|
مدیرعامل بنیاد رودکی تغییر کرد
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس هیات امنای بنیاد فرهنگی و هنری رودکی در حکمی، مهدی سالم را به عنوان مدیرعامل این بنیاد منصوب کردند.
در حکم محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ خطاب به مهدی سالم، تعامل ویژه با هنرمندان و اصحاب فرهنگ ، حمایت از آفرینشهای حرفهای هنرمندان سراسر کشور متناسب با راهبرد عدالت فرهنگی از جمله مهمترین ماموریت های دوره جدید بنیاد رودکی اعلام شده است.
مهدی سالم متولد سال ۱۳۶۲ و دانش آموخته دکترای مدیریت فرهنگی است. مدیریت شبکه امید، عضو هیات مدیره کانون پرورش فکری، مشاور فرهنگی و رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و مدیر فرهنگسازی مرکز رسانه های دیجیتال در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از جمله سوابق اوست.
پیشتر در اردیبهشت ماه امسال وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس هیات امنای بنیاد فرهنگی هنری رودکی، در حکمی مجید زینالعابدین را به عنوان مشاور وزیر و مدیر عامل این بنیاد منصوب کرده بودند و حالا پس از هشت ماه این سمت به فرد دیگری سپرده میشود که همانند زینالعابدین، سابقه همکاری با صداوسیما را در کارنامه دارد.
مهدی سالم مهر ماه سال گذشته با شبکه امید خداحافظی کرده و به وزارت ارتباطات رفته بود.
از مرمت «کوه خواجه» تا کاوش در «شهرسوخته» و «تیس»
معاون میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان درباره آخرین اقدامات مرمتی در محوطه باستانی «کوه خواجه» و کاوشهای «شهر سوخته» و بندر تاریخی «تیس» توضیحاتی داد.
مجتبی سعادتیان درباره اقدامات مرمتی بناهای تاریخی این استان اظهار کرد: امسال از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری، مرمتهای خوبی در بناهای تاریخی بهویژه پایگاههای ملی انجام شده است، برای نمونه در محدوده بلوچستان «مقابر جالق» که به دوره اسلامی تعلق دارد و در پایگاه ملی باغشهر جالق واقع شده، «قلعه بمپور» و «باغ خالصه بمپور»، بنای فرمانداری که به «موزه محلی چابهار» تغییر کاربری داده است و «حسینیه آل رسول» فعالیت مرمتی داشتیم و در حوزه سیستان نیز در «شهر سوخته»، بافت «قلعه نو»، «کوه خواجه»، «آسبادها» که برای ثبت جهانی هم آماده میشوند، «قلعه رستم» و «قلعه مچی» فعالیتهای مرمتی خیلی خوبی انجام شده است.
سعادتیان، درباره کاوشهایی که امسال برای محوطههای باستانی سیستان و بلوچستان انجام شده است، گفت: کاوش باستانشناسی برای تعیین حریم و عرصه در محوطههای اقماری «شهر سوخته» انجام شد، همچنین دو کاوش دیگر هم در دست بوده و واگذاری آن انجام شده است که شامل «تیس» در چابهار و شهرسوختۀ سیستان میشود، فرآیند صدور مجوز آنها نیز در حال انجام است. همچنین در تلاش هستیم فعالیت کاوش «شهر سوخته» را تا قبل از به پایان رسیدن سال، آغاز کنیم.
او درباره مرمتهایی که امسال در شهر سوخته انجام شده است، توضیح داد: کل فضاهایی را که تاکنون در «شهر سوخته» کاوش شدند، مرمت کردیم که به ترتیب شامل کاخ سوخته، گورستان، منطقه مسکونی مرکزی و شرقی، قسمت بناهای یادمان، منطقه صنعتی و کارگاهها مرمت است.
معاون میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان درباره تأمین بودجه کاوش شهر سوخته با توجه به کمبود آن در فصل گذشته که کاوشهای باستانشناسی را محدود کرده بود، گفت: قاعدتاً، کمبود بودجه همیشه در کاوشها وجود دارد، اما سعی ما بر این است که برای این کاوش حداقل تأمین مالی انجام شود. بخشی از این تأمین مالی به صورت استانی و ملی است و اداره میراث فرهنگی استان نیز در تلاش است این کمبودها را جبران کند.
او در ادامه بیان کرد: مسأله کمبود بودجه همیشه در همه کشور وجود داشته است، به طبع ما هم مستثنی نیستیم، اما در تلاشیم با رایزنیها و مهم نشان دادن این فرآیند این نواقص را جبران کنیم.
سعادتیان که به مرمت محوطههای تاریخی کوه خواجه اشاره کرد، درباره کاوش و مرمت این محوطه باستانی که همواره درباره آن هشدارهایی داده میشود و در معرض فرسایش شدید است، اظهار کرد: کاوش در کوه «خواجه» یکی از سختترین فعالیتهایی است که یک باستانشناس میتواند با آن مواجه شود. در این کوه با یکسری سازههای ناپایدار مواجه هستیم و در عین حال فضاهایی که به محوطههای باستانی تبدیل شدهاند، کاوش آنها برای باستانشناسان میتواند خطرناک باشد، بنابراین کاوش این کوه و محوطههای باستانی آن خیلی سخت و خطرناک است. بنابراین اولویت اصلی استحکامبخشی سازههای فرسودهای است که نیازمند اقدامات حفاظتی فوری، مانند شمعزنی و ایجاد پشتیبان در بخشهای مختلف است. در فاز بعدی باید عملیات استحکامبخشی ثانویه را برای بخشهایی که آسیب دیدهاند، انجام دهیم که شامل کار کردن روی پی بنا و مقاومسازی آن است. همچنین باید در بخشهایی که طاقهایی که ریختند و باعث ورود آب به مجموعه میشوند، طاقزنی و گنبدزنی شوند. سپس در بخشهایی که امکان پوشاندن یا مسقف کردن آنها را نداریم، آبهای سطحی را هدایت کنیم تا از داخل مجموعه عبور نکنند. این موارد، فعالیتهای روتینی است که هر سال انجام میشود.
او اضافه کرد: بر همین اساس بخشی از آبراهههای سطحی پیرامون کوه خواجه را مدیریت کردیم تا کمترین آسیب متوجه آثار باستانی آن شود و همچنین امسال شمعزنیها و استحکامبخشی جدارههای فرسوده انجام شده است و استحکامبخشی این سازههای تاریخی جزو برنامه هر ساله ماست. اگر مشاهده شود که نشست در دیوار و بخشهای مختلفی داشته باشیم، سریعا اقدامات حفاظتی مانند سبک کردن سازه فوقانی انجام میشود.
سعادتیان درباره کاوش در بندر تاریخی «تیس» گفت: قرار است با همکاری پژوهشکده باستانشناسی و دانشگاه تهران کاوشهایی در بندر «تیس» انجام دهیم، اما هنوز نهایی نشده است. پتانسیلهایی که در بندر تیس وجود دارد، ما را ملزم میکند برنامههای چند ساله کاوش در این محوطه تاریخی داشته باشیم. همچنین شهرستان دلگان و محوطههای آن نیز، از جمله آثاری هستند که باید برنامههای باستانشناسی و کاوش مستمر برای آنها داشته باشیم و جزو برنامههای آینده است.
معاون میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان درباره اقدام برای تهیه پرونده ثبت جهانی بندر تاریخی تیس اظهار کرد: درباره «تیس» مهمترین اتفاقی که باید بیفتد این است که دامنه فعالیتهای باستانشناسی در آن گسترش پیدا کند تا به یکی از استانداردهای ثبت جهانی یونسکو در آن برسیم، مانند «شهر سوخته» و «شوش»، دامنه کاوشهای باستانشناسی در آنها زیاد انجام شده و همین موضوع استانداردهای لازم برای ثبت جهانی را برای آنها رقم زد. اما این اتفاق برای «تیس» در حال حاضر خیلی دور است و اگر دامنه کاوشهای آن گسترش یابد، شاید در سالهای آینده این اتفاق هم برای «تیس» رخ دهد.
سعادتیان درباره طولانی شدن فرایند تعیین حریم و عرصه محوطههای تاریخی بندر «تیس» نیز گفت: گمانهزنیها برای تعیین حریم و عرصه محوطههای بندر «تیس» انجام شده و پرونده آن هم آماده است، منتظر ابلاغ و تصویب از سوی وزارتخانه هستیم.
اخبار
افتتاح مجتمع فرهنگی هنری وحشی بافقی پس از ۹ سال انتظار
مجتمع فرهنگی هنری وحشی بافقی همزمان با سفر دوم هیئت دولت به استان یزد با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از ۹ سال انتظار به بهرهبرداری رسید. در راستای رویکرد وزارت فرهنگ در دولت مردمی مبنی بر تکمیل پروژههای نیمهتمام فرهنگی نقاط مختلف ایران، مجتمع فرهنگی هنری فرهنگی هنری وحشی بافقی با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در شهرستان بافق از توابع استان یزد به بهرهبرداری رسید.این مجتمع با زیربنای ۱۰۰۰ متر مربع شامل سالن چندمنظوره پلاتو تئاتر و نگارخانه و نمایشگاه، کارگاه ساخت دکور، اتاقهای گریم آقایان و بانوان، ۴ کلاس و کارگاه آموزشی، اتاق مدیریت، محل استراحت اساتید، نمازخانه و واحد اقامتی است. این مجتمع فرهنگی و هنری با اقتباس از معماری سنتی ایرانی و اسلامی به صورت گودال باغچه با حیاط مرکزی، حوض، صُفّه و رواق طراحی شده است. این پروژه جزو پروژههای اقتصاد مقاومتی بوده و در تکمیل و تجهیز آن از حداکثر ظرفیتهای تولیدات داخلی استفاده شده است. برای احداث و تجهیز مجتمع فرهنگی و هنری وحشی بافقی، قریب به ۸۰ میلیارد ریال از سال ۹۳ تاکنون هزینه شده که ۴۰ میلیارد آن در سال اول دولت سیزدهم تامین گردید.
مقبره مهدی آذریزدی بازسازی میشود
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جدیدترین نوشته خود در فضای مجازی در حاشیه سفر استانی رئیس جمهوری به استان یزد از بازسازی مقبره مهدی آذریزدی، نویسنده فقید خبر داد. در تازهترین یادداشت محمدمهدی اسماعیلی در فضای مجازی آمده است: «امروز در حاشیه سفر استانی رئیس جمهوری به یزد فرصتی دست داد تا بر مزار استاد مهدی آذریزدی، نویسنده نامدار کودک و نوجوان ایران حضور پیدا کنم. نویسندهای که با ۲۰ جلد کتاب تخصصی در حوزه کودک و نوجوان سالهاست در صدر پرتیراژترین کتابهای این حوزه قرار دارد و حداقل سه نسل از نوجوانان ایرانی نثر روان و جذاب او را در روایت داستانهای قرآنی همراهی کردهاند. بسیار خرسندم که پس از ۱۳ سال مقبره او با پیگیری همکارانم در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد و شهرداری این شهر در حال بازسازی است.»
او یک مادر است که دیگر نمیتواند لالایی بگوید!
«جنگ»؛ پدیدهای اجتماعی که گاه جبرانِ هزینههای آن به لحاظ مادی و معنوی سالهای سال زمان میبرد. مادرانی که اشک چشمشان از بازنگشتن فرزنداشان خشک شده، خانوادهای که خانهشان تخریب شده، قحطی و ...، همه و همه از نتایج این پدیده محسوب میشوند. آنچه سالها پس از جنگ فارغ از این نتایج باقی میماند، اخبار، تصاویر و فیلمهایی است که به ما آن روزگاران را یادآوری میکند. تصاویری از خرابیهای جنگ یا شاید مادرانی که سالهاست گریه امانِشان را بریده است.
جنگ تحمیلی عراق بر ایران، از برگهای مهم تاریخ معاصر ایران در کتاب تاریخ است که برای درک این قسمت، میتوان چشم به تصاویری سپرد که ثبت شده است؛ در این میان هنر مثل همیشه به مثابه یک رسانه به روایتگری میپردازد.
فاطمه بهبودی، هنرمند عکاسی است که در مجموعه عکسهای خود با عنوانِ «مادران صبور» نه خودِ جنگ بلکه چهرهای که از یک جنگ باقی میماند را بهعنوان سوژه مورد توجه قرار داده است.
این هنرمندِ عکاس در توضیح تصاویر خود نوشته است: «سالهاست که در هنگام غم فقط گریه میکند و امروز به دلیل گریههای زیاد، دیگر نمیبیند. سالهاست که دردهایش را پشت لبخند پنهان میکند تا کسی نداند در دل بیصبر او چه غم، عشق، درد و چشماندازی نهفته است. سالهاست که او در سکوت زندگی میکند ... اما هیچکس نمیداند که هق هقهایش گلویش را مسدود کرده است و دیگر نمیتواند لالایی بگوید؛ او یک مادر است.»بهبودی در ادامه، سوژه عکسهای خود را دقیقتر توصیف کرده است: «مادری که هر روز امیدوار است تماسی دریافت کند یا صدای زنگ در را بشنود تا شاید ... روزی یک نفر ... خبری از پسر گمشدهاش بیاورد.»او با اشاره به تاریخچه هشت سال دفاع مقدس در کشورمان، نوشته است: «بعد از جنگ مشخص شد که اجساد بیش از ۱۰۰۰۰ سرباز ایرانی مفقود شده و هیچ نشانی از آنها نیست. در سالهای اخیر پیکر ۷۰۰۰ شهید ایرانی در سرزمینهای ایران پیدا شده و به عنوان شهدای گمنام به ثبت رسیده و توسط مردم به خاک سپرده شدهاند. در حال حاضر اجساد ۵۰۰۰ ایرانی هنوز در خاک عراق است.» این هنرمند عکاس، هدفِ تصاویرش را چنین شرح داده است: «این روایتی است از مادران شهدای مفقود الاثر ایرانی که پس از ۲۵ سال روایت میکنند که چگونه سالهای جوانی خود را با درد، انتظار، عشق و امید برای یافتن پسرانشان سپری کردهاند. آنها بدون اطلاع از گذراندن سالهای جوانی منتظرند تا اجساد فرزندانشان را در آخرین روزهای زندگی بیابند.»
«ملاقات خصوصی» و «چپ راست» را چند نفر دیدهاند؟
دو فیلم «ملاقات خصوصی» و «چپ راست» در شرایطی روی پرده سینماها نمایش داده میشوند که پیشبینی میشد به رونق دادن گیشه کمک کنند اما آمار فروش این فیلمها در روزهای ابتدایی اکران که تبلیغاتی هم ندارند، وضعیت دیگری را نشان میدهد؛ چراکه تاکنون فقط حدود ۷۰ هزار نفر به تماشای این دو فیلم نشستهاند.
از نیمه دیماه فیلم «ملاقات خصوصی» که سال گذشته در جشنواره فجر رونمایی شد و در صدر آرای مردمی (تا پیش از حذف جایزه سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران) قرار داشت به اکران درآمده است ولی آنطور که در شرایط عادی سینما میتوانست مخاطب جذب کند، هنوز پرمخاطب نشده است.
فیلم کمدی سیاسی «چپ راست» هم که بیش از یک سال را در انتظار اکران به سر میبرد سرانجام در حالی از چهارشنبه (۲۱ دیماه) روی پرده سینما رفته که میتوانست فروش بیشتری از ۳۴۰ میلیون تومان در روزهای ابتدایی اکرانش داشته باشد.
این فیلمها در شرایطی در آستانه برگزاری جشنواره فیلم فجر اکران شدهاند که مثل دیگر فیلمهای روی پرده تبلیغات خاصی ندارند.در حال حاضر سه فیلم پرفروش امسالِ سینماها، «انفرادی»، «سگبند» و «علفزار» هستند که اکران این فیلمها به همراه «تیتی» و «چند میگیری گریه کنی ۲» طبق اعلام شورای صنفی نمایش از روز ۲۱ دی به پایان رسید. در بین فیلمهایی که چند ماه است روی پرده هستند، دو فیلم «ابلق» و «دوزیست» میمانند که فعلا در سانسهای فوقالعاده و در سینماهایی که بیش از پنج سالن دارند به اکران ادامه میدهند.
آمار فروش فیلمهای روی پرده و تعداد مخاطبانشان براساس اطلاعات سامانه سمفا تا ظهر روز جمعه ۲۳ دیماه به شرح زیر است:
«انفرادی» به کارگردانی مسعود اطیابی: ۲ میلیون و ۴۳۴ هزار تماشاگر و ۷۷ میلیارد و ۵۸۶ میلیون تومان فروش
«سگ بند» به کارگردانی مهران احمدی: یک میلیون و ۳۱۶ هزار نفر تماشاگر و ۴۲ میلیارد و ۱۴۷ میلیون تومان فروش
«علفزار» به کارگردانی کاظم دانشی: ۶۴۷ هزار نفر تماشاگر و ۲۲ میلیارد و ۱۱۲ میلیون تومان فروش
«ابلق» به کارگردانی نرگس آبیار: ۶۴۱ هزار نفر تماشاگر و ۲۰ میلیارد و ۲۴۲ میلیون تومان فروش
«دوزیست» به کارگردانی برزو نیکنژاد: حدود ۶۱۲ هزار نفر تماشاگر و ۱۹ میلیارد و ۶۳۰ میلیون تومان فروش
انیمیشن «پسر دلفینی» به کارگردانی محمد خیراندیش حدود ۸۰۴ هزار نفر تماشاگر و ۲۰ میلیارد و ۶۰۳ میلیون تومان فروش
انیمیشن «لوپتو» به کارگردانی عباس عسگری با ۵۴۴ هزار نفر تماشاگر و ۱۳ میلیارد تومان فروش
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10913/32691/115264
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10913/32691/115265
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10913/32691/115266
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10913/32691/115267
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10913/32691/115268
|
عناوین این صفحه
- مدیرعامل بنیاد رودکی تغییر کرد
- از مرمت «کوه خواجه» تا کاوش در «شهرسوخته» و «تیس»
- اخبار
- او یک مادر است که دیگر نمیتواند لالایی بگوید!
- «ملاقات خصوصی» و «چپ راست» را چند نفر دیدهاند؟