|
هشدار آبفای استان تهران درباره احتمال یخزدگی کنتور آب
با توجه به روند کاهش دمای هوا در برخی ساعات شب بهویژه در مناطق شمالی شهر تهران و مناطق سردسیر استان، شرکت آب و فاضلاب استان تهران از شهروندان خواست تا تمهیدات لازم را برای جلوگیری از یخزدگی کنتور و ترکیدگی کنتور و انشعاب آب منازل خود به کار ببندند و اقدامات پیشگیرانه را انجام دهند.️
با توجه به روند کاهش دمای هوا در برخی ساعات شب بهویژه در مناطق شمالی شهر تهران و مناطق سردسیر استان، شرکت آب و فاضلاب استان تهران از شهروندان خواست تا تمهیدات لازم را برای جلوگیری از یخزدگی کنتور و ترکیدگی کنتور و انشعاب آب منازل خود به کار ببندند و اقدامات پیشگیرانه را انجام دهند.️
در این اطلاعیه آمده است: عایقبندی کنتور و لولههای آبرسانی در پیشگیری از یخزدگی موثر است و توصیه میشود با قرار دادن پشمشیشه، گونی کنفی و پوشال در محفظه کنتور و عایق کردن لولههای سطحی از یخزدگی انشعاب و کنتور جلوگیری کرد.
این اطلاعیه میافزاید: در صورت مشاهده یخزدگی از حرارت دادن مستقیم و یا ریختن آب جوش روی کنتور و یا لولههای آب داخل ساختمان و یا از برافروختن آتش در مجاورت شیرها و لولههای آب جدا خودداری شود.️
شهروندان میتوانند در صورت بروز مشکل یخزدگی با سامانه تلفنی ۱۲۲ شرکت آب و فاضلاب استان تهران تماس بگیرند تا گروههای امدادی در کمترین زمان ممکن به موضوع رسیدگی کنند.
کارشناسان محیطزیست طرح انتقال آب خلیج فارس را واکاوی کردند؛
منتظر کویرهای دریایی باشیم؟
️ شادی کابیانی
یک کارشناس محیط زیست معتقد است، شیرین کردن آب یکی از پرهزینهترین، راههای انتقال آب است که سیب تولید آب خاکستری و برهم خوردن توان زیستی و اکولوژیکی مناطق مورد انتقال آب میشود.
ایده انتقال آب از خلیج فارس ابتدا به کرمان و با هدف تامین آب کشاورزی استان کرمان در زمان ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی مطرح شد و سپس بنگاههای سرمایهگذاری در انتقال آب به مرور در کشور رو به فزونی رفت، غافل از اینکه انتقال آب یکی از راههای کورتر کردن گره ورشکستگی بحران آب در ایران است؛ که داد فعالان محیط زیست را در همه شاخهها بلندتر کرده است.
به نظر کارشناسان انتقال آب برای مسیرهای کوتاه شاید آخرین گزینه باشد؛نه نخستین گزینه در مسیری به طول بیش از هزار کیلومتر، آن هم با هدف استفاده برای صنعت و کشاورزی آن هم در سرزمینی چون ایران با دمای تبخیر بالا و کم آب.
با وجود تمام این مخالفتها و آگاهسازی دولتها درباره خطرات محیط زیستی و آسیبهای آن، خط دوم انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی ایران و استان یزد پنجشنبه گذشته با حضور ابراهیم رییسی گشایش یافت.
گشایشی که بیش از ۳۰۰هزار میلیارد بودجه برای آن صرف میشود،در حالی که دولت با کسری بودجه روبهرو است و بسیاری از فعالیتهای پژوهش محور در کشور به دلیل نبود بودجه، خاک میخورند و فراموش میشوند.
حسین آخانی، استاد دانشگاه و کارشناس محیط زیست فرایند انتقال آب از خلیج فارس را همانند پروژه های سدسازی در کشور از روشهای «مافیای آب» معرفی میکند.
او می گوید:«انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان از اشتباهات بسیار بزرگ در کشور و بسیار مشخص است مافیایی که تا حالا پیگیر سدسازی در انتقال آب بود ،در حال حاضر با تعریف جدیدی از تامین آب،منافع خود را حفظ میکند».
او ادامه می دهد:« همه متخصصان اقتصاد معتقدند، چنین انتقالی هزینههای کلانی را روی دوش کشور میگذارد و به هیچ وجه به صرفه نیست ،باید چند سیاست مناسب را پیگیری کنیم تا با مشکل کم ابی در کشور برخورد کنیم. یکی از مهمترین سیاستها این است که صنایع آببر را از مناطق مرکزی به مناطق ساحلی منتقل کنیم و اگر ما فکر کنیم که با انتقال آب به استان یزد، میتوانیم نیاز آبی این استان را با روشهای غیرآبی پایداری که در کشور وجود دارد، حل کنیم، کاملا به بیراهه رفتهایم؛ اگر این راه حل جوابگو بود باید انتقال آب از زاینده رود که قبلا به یزد و کرمان صورت گرفته بود، آن نیاز را جواب میداد.»
او به مشکل پساب شرکت های صنعتی و معدنی در اطراف زیاد به عنوان یک مشکل محیط زیستی اشاره میکند و میگوید:«در حال حاضر در اطراف یزد دریاچه بزرگی از آب فاضلاب تشکیل شده است که نتیجه فعالیت شرکتهای معدنی و صنعتی یزد است که در حاشیه یزد رها و تبخیر میشود؛ و دولت به جای اینکه آبی را منتقل کند به یزد باید آبی را که در حال حاضر مصرف میشود، به صورت بهینه مصرف کند و اجازه ندهدکه این آب هدر برود.»
آخانی توضیح می دهد:«بنابراین راه حل بسیار مشخص است: انتقال صنایع به مناطق ساحلی و اضافه نکردن صنایع جدید باید سیاست اصلی باشد و دیگر اجرای سیاستهای بهینه سازی مصرف آب؛مسالهای که در کشور ما نداریم و همین اشتباه را در رابطه با انرژی تکرار میکنیم.به عنوان دومین کشور تولید کننده گاز جهان،در حال حاضر وضعیت به حدی بحرانی است که گاز پایتخت را نمیتوانیم تامین کنیم و با روش تعطیلی،مساله را حل میکنیم؛به دلیل اینکه در این سالها به جای اینکه ما به فکر این باشیم که مصرف انرژی را درکشور بهینه کنیم و به مردم یاد دهیم که چگونه کمتر مصرف کنند،به عنوان نمونه به جای ،اصلاح مهندسی ساخت و ساز های مسکونی تاکید بیشتر بر ساخت ساختمان های بیشتر در تهران داریم و بعد به آنها اب،برق و..بدهیم.»
شیرینسازی آب؛فرایند تولید گازهای گلخانهای
انتقال آب همراه با شیرین کردن و نمکزدایی همراه است که ضمن هزینه زیاد،خطرات محیط زیستی را برای کره زمان به همراه تغییر اقلیم به همراه خواهد آورد، فرایندی که امروز کشورهای حاشیه خلیج فارس بر تغییر اقلیم در خاورمیانه و آلوده شدن هرچه بیشتر خلیج فارس صحه می گذارند و ما به عنوان یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس نه تنها واکنشی به تبدیل آب خاکستری نداریم بلکه با انتقال آب خلیج فارس و نمک زدایی آن توان زیستی خلیج فارس را برهم می زنیم.
محمد درویش،کنشگر محیط زیست ضمن انتقاد از انتقال آب خلیج فارس به استانهای مرکزی از شیرین کردن آب به عنوان یکی از گرانترین روشهای انتقال آب که به تولید گازهای گلخانهای میانجامد، یاد میکند و توضیح میدهد:«شیرین کردن آب یکی از گرانترین شیوههای انتقال آب محسوب میشود و در طرحهای انتقال آب روشهای شیرین سازی آب دریا،نمک زدایی از همه طرحها گران قیمتتر هستند و علاوه بر این فرایند شیرین سازی آب دریا،فرایندی است که طی آن گازهای گلخانهای زیادی تولید میشود بخاطر اینکه نیاز به انرژی دارد و در کشوری همانند کشور ما که منبع اصلی انرژی،نیروگاه های حرارتی هستند که خود آنها مهمترین عامل تولید گاز دیاکسیدکربن هستند، فرایند شیرینسازی به شدت انرژی بر و میتواند خطر تغییر اقلیم یا جهان گرمایی را افزایش بدهد.»
ایران، قربانی تغییر اقلیم
درویش،منطقه خاورمیانه را یکی از حساس ترین مناطق تغییر اقلیم معرفی میکند و می گوید: «کشور ما یکی از قربانیان تغییر اقلیم است ودر منطقه ما حساسیت آن زیاد است.»
او به آب خاکستری در نتیجه فرایند نمک زدایی و شیرین کردن آب دریا اشاره میکند و ادامه میدهد:«آب خاکستری،ناشی از فرایند شیرین سازی آب دریا است ،آبی بسیار خطرناک با درصد املاح زیاد است ؛ آب خاکستری که در نتیجه انتقال حاصل میشود متاسفانه در خلیج فارس تخلیه و باعث میشود توان زیست پذیری خلیج فارس کاهش پیدا کند، همچنین دمای آب افزایش پیدا کند،چون همانطور که گفتم این فرایند،یک فرایند انرژی بر است».
آلودگی ۴۰برابری خلیج فارس
درویش ادامه می دهد:«در حال حاضرمیزان آلودگی خلیج فارس دست کم ۴۰ برابر حد استاندارد است و ما شاهد این هستیم که کشورهای جنوبی خلیج فارس سالانه حدود ۱۰میلیارد متر مکعب آب را شیرین میکنند و به جای اینکه ما بدنبال این باشیم که پروتکل را به امضا برسانیم و اجازه ندهیم اکو سیستم خلیج فارس نابود شود،خودمان هم آن را تشدید میکنیم. بنابراین مساله خطرناکی در درازمدت می تواند از این فرایند حاصل شود.»
او با اشاره به مسیر خط انتقال لوله آب از خلیج فارس به فلات مرکزی ایران بیان می کند:« مسیری را که برای آب تعیین میکنیم از چشم اندازهای طبیعی،مراتع و رویشگاه های درختی ما عبور میکند و باعث گسست اکو لوژیکی در جامعه جانوری منطقه خواهد شد و می تواند خسارت های جبران ناپذیر زیست محیطی به بار بیاورد و اگر تمام این موارد را در کنار منافعی که بدست میاریم بگذاریم تا ببنیم آیا انتقال آب از خلیج فارس سودمند است یا خیر؟»
او به پدیده منطقه مرده به عنوان منطقه حاصل از ریختن آب خاکستری به خلیج فارس اشاره میکند:«در حال حاضر گزارش هایی که سازمان های محیط زیستی وابسته به سازمان ملل منتشر می کنند؛از پدیده ای به نام«منطقه مرده» که از آن به عنوان «کویرهای دریایی» یاد میشوند،نام می برند، آنها هرساله این کویرهای دریایی را رصد می کنند.»
کویرهای دریایی ظاهرا جایی است که آب دارد ولی هیچ موجود زنده ای و هیچ ماهی،آبزی و حتی مرجان در آنجا وجود ندارد و علت آن این است که دمای آب چنان افزایش پیدا کرده و آلودگی آن زیاد بالا رفته که امکان زیست هیچ موجود زنده ای در آن وجود دارد.
او میگوید: «حدود ۵ سال است که دو منطقه از خلیج فارس هم در رصد جهانی قرار گرفته و به عنوان کویر دریایی معرفی میشود،این منطقه در منتهیالیه جنوب تنگه هرمز و در نزدیک کشورهای جنوبی خلیج فارس،قطر و بحرین است و در این مناطق شاهد به وجود آمدن کویرهای دریایی هستیم و متاسفانه در حال گسترش هستند.»
او ادامه می دهد: «این مناطق همان مکان هایی است که تمرکز آب شیرین کن های خلیج فارس،درآن قرار دارد. کویرهای دریایی میتواند بر درآمد صیادی اثر بگذارد، بخش بزرگی از جامعه ایران که از آبزیان خلیج فارس تغذیه میکنند نظام تغذیه آنها دگرگون میشود و بخش قابل توجهی از مردمی که در استانهای بوشهر،خوزستان،هرمزگان و سیستان و بلوچستان از محل صیادی ارتزارق می کنند، متاثر میشوند وهمین الان هم گزارش های زیادی وجود دارد، که میزان صید و تنوع زیستی کاهش پیدا کرد و این مشکلات دامنگیر کشور شده است.»
او بار دیگر با برشمردن تولید آب خاکستری که حاصل فرایند انتقال آب است، میگوید:«تمامی این مسائل در جایی اتفاق می افتد که ما دست کم ۳۰ میلیارد متر مکعب آب خاکستری در سال تولید میکنیم و این آب خاکستری حاصل پساب بخش هایی از کشاورزی،صنعت،شرب وواحد های تجاری است و به دلیل نبود تصفیهخانهها به اندازه کافی در سیستم، باز چرخانی قرار نمیگیرند و منجر به افت کیفیت منابع آب و خاک کشور میشوند.»
این کنشگر با طرح پرسشی ادامه می دهد: « چرا به جای ۳۰۰هزار میلیارد هزینه برای طرح های انتقال آب با درصد کمتری بازچرخانی آب را انجام نمی دهیم؟ و چرا همانند کشورهای اروپایی که آب را تا ۱۸ مرتبه بازچرخانی میکنند ما هم از آب های خاکستری موجود استفاده کنیم. در استان یزدی که رییس جمهور برای گشایش خط دوم انتقال آب رفته است،وقتی با هواپیما وارد یزد میشوید دریاچه بزرگی می بینید که در دیدگاه اول شگفت زده می شوید که در کویر دریاچه وجود دارد ولی در واقع فاضلاب شهر یزد است،که رها شده و در معرض تبخیر قرار میگیرد.»
طرحهای انتقالی آخرین گزینه برای مسیرهای کوتاه
او با اشاره به اجرای طرح انتقال به عنوان یکی از گزینههای جلوگیری از مهاجرت توضیح میدهد:«طرح های انتقال آب در زمانی میتواند توصیه شود، که هیچ راه دیگری برای جلوگیری از مهاجرت مردم وجود نداشته باشد و آن زمان میتوان توجیه کرد.»
او به انتقال آب از بندر گواتر به زابل و زاهدان اشاره و میگوید:« در بین تمامی طرح های انتقال آب،تنها طرح انتقال آب از بندر گواتر به زاهدان و زابل توجیه پذیر است چون مکانهایی محسوب میشوند که به شدت منابع آب کمی دارند و وابسته به افغانستان هستند و ما به جای اینکه اندک آبی را که از هیرمند میآید، وارد چاهها کنیم و باعث خشکی هامون و افزایش ریزگردها و نابودی توان زیستپذیری منطقه شویم، خوب است آبی که از هیرمند میآید را رها کنیم به هامون و برای مردم زابل و زاهدان طرح انتقال آب اجرا کنیم از دریای عمان که متصل است به اقیانوس هند و برای حجم بزرگی که دارد کمترین آسیب پذیری محیط زیستی را می بیند.»
شقاقی: بودجهای نوشتیم که فقط حقوق و دستمزد پرداخت کنیم
پیام خطرناک بودجه برای اقتصاد
️ مریم فکری
یک اقتصاددان میگوید: بالا و پایین شدن اعداد بودجه، توفیری برای کشور ندارد، چراکه عملا تمام تلاش ما این است که بودجه ببندیم که حقوق و دستمزد پرداخت کنیم و چندین سال هم است که برای پروژههای عمرانی تخصیصی نداشتیم. ۱
پس از کش و قوسهای فراوان و با ۳۶ روز تاخیر، بالاخره لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ به مجلس رفت؛ بودجهای که قرار بود همراهی برنامه هفتم توسعه را با خود داشته باشد، اما در نهایت دولت از مجلس خواست که رنامه ششم توسعه تا تصویب برنامه هفتم تمدید شود.
اعداد و ارقام بودجه نشان میدهد که در بودجه سال آینده افزایش ۴۶ درصدی هزینههای دولت، ۴۰ درصدی بودجه شرکتهای دولتی، افزایش ۲۰ درصدی حقوق، افزایش ۵۹ درصدی درآمدهای مالیاتی و افزایش هزینه یارانهها و دلار ۲۳ هزار تومانی پیشبینی شده است. اعداد و ارقامی که به باور کارشناسان، تغییر آن توفیری برای اقتصاد ایران نمیکند.
در همین خصوص وحید شقاقیشهری، اقتصاددان میگوید: مساله اصلی تغییر اعداد بودجه نیست، مساله اصلی این است که ساختار بودجهریزی کشور مثل سال گذشته است و انباشت تجربه و دانش در ۵۰ سال اخیر به ما نشان داده که این نحوه برنامهریزی یکساله و این نحوه بودجهریزی، دردی را از ما دوا نمیکند.
وی میافزاید: مساله این است که ابرچالشها و بحرانهای کشور به سرعت بیشتر میشود و بودجههای سنواتی نیز همان مسیر گذشته روزمره خود را طی میکنند و این دو با یکدیگر برخوردی ندارند. یعنی بحرانها و مسایل اقتصاد ایران و مسایل محیطزیستی ایران هر روز تشدید میشود، ولی بودجهها و برنامهریزیهای سالانه ناظر بر حل این بحرانها و مسایل تنظیم نشده است.
این اقتصاددان تصریح میکند: از این نظر، این انتقطاع و از هم جدا شدن موجب میشود که همان مسیر روزمره خود را پیش برویم. شما به من میگویید که مالیات را کمی زیاد کردند، میخواهند اوراق منتشر کنند، اموال بفروشند و ۹۰ درصد هزینههای جاری است. عملا این نوع نظام بودجهریزی ناظر بر ارتقای بهرهوری، شایستهسالاری، شفافیت و حل بحران تنظیم نشده است. این درد اقتصاد ایران و کشور ماست که این نظامات بودجهریزی صرفا برای امرار معاش کارمندان دولت و بازنشستگان تنظیم میشود و همان مسیر روزمرگی است.
شقاقیشهری عنوان میکند: ما یک زمانی مالیات میگرفتیم که صرف هزینههای جاری و حقوق و دستمزد کنیم. بعد هزینههای ما فزاینده شد و پول کم آمد، بنابراین نفت را هم به آن اضافه کردیم. دوباره پول کم آوردیم، اوراق منتشر کردیم و الان دوباره کم آوردیم و در کنار مالیات، نفت و انتشار اوراق، فروش اموال را در دستور کار قرار دادیم.
وی ادامه میدهد: عملا مسیری که در نظام بودجهریزی طی میشود، هیچگونه ارتباطی با حل مسایل کشور ندارد و هیچکجای دنیا هم من سراغ ندارم که این همه کارمند رسمی داشته باشیم. ما فقط الان دنبال این هستیم که حقوق و دستمزد کارمندان دولت را پرداخت کنیم، ولی نکته اینجاست که چقدر بهرهوری در اقتصاد ایران وجود دارد.
حقوق میدهیم که بهرهوری منفی داشته باشیم
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه من سالیان سال در دستگاههای اجرایی بودهام و مشاهده کردهام که چه ساختار اداری در کشور شکل گرفته و چه نهاد اداریای داریم، میگوید: این نوع نظام اداری فقط بلعنده پول است و هر چقدر هم ما به این نظام اداری پول بدهیم، خروجی آن حل مسایل نخواهد بود.
شقاقیشهری میافزاید: ۲۰ سال پیش قرار بود بودجهریزی را عملیاتی کنیم و بودجهریزی هدفمند و برنامهمحور باشد و در عین حال، ناظر بر حل چالشهای کشور باشد. این شعاری بود که از ۲۰ سال پیش به آن رسیده بودیم و به این نتیجه رسیده بودیم که نظام بودجهریزی کشور ناظر بر ارتقای بهرهوری و حل بحرانها و چالشهای کشور نیست.
وی عنوان میکند: در سال ۱۳۸۰ به خاطر دارم که سازمان برنامه و بودجه وقت همایشی برای بودجهریزی عملیاتی گذاشته بود و مباحث این بود که این نظام بودجهریزی جز اتلاف منابع، عایدی دیگری ندارد. الان ۲۱ سال گذشته و همان مسیر گذشته را ادامه میدهیم و بودجهریزی، افزایشی و چانهزنی است. یکی از بدترین نظامات بودجهریزی این است.
این اقتصاددان متذکر میشود: حتی رهبری ۴، ۵ سال قبل به رییس مجلس وقت برای اصلاح ساختار بودجهریزی دستور دادند، ولی دیدیم که ما توان اصلاح ساختار بودجه را نداریم. آن مجلس و مجلس بعدی هم این اصلاحات را انجام نداد. آنچه که الان میبینیم، همان ساختار سالهای قبل است؛ با تغییراتی در برخی از اعداد.
شقاقیشهری عنوان میکند: حالا بالا و پایین شدن این اعداد، توفیری برای کشور ندارد. یعنی عملا تمام تلاش ما این است که حقوق و دستمزد پرداخت کنیم و چندین سال است که برای پروژههای عمرانی نیز تخصیصی نداشتیم. یعنی عملا پولی نداشتیم که برای بودجههای عمرانی تخصیص دهیم و عمدتا تلاش دستگاههای اجرایی این است که حقوق و دستمزد کارمندان را پرداخت کنند؛ آن هم کارمندان دستگاه دولتی که وقتی نظام اداری را تحلیل میکنیم، رشد بهرهوری منفی است.
وی تصریح میکند: عملا به نظام اداری پول میدهیم که بهرهوری، شفافیت و شایستهسالاری ندارد و ناظر بر حل مسایل کشور نیست.
بحرانهای کشور در حال تشدید شدن است
این اقتصاددان یادآور میشود: مدام هزینهها در بودجه اضافه شده است؛ هم هزینههای دستگاههای دولتی و هم صندوقهای بازنشستگی. دولتها مجبور شدهاند در کنار مالیات و نفت، شروع به آیندهفروشی کنند، یعنی اوراق منتشر کنند. الان هم شروع کردند که اموال بفروشند. آخر سر کجای دنیا سراغ دارید که یک نفر بخواهد رستوران برود و بعد فرش زیر پای خود را بفروشد. اگر درآمد دارد، با مازاد درآمد باید رستوران برود.
شقاقیشهری میگوید: در دنیا هم وقتی اموال یا اوراق منتشر میکنند، برای توسعه زیرساختها است. ایراد ندارد که خودرو را بفروشیم که خانه بخریم، اما ماشین را نباید بفروشیم تا یک هفته به شمال برویم. اگر این اتفاق بیفتد، همه نسبت به عقلانیت این فرد تعجب میکنند.
وی عنوان میکند: ما الان گرفتار چنین ساختار معیوبی شدیم. در ۵ سال گذشته اوراق منتشر کردیم تا حقوق و دستمزد بدهیم و الان هم سقف اوراق زیاد شده و پاسخگوی هزینهها نیستیم. حالا هم یک جای دیگر را میخواهیم خراب کنیم و درصدد فروش اموال هستیم. اسم آن را مولدسازی داراییهای دولت گذاشتیم، اما مولدسازی با فروش اموال، دو بحث متفاوت است.
این کارشناس اقتصادی تصریح میکند: در مولدسازی، تبدیل دارایی با هدف ارزش افزوده بیشتر در آینده انجام میشود. یعنی تحت عنوان شکیل و زیبای مولدسازی داراییهای دولت میخواهیم اموال برای پرداخت حقوق و دستمزد بفروشیم تا در نهایت بهرهوری منفی حاصل شود.
شقاقیشهری میافزاید: واقعا این زنجیره معیوب چه فایده دارد. مسایل کشور مدام تشدید میشود؛ از بحث عدم سرمایهگذاریها، آب، محیطزیست، آلودگی هوا، فرونشست زمین، فرسودگی زیرساختها و ...
وی تاکید میکند: این بودجه سنواتی که برنامه یکساله است، عملا با مسایل کشور باید متصل شود که در برنامههای میانمدت مساله حل شود. یعنی برای مثال، بگوییم مساله آب را ظرف ۵ سال میخواهیم حل کنیم. این نوع بودجهریزی ۵۰ سال است که اتفاق میافتد و حاصل آن، «هیچ» بوده است. ما که نباید با حاصل «هیچ» دوباره این مسیر را ادامه دهیم.
حاصل این بودجه «هیچ» است
این کارشناس اقتصادی میگوید: حالا عدد دلار در بودجه بالا و پایین شود یا نفت را کم و زیاد بفروشیم، اما در نهایت حاصل، هیچ است و بودجه را میبندیم که حقوق و دستمزد بدهیم. این چالشهای اقتصادی ایران سر جای خود است و روز به روز بدتر و بدتر میشود.
شقاقیشهری میافزاید: سوال این است که این نوع نظام بودجهریزی چه فایدهای دارد. چرا این همه وقت و انرژی کشور را تلف میکنیم. اگر قرار است حقوق و دستمزد بدهیم، یعنی روزمرگی. این دیگر بودجه نمیخواهد و دولت خیلی راحت بگویم میخواهم زندگی روزانه کشور را بگذرانم.
وی یادآور میشود: بودجه باید ناظر بر حل مسایل کشور باشد و این نوع بودجهریزی محکوم به شکست است و مسایل کشور هر روز بدتر و بدتر خواهد شد، چون برای حل مسایل کشور برنامهریزی و بودجهریزی نکردیم.
پیام بودجه برای اقتصاد ایران چیست؟
این کارشناس اقتصادی میگوید: به طور طبیعی این بودجه به دلیل اینکه ناظر بر ارتقای بهرهوری و حل مسایل کشور نیست، حاصل آن کسریهای بودجه، تورم حاصل از کسریهای بودجه، عدم کمک به رشد اقتصادی ایران و حل مسایل اقتصادی ایران خواهد بود.
شقاقیشهری میافزاید: لایحهای که من دیدم، به دلیل اینکه مثل گذشته تنظیم شده، کسری بودجه عیانی دارد. کسری بودجه عملیاتی بالایی هم دارد، چون باید اوراق و اموال بفروشیم. ما برای پرداخت حقوق و دستمزد داریم اموال میفروشیم و این یعنی اوج بیخردی در نظام بودجهریزی. ما حق نداریم برای حقوق و دستمزد پایدار، اموال بفروشیم یا اوراق منتشر کنیم.
وی عنوان میکند: به نظر من نظام اداری ما نیازمند تغییرات اساسی است. این نظام اداری در جهت راحتطلبی است، یعنی حقوق میدهیم و بهرهوری منفی است. این نظام اداری با این وضعیت ساختار سازمانی و استخدامی بهرهوری ندارد. ما باید از دستگاهها برنامه بخواهیم. ما نباید به کارمند پول دهیم، باید برای حل مساله پول دهیم. ساختار است که ایراد دارد و هر سال هم تکرار میشود و این همان روزمرگی است.
بازار ارز چگونه مدیریت میشود؟
خبر جدید رییس کل بانک مرکزی درباره نرخ سود بانکی
رئیس شورای پول و اعتبار در ادامه با تاکید بر اصلاح نرخ سود سپردهها و تسهیلات بانکی برای کنترل تورم گفت: سیاست فعال پولی و بانکی را در این دوره عملیاتی میکنیم بر همین اساس، برای مهار تورم نیز کنترل تقاضاها از ناحیه نقدینگی و خلق پول در کنار عوامل تاثیرگذار سمت هزینه در دستور کار جدی بانک مرکزی قرار دارد.
محمدرضا فرزین در نخستین نشست هماندیشی چهارساعته با اقتصاددانان، صاحبنظران و کارشناسان اقتصادی، بر انضباط بخشی پولی، تنظیم رابطه دولت با بانک مرکزی، اجرای دقیق سیاست تثبیت نرخ ارز در سامانه نیما و استفاده بهینه از ابزارهای پولی برای مهار تورم و نقدینگی تأکید کرد و افزود: مدیریت انتظارات تورمی و جلب اعتماد مردم در جامعه یکی از شاخصهای مهم در موفقیت هر برنامه اقتصادی محسوب میشود که در این زمینه همکاری و همیاری همه دستگاهها و صاحبنظران قطعاً میتواند ما را در رسیدن به اهداف پیشبینی شده یاری رساند.
رئیسکل بانک مرکزی با بیان اینکه حفظ ارزش پول ملی و کنترل تورم از جمله رسالتهای اصلی تمام بانکهای مرکزی است، تصریح کرد: این بانک در چارچوب سیاست تثبیت، سیاستگذاری و اقدام میکند و در این راستا، قطعاً اقتدار بانک مرکزی در حوزههای تخصصی پولی و بانکی احیا و عملیاتی خواهد شد.
اصلاح نظام بانکی و تنظیم برنامه پولی متناسب با شرایط کنونی
وی حمایت از تولید و اشتغال آفرینی را مورد تأکید قرار داد و افزود: تامین مالی سرمایه در گردش مورد نیاز واحدها و بنگاههای تولیدی از اولویتهای مهم بانک مرکزی است؛ البته تامین مالی بلندمدت واحدهای تولیدی و اقتصادی را باید به بازار سرمایه و تخصصی مربوطه محول کرد تا از ابزارهای مالی دیگر نیز در این زمینه استفاده شود.
رئیسکل بانک مرکزی همچنین با تأکید بر اجرای سیاست اصلاح نظام بانکی و تنظیم برنامه پولی متناسب با شرایط کنونی، گفت: تخصصی کردن و تفکیک بانکها در قالب بانکهای توسعهای، تخصصی و تجاری به همراه تدوین مقررات و ضوابط مجزا برای هر گروه از این بانکها، یکی از ضرورتهای اصلاح نظام بانکی به شمار میرود.
فرزین نظارت دقیق بر عملکرد شبکه بانکی، کنترل مقداری ترازنامه و اضافه برداشتها، تسهیلات دهی هدفمند، کنترل نقدینگی، چگونگی مصرف اعتبارات در شبکه بانکی و برخورد با بانکهای ناتراز و ناسالم را از ضرورتهای مهم برشمرد و تصریح کرد: بانک مرکزی در این راستا قطعاً بهصورت فعالانه و تخصصی ورود خواهد کرد تا علاوه بر دستیابی به اهداف پیشبینی شده، هدایت هدفمند تسهیلات بانکی به سمت تولید و خدمات مولد هم بهصورت هوشمند، عملیاتی شود.
اجرای سیاست تثبیت نرخ
۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی ارز در سامانه نیما
رئیس شورای پول و اعتبار در ادامه با تاکید بر اصلاح نرخ سود سپردهها و تسهیلات بانکی برای کنترل تورم گفت: نظارت قوی بر حسن اجرای قوانین و بخشنامههای مربوطه بانک مرکزی به منظور انسجامبخشی در شبکه بانکی و جلوگیری از تخلفات احتمالی، مهمترین اولویت بانک مرکزی است.
وی در این نشست، اجرای سیاست تثبیت نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی در سامانه نیما برای واردات کالاهای اساسی، مواد اولیه و ماشینآلات و تجهیزات تولید را به منظور ثبات بخشی به بازار ارز و کاهش انتظارات تورمی مورد تأکید قرار داد و گفت: این سیاست که ابعاد گوناگون آن مورد بحث و بررسی قرار گرفته است با جدیت تمام در بخشهای مختلف دنبال خواهد شد.
رفع برخی نواقص بازار متشکل ارزی
فرزین ادامه داد: با رفع برخی نواقص بازار متشکل ارزی، آن را در قالب بازار مبادله ارزی تقویت میکنیم. در تلاشیم علاوه بر تامین نیازهای ارزی بخش کالاهای اساسی و مواد اولیه و تجهیزات تولید که از طریق سامانه نیما تامین میشود و دیگر نیازهای ارزی مردم را که مشتمل بر ۴۰ ردیف است در بازار مبادله ارزی تامین شود.
رئیسکل بانک مرکزی در پایان ضمن تاکید بر ضرورت تعامل با صاحبنظران اقتصادی گفت: از نظرات خبرگان و متخصصان بانکی در تدوین برنامهها و اصلاح نظام بانکی قطعا استفاده خواهد شد.
اقتصاددانان و صاحبنظران اقتصادی حاضر در این جلسه هماندیشی نیز دیدگاههای خود در حوزه سیاستهای پولی و ارزی را مطرح کردند و در زمینه موضوعاتی اعم از استفاده بهینه از سیاستهای پولی و بانکی، اجرای دقیق سیاست تثبیت نرخ ارز برای استقرار ثبات در بازار ارز، اصلاح نظام بانکی، مدیریت انتظارات تورمی، رفع ناترازی بانکها، اعمال حکمرانی پولی، تطبیق نقشه ارزی و تجاری به بحث و تبادل نظر پرداختند.
گفتنی است در این جلسه آقایان فرهاد نیلی، محمدرضا رنجبرفلاح، عباس معمارنژاد، تیمور رحمانی، سید محمدهادی سبحانیان، وحید شقاقی، شاپور محمدی، سید احمدرضا جلالی نائینی، حمید زمان زاده، محمد شیریجیان، احمد مجتهد، عادل پیغامی، محسن یزدان پناه، حسین درودیان و قائم مقام و معاون اقتصادی بانک مرکزی حضور داشتند.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10913/32686/115244
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10913/32686/115245
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10913/32686/115246
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10913/32686/115247
|
عناوین این صفحه
- هشدار آبفای استان تهران درباره احتمال یخزدگی کنتور آب
- منتظر کویرهای دریایی باشیم؟
- پیام خطرناک بودجه برای اقتصاد
- خبر جدید رییس کل بانک مرکزی درباره نرخ سود بانکی