هواپیمای ایرانی را اعلام کنیم.»
ایران درحالی به دنبال توسعه پلتفرم ساخت هواپیمای مسافربری است که شرکت های سازنده بزرگ غربی به دلیل تحریم ها ، وارد شراکت ساخت با ایران نمی شوند. پلتفرم ساخت آنتونوف با توجه به جنگ اوکراین و مدل های توسعه ای و نیاز به تامین قطعات در اولویت قرار نمی گیرد.
سوخو شرکت هواپیماساز روسیه شاید یکی از بهترین شرکا برای ایران می توانست باشد که به دلیل تحریم های اروپایی و وابستگی این سازنده هواپیمای سوخو ۱۰۰ به قطعه های وارداتی از فرانسه و آمریکا، خودش هم وارد چالش شده است.»
حال با این شرایط، خبر خوش رئیسی درباره ساخت هواپیمای مسافربری داخلی که قرار است تا پایان ۱۴۰۱ اعلام عمومی شود، چه خواهد بود؟ پلتفرم ۵۰ نفره که به الگوهایی مثل هواپیماهای ساخته شده شرکت برزیلی امبرائر یا فالکوم است بر اساس طرحی که شرکتی دانش بنیان در اصفهان در دست تولید داشته احتمالا با مدیریت هسا قرار است توسعه پیدا کند.
اگرچه ایران دستاوردهای بزرگی در ساخت هواپیما و تجهیزات نظامی و موشکی داشته اما ساخت هواپیما به دلیل حساسیت سلامت مسافرین در همه جای دنیا یک صنعت پر ریسک است و سالهاست هواپیمای مسافری در انحصار چند شرکت خاص بوده و حتی کشور پیشرفته ای چون چین هم تازه پس از ۲۰۱۰ وارد پروسه ساخت هواپیماهای مسافربری میان پیکر شده است.
شرکت هواپیما سازیcomac که پلتفرم ۱۳۰ نفری را تکمیل کرده، سرانجام با ۶ سال تاخیر توانسته تست های پروازی بگیرد اما همچنان این هواپیما هم تجاری سازی نشده است.
هواپیمایی که در تجهیزات مدیری تا بیش از ۶۰ درصد وابستگی به قطعه سازان آمریکایی طرف قرارداد با بوئینگ و ایرباس و مجوزهای اداره خزانه داری آمریکا دارد.
در این شرایط حمزه پاریاب کارشناس تجهیزات نظامی با نگاهی امیدوارانه می گوید:«سرانجام باید از این حصار گذشت.ما در مسیر توسعه پلتفرم هواپیمای داخلی هستیم و فکر کنم به طور خوشبینانه اگر روی ایده های موجود کار شود و از تجربیات کشورهای دوست که به این تجربه موفق دست یافته اند استفاده کنیم در افقی ۴ ساله هر اتفاق خوبی ممکن است.»
در مقابل اما محمدحسین جهان پناه خبرنگار تخصصی حوزه علم و صنایع هوایی می گوید چنین وعده ای با توجه به داده های منتشر شده ، اقلا در افق نزدیک خیلی در دسترس نیست.
او در یادداشتی صوتی دلایلش را درباره توان صنعتی تولید هواپیمای مسافربری حتی بر اساس توسعه پلتفرم جت منطقه ای کوچک با گنجایش ۵۰ مسافر تشریح کرده است و می گوید نگران است این تلاش تبدیل به چاه ویلی برای هزینه های گزاف شود.
یکی از دستاوردهای موفق ماه های اخیر صنایع فضایی کشور که در ماه های اخیر رونمایی شد، ماهواره خیام بود که از ۴ سال قبل ساختش به روسهاسفارش داده شده بود و در زمان بندی تعیین شده توسط آنها به فضا پرتاب شد. شاید صنایع هواپیماسازی مسافری کشور هم در حال حاضر فاصله ای زیاد تا صنعتی سازی داشته باشد و با توجه به حساسیت فرجام تعجیل در آن نیاز به پرهیز از هیجان زدگی دارد.
اوضاع اجاره خانه در تهران؛
قیمت هر متر خانه در تهران اعلام شد
مرداد ماه امسال متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران، ۴۲ میلیون و ۷۳۰ هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل و مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۲.۵ و ۳۸ درصد افزایش یافته است.
گزارش تحولات بازار مسکن در شهر تهران که از سوی بانک مرکزی منتشر شده، بیانگر این است که در مرداد ماه متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاههای معاملات ملکی تهران ۴۲ میلیون و ۷۳۰ هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۲.۵ و ۳۸ درصد افزایش دارد.
علاوه بر این، تعداد معاملات انجام شده در این ماه حدود ۷.۸ هزار فقره بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه در سال ۱۴۰۰ به ترتیب ۲۴ درصد کاهش و ۴۲.۳ درصد افزایش را نشان میدهد و بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا حاکی از آن است که واحدهای تا پنج سال ساخت با سهم ۲۸.۹ درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص دادهاند.
این در حالی است که در میان مناطق ۲۲گانه شهر تهران، بیشترین قیمت هر متر خانه ۸۰ میلیون و ۵۴۰ هزار تومان در منطقه یک و کمترین آن با ۲۰ میلیون و ۸۰ هزار تومان در منطقه ۱۸ بوده است که هر یک از آنها با افزایش ۲۴.۸ درصدی در منطقه یک و ۳۹.۴ درصدی در منطقه ۱۸ مواجه شدهاند.
اوضاع اجاره خانه در تهران
از سوی دیگر، در مردادماه امسال توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده بر اساس ارزش هر واحد نشاندهنده آن است که واحدهای مسکونی با ارزش یک میلیارد تا یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان با اختصاص سهم ۱۳.۸ درصد بیشترین سهم از معاملات انجام شده را داشتهاند.
همچنین، توزیع معاملات انجام شده مسکن بر اساس مناطق شهری در تهران حاکی از آن است که منطقه ۵ با ۱۵ درصد از کل معاملات، بیشترین سهم معاملات شهر تهران را به خود اختصاص داده است.علاوه بر این، بررسی شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری در مرداد ماه امسال نشان دهنده رشدی معادل ۴۵.۲ و ۵۰.۶ درصد نسبت به ماه مشابه سال گذشته است.
کاهش قیمت دلار در بازار؛
معاملهگران محتاط شدند
برخلاف روند روزهای گذشته بازار ارز که قیمتها جهشی بود، دیروز قیمت دلار در بازار آزاد ریخت و یک کانال به عقب برگشت.
دوشنبه بعدازظهر قیمت هر دلار آمریکا ۴۳۰ تومان کاهش پیدا کرد و در بازار با قیمت ۲۹ هزار و ۷۷۰ تومان فروخته شد.
برخی از فعالان بازار ارز اعتقاد دارند که نرخ دلار بعد از صعودهای یکی دو روز اخیر، اصلاح شد.
در این میان، گروهی از بازیگران ارزی تهران همچنان سردرگم برجام هستند و تلاش میکنند با احتیاط در بازار قدم بردارند.
در چنین فضایی، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در مورد لغو تحریم ها در صورت توافق احتمالی گفت: لغو کامل تحریم ها علیه دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران از اهداف اساسی بین ایران و طرفهای برجام است. متن پیشنهادی از سوی هماهنگ کننده اروپایی به ایران داده شده و پاسخ ایران ارائه شد و پاسخ طرف آمریکایی با تاخیر ارسال شد.
وی ادامه داد: ایران برای اینکه نقش خودش را برای مذاکرات برجام ایفا کند دیدگاههای خودش را مطرح کرده است و منتظر پاسخ دولت آمریکا است.کنعانی اظهار داشت: ما برای اینکه به پایان خوش این ماراتن کمک کنیم تا به منافع و مصالح ملی دست پیدا کنیم، در راستای تثبیت چارچوبهای بینالمللی، مسئولانه گام برداشتیم و دیدگاههای خود را به طرف اروپایی منتقل کردیم.
وی خاطرنشان کرد: چنانچه در طرف مقابل اراده سیاسی وجود داشته باشد و سازنده عمل کند و نگاه رو به جلو داشته باشد، دستیابی به توافق امکانپذیر است. پاسخ ایران منطقی و سازنده بوده است لذا اگر طرف مقابل چنین اراده ای داشته باشد، دستیابی به توافق امکانپذیر است.
پایگاه آمریکایی بلومبرگ نیز در تحلیلی در خصوص روند مذاکرات برای احیای برجام با اشاره به اینکه طرف ها به توافق نزدیک هستند و ممکن است چندین هفته برای حل و فصل اختلافات زمان نیاز باشد، نوشت: در پی پاسخ واشنگتن و تهران به یک پیشنهاد «نهایی» اتحادیه اروپایی، انتظار برای یک پیشرفت فوری افزایش یافت تا با حصول توافق، تحریم های ایران از جمله تحریم نفتی کشور برداشته شود و ایران هم برنامه هسته ای اش را محدود کند. یک مقام ارشد اروپایی گفت دو طرف هرگز تا این حد به احیای برجام نزدیک نبوده اند که این ارزیابی با نظر یک مشاور ارشد دولت بایدن همخوانی دارد.
4/2 میلیون شغل در اینستاگرام ایجاد شده است؛
مهاجرت فعالان صنعت آیتی را جدی بگیرید
️ زهرا علیاکبری
نشست تخصصی در خصوص قطعی و کندی اینترنت با حضور کارشناسان و اهل فن در حوزه صنعت آیتی برگزار شد.
در این نشست که با حضور کارشناسان و مسئولان و فعالان کسب و کارهای مجازی تشکیل شد، مهمترین بحرانهای این حوزه مورد بررسی قرار گرفت . رضا قربانی، عضو هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانهای استان تهران با تاکید بر اینکه در سال گذشته یک روز بدون اختلال اینترنت نداشتیم، از وضعیت نابسامان فعالان این حوزه انتقاد کرد. در عین حال هشدارهایی در خصوص جدی گرفتن موج مهاجرت فعالان صنعت آی تی و کارشناسان نیز داده شد. عضو هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایی فروشگاههای اینترنتی شهر تهران گفت: متاسفانه اختلال اینترنت ضربات جبران ناپذیری را به کسب و کارهای مجازی زده است. رضا الفتنسب گفت: برای ما به عنوان کسب و کارهای آنلاین، اینترنت حکم رگ حیاتی را دارد و هرنوع اختلال و قطعی، به کسب و کارها لطمات جبران ناپذیر وارد میکند.
او با اشاره به گسترش قابل توجه کسب و کارهای مجازی در ایران و جهان پس از شیوع کرونا گفت: کرونا سبک زندگی ما را تغییر داد. پس از شیوع کرونا شکل خرید مردم نیز تغییر کرد و حتی کسب و کارهای آفلاین نیز در این عرصه حضور یافتند .
این فعال اقتصادی با ارائه آماری مبنی بر اینکه یازده میلیون کاربر ایرانی به اینستاگرام وابستگی دارند، گفت: هر چه قدر اختلال بیشتر شود آنلاین و آفلاینها بیشتر ضربه میبینند. این اتفاقات در حالی رخ میدهد که در طول همه این سالها شعار توسعه اقتصاد دیجیتال از سوی دولتها شنیده میشود. الفت نسب با گلایه از افزایش شدید اختلالات در اینترنت تاکید کرد: متضرر اصلی در این وضعیت کسبوکارهای خرد هستند. کسانی که قدرت اقتصادی بالا ندارند.
او به ابهام موجود در فضا نیز اشاره کرد و ادامه داد: ما نمیدانیم دقیقا چه اتفاقی در حال رخ دادن است. از یک سو میگویند اینستاگرام فیلتر نیست اما از سوی دیگر وضع اختلالات در این بشکه قابل کتمان نیست. با این وضعیت چگونه می شود امید داشت که استارتاپها رشد کنند .
الفت نسبت گفت: امروز دیگر نمیتوانم بگویم امیدوارم وضعیت بهتر میشود نکته این است که اصلا قادر نیستیم وضعیت فعلی را مدیریت کنیم چرا که در قانون به صورت شفاف در مورد نحوه جبران خسارت اختلالاتی که به وجود می آید صحبت نشده در نتیجه همه چیز به ضرر خدماتگیرنده است.
او به موج خروج فعالان صنعت آیتی و برنامهنویسان اشاره کرد و گفت: در این فضا میبینیم بسیاری به دلیل نبود چشمانداز روشن، به پیشنهادات کاری ان سوی آب جواب مثبت میدهند.
به گفته وی حدود ۴ هزار کسب و کار آنلاین عضو انحادیه کسب و کارهای مجازی هستند و میتوانند شهادت دهند که حجم اختلالات بالا رفته است. وی از نمایندگان مجلس خواست صدای فعالان کسب و کارهای مجازی باشند و این گروه را مشمول تحریمهای داخلی نکنند.
همه در حال مهاجرت هستند
حامد بیدی، فعال فضای مجازی و کارشناس حوزه آیتی با انتقاد شدید از اختلالات کسترده در اینترنت گفت: تست سرعت اختلال را نشان نمیدهد. اختلال به این معناست یک صفحه باز میشود بعد دوباره باز نمیشود.
وی ادامه داد: ببینید چه بلایی سر کسب و کارها آمده است. مهمترین چالش ما الان این است که نیروهایمان مانند برگ خزان مهاجرت میکنند.
بیدی اضافه کرد: طبق آمار رصدخانه مهاجرتی ایران اصلیترین انگیزه مهاجرت نیروهای نخبه فنی از ایران طرح صیانت بوده است. اینها همه واقعیت است و نمیتوان طور دیگری دید.
۲.۴ میلیون شغل در بستر اینستاگرام
عادل طالبی، دبیر انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی نیز با ذکر این نکته که اختلالات اینترنت فضای کسب و کارهای مجازی را با بحران روبرو کرده است، گفت: من با امار و اراقم حرف میزنم. گزارش لایفوب را ببینید. این گزارش نشان میدهد از برج ۹ پارسال بین ۳۰ تا ۵۰ درصد کاهش را در پستهای اینستاگرام شاهدیم.
وی گفت: کسب و کارها که تعطیل نشده است، در این فضا وقتی پستها کاهش یافته یعنی دسترسی ما کم شده است. یک روز نمیشود کامنت بگذاریم، یک روز دسترسی به استوری محدود است و یک روز پست گذاشتن مشکل دارد.
طالبی گفت:امار نشان میدهد بیش از دو میلیون و چهارصد هزار کسب و کار در این بستر ایجاد شده است. اما همین آمار میگوید استفاده از شبکههای اجتماعی کاهش یافته است.پس نتیجه میگیریم فضا بسته شده و دائما قطعی داریم.
وی گفت: شما گزارش وزیر را نگاه کنید تست سرعت داخلی استناد میکند در حالی که مدیرعامل یکی از اپراتورها رسما اعلام کرد بیش از هشتاد درصد پهنای باند ما بین المللی است.
طالب تاکید کرد: از کسانی که ۲۱ سال است فروشگاه اینترنتی دارند بپرسید چرا اینقدر قطعی داریم؟ پورتها دارد بسته میشود. دو سرور نمیتوانند با همدیگر ارتباط بگیرند. این عملا دستکاری است.
آب رفته به جوی بازنمیگردد
علی توسلی، عضو کمیسیون اینترنت نظام صنفی رایانه ای تهران گفت: در این کشور سالهاست که عملا از ابزارهای موجود مانند تلگرام، اینستاگرام، واتس اپ به صورت وسیع استفاده میشود و وسیله کسب و کار و ارتباط عمومی شده است. حالا اگر تمایلی به شکل گیری این وضعیت نبوده، این اتفاق افتاده و آب رفته را نمیتوان به جوی برگرداند. او تاکید کرد: متاسفانه تفکری وجود دارد که باید این را به طور کلی تغییر دهیم.
اخبار
وزیر صمت اعلام کرد:
جزئیات واردات خودرو به مناطق آزاد
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت که بندهای آییننامه در مناطق آزاد هم صادق است و تنها تفاوت واردات خودرو به مناطق آزاد این است که یک قید بیشتر دارد و خودرو باید برقی یا هیبریدی باشد.
سیدرضا فاطمی امین درباره واردات خودرو به مناطق آزاد گفت: در منطقه آزاد تنها قید این است که خودرو کاملا برقی یا هیبریدی باشد و قید دیگری وجود ندارد.
وی افزود: وقتی درباره آیین نامه واردات صحبت میکنیم کل کشور را در برمیگیرد. تاکنون هم مناطق آزاد واردات خودرو نداشته که قانون آن بخواهد تغییر کند.
به گفته وزیر صمت سایر بندهای آیین نامه در مناطق آزاد هم صادق است. برای مثال برای شمارهگذاری هم همان سازوکار عرضه در بورس انجام خواهد شد. بنابراین تنها تفاوت واردات خودرو به مناطق آزاد این است که یک قید بیشتر دارد و خودرو باید برقی یا هیبریدی باشد.
فاطمی امین در پاسخ به اینکه آیا امکان بازنگری آیین نامه واردات برای مناطق آزاد وجود دارد؟ تصریح کرد: ممکن است مناطق آزاد پیشنهادی ارائه کنند و در وزارت صمت بررسی شود، اما این آییننامه مصوب شده است.
روز گذشته مدیر توسعه صادرات، امورگمرکی و ارزش افزوده دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از تقاضای مناطق آزاد از دولت برای تدوین یک آییننامه واردات خودرو مخصوص این مناطق خبر داد. چرا که اساس این آییننامه ورود خودرو به سرزمین اصلی است، بسیاری از بندهای آن مبتلا به سرزمین اصلی و در تناقض با مقررات مناطق آزاد است. برای مثال در آییننامه بحث حقوق ورودی مطرح شده است در صورتی که مناطق آزاد حقوق ورودی ندارد. این باعث شده واردات خودرو به مناطق آزاد دچار مشکل شود.
با اعلام وزیر اقتصاد؛
پیشنهادهای کارآفرینان به لایحه بودجه ۱۴۰۲ اضافه میشود
بر اساس دستور وزیر اقتصاد کمیتهای متشکل از این وزارتخانه، سازمان برنامه، بانکها، نمایندگان مجلس و کارآفرینان به منظور الحاق پیشنهاد آنها به لایحه بودجه ۱۴۰۲ تشکیل میشود.
سید احسان خاندوزی طی سخنانی در جلسهای با حضور کارآفرینان کشور با اشاره به برخی موضوعات مطروحه از سوی حاضرین در جلسه، اظهار داشت: همکاران من در وزارت اقتصاد از همین لحظه، بررسی و چاره جویی در مورد موضوعاتی چون «امکان دسترسی کارآفرینان به تسهیلات، متناسب با مالیات عملکرد پرداختی»، «امکان انتشار اوراق توسط شرکتهای تولیدی» یا «برخورداری از تضامین دولتی، متناسب با صادرات شرکتهای تولیدی» و … را در دستور کار قرار خود قرار خواهند داد.
خاندوزی افزود: در خصوص موضوعات فراگیر مطرح شده در جلسه نیز تلاش خواهیم کرد، جلساتی با وزرا و دستگاههای مرتبط، از جمله در ارتباط با حل مشکلات برق تولید کنندگان (که در جلسه پیشین شورای گفت و گو نیز مطرح شده بود) برگزار کنیم و امیدواریم اتفاق مثبتی در این زمینه رخ دهد.
وزیر اقتصاد ادامه داد: از همه مهمتر این است که بتوانیم به مثابه یک بسته عملکردی کوچک، چند موضوع اصلی کارآفرینان را که نیازمند موافقت قانونگذار است و مواردی مثل مشکلات ناشی از اعمال قانون جدید ارزش افزوده و یا قانون مبارزه با قاچاق بر عملکرد تولیدکنندگان را شامل میشود، در کارگروهی مشترک بین سازمان برنامه و بودجه، بانکها، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و حضور خود شما، مطرح و جمع بندی کنیم.
خاندوزی افزود: ماحصل جلسات این کارگروه، باید تا پیش از آذر ماه مشخص و در قالب چند بند، به لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ الحاق شود و درخواست من از دوستان فراکسیون حمایت از کارآفرینان در مجلس شورای اسلامی این است که با همکاری در تصویب آن، کمک کنند، با رفع مشکلات، جمع زیادی از فعالان اقتصادی منتفع شوند.
خبر مهم بانک مرکزی درباره فروش ارز اربعین
طبق اعلام بانک مرکزی، علاوه بر ۵ بانک عامل قبلی، تمامی شعب ارزی ۱۶ بانک دیگر را هم با اولویت شهر تهران و کلان شهرها مکلف کرد تا ارز اربعین را با نرخ توافقی به زائران عرضه کنند. مصطفی قمریوفا سخنگوی بانک مرکزی با اعلام این خبر تأکید کرد: بانک مرکزی در راستای تسهیل شرایط عزیمت هموطنان به عتبات عالیات در ایام اربعین حسینی، علاوه بر ۵ بانک عامل قبلی، تمامی شعب ارزی ۱۶ بانک دیگر را هم با اولویت شهر تهران و کلان شهرها مکلف کرد تا ارز اربعین را با نرخ توافقی به زائران محترم عرضه کنند.
شورای رقابت مصوب کرد؛
ممنوعیت ورود وزارت آموزش و پرورش به بازار لباس فرم مدارس
شورای رقابت ورود وزارت آموزش و پرورش و وزارت صمت را به بازار مانتو مدارس ناقض مقررات فصل نهم قانون اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی تشخیص داد و حکم بر توقف رویه مذکور صادر کرد.
حسب تصمیم شورای رقابت، ورود وزارت آموزش و پرورش و وزارت صمت به بازار مانتو مدارس و تعیین قیمت و ظرفیت تولید پوشاک مدارس برای تولیدکنندگان این محصولات، مصداق نقض مقررات فصل نهم قانون اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی تشخیص داده شده و این وزارتخانهها ملزم به متوقف کردن رویه مذکور گردیدند.
این گزارش میافزاید: دخالت در این رویه اخلال در رقابت بوده و وزارت آموزش و پرورش و وزارت صمت نباید در این بازار دخل و تصرف داشته باشند.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10827/31943/110243
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10827/31943/110244
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10827/31943/110245
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10827/31943/110246
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10827/31943/110247
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10827/31943/110248
|

عناوین این صفحه
- اینترنت کودک رونمایی شد
- وعده ساخت ۸ فروند هواپیمای مسافری آقای رئیسی امکان پذیر است؟
- قیمت هر متر خانه در تهران اعلام شد
- معاملهگران محتاط شدند
- مهاجرت فعالان صنعت آیتی را جدی بگیرید
- اخبار