|
وقتی رییس جمهور و نخست وزیر، جشنواره برگزار کردند
حالا دیگر دو سال از آغاز به کار جشنواره تئاتر فجر گذشته بود اما طبیعتا این جشنواره که در آغاز راه بود، همچنان آزمون و خطاهای خود را پشتسر میگذاشت.
با این حال دبیری دوره سوم این رویداد هنری همچون دو دوره گذشته بر عهده مدیر وقت مرکز هنرهای نمایشی یعنی طاها عبد خدایی گذاشته شد.
این دوره از جشنواره در بازه زمانی ۱۳ تا ۲۲ بهمن و با شرکت ۱۵ گروه نمایشی برگزار شد. هرچند در این دوره یک بخش به جشنواره اضافه شد اما تعداد آثار شرکتکننده در قیاس با دوره قبلی کاهش پیدا کرد.
با همه اینها آثار شرکتکننده در این دوره از جشنواره در بخشهای برای مسابقه، ویژه و مهمان روی صحنه رفتند و بخش مهمان بخش تازهای بود که به جشنواره اضافه شد.
نمایشهای سومین جشنواره تئاتر فجر در تالار اصلی و چهارسو تئاتر شهر، تالار هنر، تالار محراب و تالار وحدت روی صحنه رفتند.
این جشنواره هم همچون دو دوره گذشته، افتتاحیه و اختتامیه داشت که در تالار وحدت برگزار شد.
در میان اسناد این دوره از جشنواره جدول اجراها هم دیده میشود. آنچه در این بین جالب توجه مینماید، این است که تالار وحدت به عنوان یکی از میزبانهای جشنواره هم مکان برگزاری افتتاحیه و اختتامیه بوده و هم محل برگزاری جلسات نقد و بررسی اما هیچ نمایشی در آن اجرا نشده است.
جلسات نقد و بررسی آثار شرکتکننده در این دوره از جشنواره ساعت ۹ صبح در این تالار برگزار شده است.
دیگر اتفاق جالب توجه در این جدول این است که به جای درج نام نویسنده و کارگردان هر اثر، زیر هر نمایش نام اداره ارشاد استان قید شده است.
در برپایی این دوره از جشنواره نهادهای دیگری هم همکاری داشتهاند از جمله نهاد ریاست جمهوری، نخست وزیری، موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی، دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم، خبرگزاری جمهوری اسلامی، انتشارات سروش.
از جمله نمایشهایی که در این دوره روی صحنه رفتهاند، میتوان به «ابد مدت» کاری از اداره ارشاد ارومیه، «آوخ» به نویسندگی محمد زندی و کارگردانی مصطفی قلندری، «بازی شبانه» نوشته و کار حسن حامد، «خلیل طلایهداران درون مرز» به نویسندگی و کارگردانی محمد احمدی،« در شهر خبری نیست» محصول عقیدتی سیاسی نیروی هوایی مشهد، «صبح قریب» نوشته مشترک مهدی پوررضاییان و هوشنگ هیهاوند و کار داریوش باقرفر، «صد بار اگر توبه شکستی باز آ»، نوشته و کار داود کیانیان، «غبار آخر شد» به نویسندگی احمد سپاسدار و کارگردانی علیرضا درویشنژاد، «گنج» کاری از اداره ارشاد اسلامی همدان، «ورکاک» به عنوان اثری از ارشاد اسلامی اردبیل، «نبرد حطین» نوشته خسرو ثقفیان و کار ابراهیم کریمی اشاره کرد.
در این دوره از جشنواره تعزیه «عباس هندو» در بخش ویژه اجرا شده است. در اطلاعات این اثر آمده است: نوشته برای تعزیه: مشهدی محمد سوهان آچین، بازنویسی، طراحی و کارگردانی: صفر علی اوجانی و به عنوان کاری از گروه کوچه وابسته به ارشاد اسلامی تنکابن.
اخبار
سنتشکنی «گلدن گلوب»
به ضررش تمام شد
تعداد مخاطبان تلویزیونی مراسم اهدای جوایز «گلدن گلوب ۲۰۲۳» در مقایسه با دو سال گذشته با ۹ درصد کاهش مواجه شد.
حدود ۶.۳ میلیون بیننده مراسم اهدای جوایز «گلدن گلوب ۲۰۲۳» را از شبکه «ان بی سی» تماشا کردند و آمار مخاطبان تلویزیونی این مراسم به نسبت دو سال گذشته با ۹ درصد کاهش همراه شد.
در دوره گلدن گلوب ۲۰۲۱، ۶.۹ میلیون بیننده این مراسم را تماشا کردند.
سال گذشته هم به دلیل مجموعهای از انتقادها به انجمن مطبوعات خارجی هالیوود (HFPA)(انجمن رایدهنده برندگان گلدن گلوب) درباره نبود تنوع نژادی در این نهاد، مراسم اهدای جوایز «گلدن گلوب» پخش تلویزیونی نداشت.
اما مراسم امسال گلدن گلوب بهرغم سنت همیشگی به جای یکشنبه در شامگاه سهشنبه برگزار شد تا با فصل لیگ ملی فوتبال آمریکایی تداخل نداشته باشد و این یکی از دلایل کاهش تعداد بیننده میتواند تلقی شود. هرچند آمار مربوط به پخش تلویزیونی تمام مراسمهای اهدای جوایز هالیوود در سالهای اخیر با افت همراه بوده است.
در ژانویه سال ۲۰۲۰، مراسم گلدن گلوب ۱۸.۳ میلیون بیننده تلویزیونی داشت. مراسم سال ۲۰۲۱ گلدن گلوب تحت تاثیر همهگیری ویروس کرونا قرار گرفت و بسیار از نامزدهای دریافت جایزه به صورت ویدئویی در مراسم شرکت کردند.
انجمن مطبوعات خارجی هالیوود در سال ۲۰۲۱ هیچ عضو خبرنگاری سیاهپوستی نداشت و پس از اینکه این نهاد تنوع نژادی در بین اعضا را اصلاح و تغییرات دیگری را اعمال کرد، شبکه «ان بی سی» برای پخش مراسم گلدن گلوب سال ۲۰۲۳ بر اساس قرارداد یک ساله توافق کرد.
بلیت جشنواره تئاتر فجر
کجا فروخته میشود؟
سامانه فروش بلیت چهل و یکمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر آغاز به کار کرد.
با نزدیک شدن برنامههای جشنواره چهل و یکم تئاتر فجر و آغاز اجراهای بخشهای گوناگون سایت «گیشه۷» به عنوان سامانه فروش بلیت انتخاب شد.
علاقهمندان برای تماشای آثار جشنواره و تهیه بلیت میتوانند با مراجعه به این سایت اقدام کنند.
با توجه به اعلام دبیرخانه جشنواره در مرحله اول، بخش رادیو تئاتر جشنواره که از ۲۵ دی ماه در تماشاخانه مهر حوزه هنری آغاز خواهد شد، میزبان علاقهمندان این بخش به صورت میهمان خواهد بود. مخاطبان میتوانند با مراجعه به سایت «گیشه ۷» نسبت به تهیه بلیت این اجراها (به صورت مهمان) اقدام و به تماشای این آثار بپردازند.
چهل و یکمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر از ۲۵ دی تا دهم بهمن ماه در تهران برگزار میشود.
خواننده ایرانی برگزیده
یک جایزه جهانی موزیکویدئو
«رامین حسینپور» با ویدئوآرت «صورتگر» جایزه بهترین خواننده مرد جوایز بینالمللی موزیک ویدئوی لسآنجلس سال ۲۰۲۲ را به دست آورد.
این ویدیو آرت در سال ۱۴۰۰ تحت مجوز دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ساخته شده است.
علاوه بر بخش بهترین خواننده مرد، برگزیدگان شاخههای مختلفی از جمله بهترین ویدئو انیمیشن، بهترین ویدئوی آوانگارد، بهترین ویدئوی اجرا و بهترین ترانه در یک ویدئو نیز اعلام شدند.
ویدیوآرت «صورتگر» که خوانندگی، کارگردانی، نویسندگی، تهیهکنندگی، تنظیم، آهنگسازی و نوازندگی گیتار الکتریک آن نیز برعهده رامین حسینپور بوده است، به تازگی برنده جایزه بهترین کارگردان مستندساز، بهترین فیلم کوتاه تلفیقی فستیوال بینالمللی استهکلم سوئد، بهترین آهنگساز زاگرب کرواسی و نیز بهترین کانسپتآرت در بخشهای معماری، سینما و موسیقی از جشنواره جهانی لسآنجلس شده است.
افسانههای کُردی کتاب شد
سه کتاب از مجموعه «قصهها و افسانههای ایرانی» با عنوانهای «افسانههای کردی»، «افسانههای خراسانی» و «افسانههای ترکمن صحرا» منتشر شدند.
در معرفی این مجموعه عنوان شده است: ایران سرزمینی گسترده است که از تنوع قومی و نژادی فراوانی برخوردار است و همین امر موجب وجود انواع افسانهها در میان اقوام ایرانی است. هر افسانه میتواند بخشی از حیات فرهنگی و جلوهای از نوع تفکر و نگاه اقوام مختلف ایران به زندگی باشد.
افسانههای هر ملت، میراث معنوی آن ملت است که به صورت سینه به سینه و در قالب ادبیات شفاهی منتقل شده است. افسانههای ایرانی، بخش عظیمی از فولکلور غنی ما را تشکیل میدهد و قرنهاست که زندگی و آداب و رسوم جامعه ما ایرانیان با هزاران افسانه و قصه آمیخته است.
عموما مردم برای بیان مفاهیم آموزنده و حکمتهای تربیتی از افسانه و قصه برای فرزندانشان استفاده میکنند و برای این کار از فضای تخیلی استفاده میکنند. اما به طور کلی مفاهیم تربیتی و پیروزی همیشگی خوبی بر بدی و مسائلی از این دست، باعث میشوند که از افسانهها برای مخاطبان کودک و نوجوان استفاده شود. با این حال باید توجه داشت که افسانهها و حکایتهای قدیمی و تاریخی، دربردارنده آرزوها، ایدهآلها و آرمانهای یک ملت یا قوم هستند.
میتوان به نوعی منشاء و ریشه افسانهها را ارج گذاشتن به فضیلتهای انسانی و رذیلتهای اخلاقی و شیطانی دانست و هر ملتی، به تناسب گذشته و حالِ خود، افسانههایی دارد. ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست و البته در این حوزه میراث غنی و گرانقدری هم دارد. با این حال، عموم مخاطبان ایرانی، از این نکته غافل بودهاند.
این مادر ۷ هزار سال کودکش را در آغوش گرفته!
موزه ملی ایران پیکرک «مادر با کودک» به قدمت هفت هزار سال را به نمایش گذاشت. این پیکرک تنها نمونه کشف شده از هنر حجمی پیش از تاریخ ایران است که مادر با فرزندی در آغوش را نشان میدهد. این تک اثر از چهارشنبه ۲۱ دیماه به مناسب ولادت حضرت فاطمه (س) برای پاسداشت مقام زن و مادر، در موزه ایران باستان به نمایش گذاشته شده است. جبرییل نوکنده ـ مدیرکل موزه ملی ـ درباره نمایشگاه این تک اثر، گفت: همزمان با روز زن و مادر موزه ملی ایران تصمیم گرفت یکی از آثار شاخص و منحصر بفرد گنجینه خود را در قالب یک نمایشگاه تک اثر در معرض دید علاقمندان قرار دهد. او درباره اهمیت و ویژگی این اثر باستانی توضیح داد: این پیکرک از کاوشهای باستانشناسی یک ساختمان منقوش موسوم به نیایشگاه با قدمتی در حدود هفتهزار سال در «تپه زاغه» دشت قزوین بهدست آمده است. جنس آن از گِل پخته و نمایشگر مادری با فرزندی در آغوش است. سر مادر کشیده و تقریبا مخروطی شکل است و چشمهای او با چند شیار نمایش داده شده است. کودک از گِلهای گـلوله شده به صورت جـداگانه ساختهشده و به پیکرک افزوده شده است. به گفته او، این پیکرک تنها نمونه کشف شده از هنر حجمی پیش از تاریخ ایران است که مادر با فرزندی در آغوش را نشان می دهد. پیکرهساز، کودک را چنان هنرمندانه در آغوش و در میان بازوان مادر به نمایش گـذاشته که با وجود انـدازه کوچک آن، نمایشی از حـس عاطفی مادرانه را نسبت به فرزنـدش به بیننده الـقا مـیکند و شاید برای تاکید به این موضوع هنرمند به صورت خلاقانه از مرز طبیعتگرایی عبور کرده و این مادر را با چهار دست نمایش داده است.این اثر بسیار کوچکِ تاریخی کهن روایتگر بیش از هفت هزار سال فرهنگ و تمدن غنی ایران زمین است و تا ۳۰ دی ماه ۱۴۰۱ در طبقه همکف موزه ایران باستان به نمایش گذاشته میشود. تاکید وزیر ارشاد بر معرفی مفاخر استان یزد به جامعه
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر ضرورت بر معرفی مفاخر استان یزد به جامعه، گفت: انس کودکان و نوجوانان با قصه های مهدی آذریزدی افزایش یابد.
محمدمهدی اسماعیلی بعد از ظهر امروز با حضور در مزار خرمشاد، ضمن ادای احترام به مقام پدر ادبیات کودک و نوجوان ایران، از نزدیک در جریان مراحل ساخت آرامگاه استاد مهدی آذر یزدی قرار گرفت.
وی در این بازدید بر ضرورت معرفی هر چه بیشتر مفاخری همچون استاد مهدی آذریزدی و انس هر چه بیشتر کودکان و نوجوانان با قصههای خوب برای بچههای خوب اثر استاد مهدی آذر یزدی تاکید کرد.
ابوالقاسم محیالدینی در ارتباط با این مقبره با اشاره به اینکه ساماندهی مقبره استاد مهدی آذر یزدی پدر ادبیات کودک و نوجوان یزد یکی از مهمترین خواستههای مردم یزد در طول سالهای گذشته بود گفت: متاسفانه مزار استاد آذریزدی به هیچ عنوان وضعیت خوبی در طول سالهای گذشته نداشت.
وی با اشاره به اینکه برای ساماندهی مزار این استاد ادبیات کودک و نوجوان ایران در سال 96 از سوی شهرداری یزد اقداماتی صورت گرفت، اما به دلیل وجود اختلافاتی متوقف شد، گفت: با پیگیریهای شهرداری و وساطت استاندار و برخی از مدیران مربوطه، اختلافات برطرف شد و شهرداری یزد از 4 ماه گذشته عملیات بهسازی کامل این مجموعه و ساخت مقبره استاد مهدی آذریزدی را آغاز کرد.
شهردار یزد با اشاره به اینکه برای ساماندهی این مجموعه و ساخت مقبره استاد مهدی آذر یزدی بالغ بر 8 میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده عنوان کرد: در حال حاضر این مجموعه با پیشرفت بالغ بر 90 درصدی همراه است و به زودی از آن بهرهبرداری صورت میگیرد.
امکان جهانی شدن هنر انقلاب با جشنواره هنرهای تجسمی فجر
داور بخش نقاشی پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر معتقد است که این جشنواره میتواند رسانهای خوب و مناسب برای جهانی شدن هنر متعهد و آئینی انقلاب اسلامی باشد.علی بحرینی هنرمند نقاش، استاد دانشگاه و داور بخش نقاشی پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر درباره لزوم برگزاری این جشنواره و حضور هنرمندان در آن گفت: بیتردید جشنواره هنرهای تجسمی فجر یکی از نیازهای ضروری جامعه هنری کشور است؛ همچنان که باید رویدادهای مختلف هنری را در کشور داشته باشیم. اما جشنوارههای مرتبط به حوزه هنرهای تجسمی بسیار اندک هستند. بنابراین علاوه بر جشنواره فجر که جشنوارهای وزین و بجا است، به جشنوارههای مشابه نیاز داریم و حتی میتوانیم جشنوارهای را برای افرادی که نمیتوانند در جشنوارههای فجر یا جوانان شرکت کنند، در نظر بگیریم که در نهایت خروجیهای آن به فجر برسد. وی بیان کرد: از آنجاکه ایران را امالقرای جهان اسلام میدانند، باید بررسی کنیم که از نظر فرهنگی هنری، چه تغذیهای برای جهان اسلام داشتهایم. باید ترتیبی اتخاذ شود تا آثار هنر متعهد و آئینی ایران اسلامی در جهان دیده شوند. از این منظر جشنواره هنرهای تجسمی فجر میتواند رسانهای خوب و مناسب برای جهانی شدن هنر متعهد و آئینی انقلاب اسلامی باشد. بحرینی عنوان کرد: کشور عراق خالی و عاری از آثار هنری دینی و آئینی است و در این نوع کارها صرفا به تصویر تمثالهای ذهنی و خیالپردازانه پیشین بسنده شده است. این در حالی است که ما باید بتوانیم هنر انقلابی و اصیل ایرانی را به کشورهای همسایه صادر کنیم اما هنوز نتوانستهایم به این مرحله برسیم. به همین دلیل ما در کشورمان به رخدادهای هنری حرفهای، دانشجویی و گاه آماتور نیاز داریم که به جشنواره فجر منتهی شوند.
«جنایت نامرئی» در قاب تلویزیون
مستند «جنایت نامرئی» به کارگردانی سهیل سلیمی از هفته آینده با محوریت بررسی ابعاد ناگفته پاندمی کرونا به تلویزیون میآید. مجموعه مستند «جنایت نامرئی» به کارگردانی سهیل سلیمی روز چهارشنبه ۲۱ دی ماه در موسسه فرهنگی هنری اندیشه شهید آوینی رونمایی شد.این مجموعه مستند پنج قسمتی از هفته آینده از شبکه یک سیما روی آنتن میرود به پاندمی کرونا و تاثیری که در جهان گذاشت میپردازد و نشان میدهد که این پاندمی اتفاقی برنامهریزی شده بوده است. سهیل سلیمی کارگردان این مجموعه مستند در این باره به خبرنگار مهر بیان کرد: مستند «جنایت نامریی» مستندی افشاگرانه در حوزههای مختلف است که در یک نقطه مشترک به انسجام میرسد و آن پاندمی کروناست. وی اضافه کرد: مطلب شاید به شکل غیرمنتظره در طول قسمتها با هم در تضاد باشند ولی وقتی بعد از چهار قسمت جلوتر میرویم متوجه میشوید همه ابعادی که در مستند پرداخته میشود به هم ارتباط دارد. اما ما این ابعاد اقتصادی، درمانی و… را معمولاً به تفکیک دیدهایم و درست در موقعی که مثلاً یک بحران اقتصادی به وجود میآید بعد یک پاندمی هم بوجود میآید و بعد هم جنگ میشود و گویی این فرمول همیشه تکرار میشود.سلیمی یادآور شد: انچه که اسناد به ما نشان میدهد این است که از ۱۰ سال قبل از اینکه پاندمی کرونا شروع شود درباره آن برنامهریزی میکنند. ما هم در طول مستند به این برنامهریزی اشاره میکنیم، به اسنادی که وجود دارد و حتی مراسمهایی که وجود دارد. برنامههای ورزشی مثل المپیک برگزار شده است که هدفش آماده سازی ذهنی در این زمینه بوده است. |
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10913/32692/115269
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10913/32692/115270
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10913/32692/115271
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10913/32692/115272
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10913/32692/115273
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10913/32692/115274
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10913/32692/115275
|
- وقتی رییس جمهور و نخست وزیر، جشنواره برگزار کردند
- اخبار
- افسانههای کُردی کتاب شد
- این مادر ۷ هزار سال کودکش را در آغوش گرفته!
- تاکید وزیر ارشاد بر معرفی مفاخر استان یزد به جامعه
- امکان جهانی شدن هنر انقلاب با جشنواره هنرهای تجسمی فجر
- «جنایت نامرئی» در قاب تلویزیون