|
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران خبر داد:
انتقال روزانه ۵۰۰ تن پسماند از میادین ترهبار به سایت تفکیک
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران گفت: روزانه بین ۴۵۰ تا ۵۰۰ تن پسماند از میادین میوه و ترهبار به سایت تفکیک منتقل میشود.
رضا شرفی با بیان اینکه جمع آوری پسماند از میادین میوه و تره بار آغاز شده است، گفت: جمع آوری این پسماند در حال انجام است و سایتی نیز برای هدایت پسماند میادین اختصاص یافته است.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با اعلام اینکه جمع آوری و هدایت پسماند میادین میوه و تره بار در مراحل ابتدایی قرار دارد، خاطرنشان کرد: حمل پسماندهای کشاورزی و انتقال آن به سایت موردنظر در حال انجام است.
وی همچنین تصریح کرد: در حال حاضر، روزانه بین ۴۵۰ تا ۵۰۰ تن پسماند از میادین میوه و ترهبار سطح شهر تهران برای تفکیک و تبدیل به کمپوست منتقل میشود.
پیش از انتقال پسماند جهت تفکیک، پسماندهای تر و کشاورزی میادین میوه و تره بار توسط خودروهای حمل بار زباله خدمات شهری به همراه دیگر زبالهها و پسماند خانگی وارد آرادکوه میشد و تفکیکی صورت نمیگرفت.
چند سوال درمورد فیش حقوقی دختر دهه هشتادی
چند روزی با انتشار فیش حقوقی دختر یکی از اعضای شورای شهر تهران، حواشی جدیدی پیرامون ساختمان شیشه ای شورا ایجاد شده است، بکار گیری دختر این عضو شورای شهر با حقوق چند ده میلیون تومانی در حالی است که اعضای شورای شهر چندی پیش مصوبه تعارض منافع را تصویب کردند.
بعد از انتشار اخباری مبنی بر انتصاب همسر عضو فعلی شورای شهر تهران و انتشار حکم جذب عضو شورای شهر فعلی در شهرداری تهران، به تازگی فیش حقوقی دختر ۲۰ ساله یکی از اعضای شورای شهر تهران در کانالهای خبری منتشر شد. بر اساس تصاویری که از فیش حقوقی ماه آذر وی و صفحه شناسنامه اش منتشر شده، میزان حقوق دریافتی او در این ماه، بیش از ۲۶ میلیون تومان است، این در حالی است که اعضای شورای ششم در روزهای اولی که به صندلی های سبز شورا تکیه دادند، مصوبه تعارض منافع را که دردوره پنجم شورای شهرتصویب شده بود را اصلاح کرده و اعضای شورای شهر را نیز مشمول این مصوبه کردند بگونه ای که بر اساس مصوبه اعضا به کارگیری بستگان اعضای شورای شهر در طی دوره مسئولیتشان در شهرداری و واحدهای تابعه و شورای شهر ممنوع است!
با گذشت چند روز از انتشار این فیش حقوقی و سکوت عضو شورای شهر در مورد بکارگیری دخترش در شورا آنهم با حقوق چند ده میلیون تومانی، بالاخره مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران در گفت و گویی اعلام کرد که کسی که عضو شورای شهر می شود، می توانند رییس دفترش را با خودش بیاورد. این عضو شورا هم دخترش را برای این کار با خود به شورای شهر آورد.
وی در مورد مبلغ بالای فیش حقوقی منتشر شده از دختر این عضو با بیان اینکه به دلیل اینکه رییس دفتر یک سری وظایف خاص دارد جایگاهش بالاتر از یک کارمند است، اما براساس تصمیمات گرفته شده فیش حقوقی این خانم ماه آینده اصلاح می شود و بر اساس جدولی که در شورا وجود دارد باید حقوق و مزایا دریافت کند. اعلام می کند: امسال حقوق نیروهای قراردادی شهرداری افزایش خوبی بر اساس قانون کار پیدا کرد که این افراد هم چون قرارداد خدمات اداری شهر داشتند شامل این افزایش حقوق شدند اما افرادی که مسوول دفتر هستند حدود ۱۵ تا ۱۶ میلیون حقوق دریافت میکنند و وقتی این خبر را دیدم موضوع را پیگیری کردم و گفتند این فرد حقوق عقب افتاده داشته و به همین دلیل این میزان حقوق را دریافت کرده است. حالا چرا حقوق این فرد عقب افتاده داشته، باید این موضوع هم بررسی شود.
وی با تاکید بر اینکه این افراد کارمندان موقت هستند و بعد از ۴ سال باید بروند، اما اگر عضو جدید شورا بخواهند می تواند از آنها استفاده کنند و یا اگر بخواهند این افراد به شهرداری بروند باید مراحلی مثل دادن امتحان و ... را طی کنند، می گوید: بنده و برخی از اعضای شورای شهر با خودمان مسوول دفتر نیاوردیم و از نیروهای شورا استفاده کردیم.
با وجود واکنش رئیس شورای شهر به این موضوع اما عضو شورا که رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا نیز هست به تماس های تلفنی خبرنگار ایسنا، پیرامون شفاف سازی از این موضوع پاسخ نداد و نهایتا رابط رسانه ای این عضو به جای او به ابهامات پاسخ داد و مصطفی خدابخشی با اشاره به حواشی ایجاد شده پیرامون استخدام یکی از نزدیکان این عضو شورا در مجموعه شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: متاسفانه عدم آگاهی برخی از افراد نسبت به قوانین داخلی شورا و آئین نامه های جاری آن باعث شده تا نوعی رفتار هیجانی که هیچ سنخیتی با فضای حرفه ای رسانه ندارد، شکل گرفته و اظهار نظرهایی یکجانبه و دور از واقعیت فضا را غبارآلود کند.
وی ادامه میدهد: متاسفانه از سال ها پیش فضایی در اتمسفر رسانه ای مدیریت شهری ایجاد شده که به هیچ عنوان مبتنی بر اصول حرفه ای رسانه و اطلاع رسانی دقیق نیست و همین موضوع باعث گردیده تا هر از چندگاهی برخی از افراد که خود را دارای کانال های خبری می داند اقدام به خودنمایی کرده و دست به انتشار اخباری بزنند که بخش کوچکی از آنها درست است.
وی در ادامه توضیحات خود اظهار کرده است که بر اساس آئین نامه های داخلی شورای شهر تهران هر نماینده با ورود به مجموعه شورا می تواند یک نفر مسئول دفتر و یک راننده را جذب نماید که مورد وثوق و اعتماد کامل عضو باشد، هیچ منعی هم برای جذب این افراد از بین اقوام و نزدیکان عضو وجود ندارد.
این مشاور رسانه ای عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه افراد به عنوان مسئول دفتر در هرکدام از دفاتر علاوه بر آشنایی به اصول دفتری و کامپیوتری، باید امین و بسیار قابل اعتماد باشند، گفت: امانت داری و اعتماد رکن اصلی انتخاب افراد به عنوان مسئول دفتر است و دفاتر نمایندگان یکی از حساس ترین نقاط فعالیتی در شورای شهر به حساب می آید، لذا ضروری است تا افرادی در این حوزه به کارگیری شوند که ضمن برخورداری از حفاظت گفتاری تمایلی به استفاده از جایگاه موجود برای رسیدن به مقاصد شخصی نداشته باشند.
وی تاکید میکند: به همین دلیل اعضای شورا همواره امین ترین و نزدیکترین افراد به خود را برای مسئول دفتری انتخاب می کردند و انتخاب افرادی همچون اقوام و نزدیکان درجه یک اعضا در ادوار گذشته به همین منظور بوده است. لذا حضور دختر خانم معدنی پور در جایگاه مسئول دفتری موضوع جدید و خارج از قائده و قانون نبوده است.هرچند که این مسئله به دلیل آئین نامه داخلی شورا ربطی به مصوبه تعارض منافع ندارد، ولی از آنجایی که این انتخاب در ابتدای دوره صورت گرفته و اضافه شدن آیتم های جدید به مصوبه تعارض منافع چند ماه بعد از شروع دوره مدیریت شهری ششم صورت گرفت و به تصویب رسید، از نظر مصوبه فوق نیز هیچگونه منعی ندارد.
وی با اشاره به فیش حقوقی منتشر شده از مسئول دفتر عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: حقوق پرداختی تمامی کارکنان در شورای اسلامی شهر تهران براساس نظام اداری شورا بوده و توسط امور اداری شورا نظارت و کنترل می شود. حقوق مسئولین دفاتر تمام اعضا به عنوان نیروهای دبیرخانه نیز بصورت یکسان و براساس نظام اداری شورا می باشد و هیچ کدام از اعضای شورای شهر در این خصوص دخل و تصرفی ندارند.
به گزارش ایسنا، با اینکه رابط رسانه ای این عضو شورای شهر تهران در مصاحبه اش عملا مبلغ منتشره در کانال های خبری را تایید میکند و جذب دختر این عضو را یک قاعده می داند اما جای سوال است که این اعضای شورای شهر که با شعار مبارزه با رانت وارد ساختمان شورا شدند و حتی چندی پیش منتقد حضور داماد شهردار تهران در پست های مدیریتی بودند، چرا امروز همان روش را انتخاب کرده و یکی از آنها دخترش را در پستی به کار گرفته و مابقی اعضا نیز سکوت کردند؟
همچنین این عدد حقوق هیچ تناسبی با توانایی ها و جایگاه یک مسئول دفتر که ویژگی اصلی آن صرفا معتمد بودن است؛ ندارد و جای سوال است که عضو شورای شهر که چند سال مدیر کل بود و در سوابق خود شهرداری یک منطقه را نیز دارد، آیا غیر از اقوام درجه یک، فرد مورد اعتماد دیگری را نمی شناسد و دایره اطرافیانش محدود هست که مجبور به انتخاب دخترش شده است؟
با اینکه مهدی چمران اعلام کرده که بعد از پایان دوره این افرادی که به واسطه حضور عضو شورا وارد مجموعه شدند باید شورا را ترک کنند اما تجربه و شواهد نشان داده است که معمولا این افراد یا جذب مجموعه شورا شده و یا وارد شهرداری می شوند و این در حالی است که بارها و بارها مدیران شهری از انبوه نیروی انسانی در شهرداری و شورا گلایه کرده اند.
«امتیاز» از آغاز هفته هوای پاک گزارش میدهد؛
مشکل مدیریتی آلودگی هوا
️ مهرداد اسکندری
آلودگی هوا یعنی حضور یک، چند و یا مخلوطی از آلوده کننده های مختلف در هوای آزاد، به اندازه ای است که برای انسان مضر بوده و یا موجب زیان رساندن به حیوانات، گیاهان و اموال شود. اما پدیده آلودگی هوا در مناطق شهری، یکی از ره آوردهای انقلاب صنعتی است که از سیصد سال قبل شروع و با توسعه صنعتی و زیاد شدن شهرها بر میزان و شدت آن روز به روز افزوده می شود. تکیه اساسی بر منابع انرژی فسیلی از قبیل زغال، نفت، گاز و در نهایت آزاد شدن مواد ناشی از احتراق این مواد، فرآورده های مضر و زیان بخشی را به همراه می آورد که حیات موجودات زنده به ویژه انسانها را تهدید می نماید.
از نخستین دهه های قرن بیستم، به دنبال مشاهده ارتباط میان آلودگی هوا و تخریب محیط زیست، بسیاری از کشورهای صنعتی پیشرفته، تحقیقات و برنامه های علمی برای کنترل آلاینده های بسیار مضر را آغاز نمودند، اما متاسفانه در اکثر قریب به اتفاق کشورهای در حال رشد این مسئله آن طور که باید مورد توجه قرار نگرفته و وضعیت آلودگی هوا در شهرهای بزرگ رو به وخامت گذاشته است.
کارشناسان برای رفع آلودگی هوا از جمله از مسائل فنی سخن میگویند، از اهمیت اصلاح استانداردهای سوخت در ایران و ارتقای سطح معاینه فنی خودروها گرفته تا گسترش ناوگان حمل و نقل عمومی، اصلاح سوخت نیروگاهها و کارخانجات برای کاهش میزان انتشار آلودگی از سوی این منابع آلاینده.
قانون هوای پاک در سال ۹۶ در ایران تصویب شد و قرار بود از جمله به موارد بالا سر و سامان دهد. به گفته کارشناسان، در مجموع بیش از ۶۰ قانون، مصوبه، آییننامه و بخشنامه درباره هوای پاک در ایران وجود دارد که پیشینه برخی به پیش از انقلاب بازمیگردد. اما با وجود مقررات مربوط به هوای پاک شهروندان در بخشهای عظیمی از ایران از هوای پاک محروماند. مشکل کجاست؟
کارشناسان، مشکل آلودگی هوا را بیشتر مدیریتی میدانند. آنها مهمترین عوامل تداوم آلودگی هوا در کلانشهرهای ایران را اشتباهات مدیریتی در سالهای گذشته میدانند که «عملا باعث شده است که قوانین مربوط به هوای پاک در کشورمان برای عموم مردم بیاهمیت جلوه کند.»
در قانون هوای پاک، همکاری با سازمان محیط زیست از سوی دستگاههای مختلف تصریح شده و مسئولان و مدیران سرپیچی کننده از این حکم، مطابق ماده ۵۷۶ قانون مجازات اسلامی، مشمول مجازات دانسته شدهاند. اما به نوشته برخی رسانههای داخلی، گزارش جامعی از اجرای قانون هوای پاک در فضای رسانهای منتشر نشد تا میزان سرپیچی دستگاههای مختلف از محل اجرای آن هم هیچگاه به درستی مشخص نشود.
اهمیت داشتن هوای پاک تا حدی است که در کشور یک هفته به نام هفته هوای پاک نامگذاری شده است؛ امسال هفته هوای پاک با شعار تحقق هوای پاک، حقوق عامه، اراده ملی از ۲۴ تا ۲۹ دی تعیین و برای هر روز هم یک نام در نظر گرفته شده است؛ به طوری که شنبه ۲۴ دی هوای پاک؛ قانون و دستاوردها، یکشنبه ۲۵ دی هوای پاک؛ حمل و نقل عمومی، دوشنبه ۲۶ دی هوای پاک؛ سلامت و بهداشت عمومی، سه شنبه ۲۷ دی هوای پاک؛ نظام مدیریت سبز شهرداریها، چهارشنبه ۲۸ هوای پاک؛ تولید دانش بنیان و اشتغال سبز و پنج شنبه ۲۹ دی هوای پاک؛ مشارکت مردمی و مسوولیت اجتماعی نامگذاری شده است.
جدیت دولت سیزدهم بر اجرای قانون هوای پاک
سرپرست دفتر هوا و اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست دراین باره گفت: قانون هوای پاک در سال ۱۳۹۶ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و در آن تکالیف ۲۳ دستگاه فرعی و اصلی در قالب ۱۷۶ تکلیفدستگاه مشخص و به آنها ابلاغ شد البته از این تعداد دستگاه فقط ۱۱ دستگاه به عنوان متولیان اصلی اجرای قانون هوای پاک محسوب میشوند.
داریوش گل علیزاده افزود: سازمان حفاظت محیط زیست نیز بر اساس ماده ۲ قانون هوای پاک ناظر بر حسن اجرای قانون هوای پاک است؛ بر همین اساس سامانهای را طراحی کردیم و وظایف دستگاههای مکلف در قانون را شناسایی و در آن بارگذاری شد و هر دستگاه در بازه زمانی تعیین شده باید مستندات خود را مبنی بر انجام اقدامات و چالش هایی که دارد در این سامانه بارگذاری کند و بعد از صحت سنجی به صورت گزارش در اختیار دولت یا نهادهای نظارتی قرار میگیرد. اکنون این روند در استانها هم قابل اجرا است.
وی ادامه داد: البته سازمان محیط زیست بر اساس قانون هوای پاک مکلف شد تا یک سری آیین نامه ها و دستورالعمل ها را تهیه کند که تعیین حدود مجاز انتشار، ایجاد شبکه پایش صدا و امواج از جمله آنها است که در این راستا حدود مجاز انتشار را تهیه کرد اما ایجاد شبکه پایش صدا و امواج انجام نشده است البته باید این مساله را هم مد نظر قرار داد که درست است صدا و امواج جزو بندهای قانون هوای پاک است اما در آلودگی هوای این روزها چندان تاثیری ندارد و مساله ما ذرات معلق و گازهای آلاینده در هوا است که باید در اولویت قرار گیرد.
وی اظهار داشت: در هر حال برای ایجاد شبکه پایش صدا و امواج درخواست اعتبار کردیم اما اعتباری در اختیار سازمان محیط زیست قرار نگرفت. امسال هم در برآورد هزینه هایی که برای سال ۱۴۰۲ لازم بود این مساله را پیش بینی کردیم که امیدواریم بخشی از این اعتبارات تامین شود.
گل علیزاده گفت: همچنین سال گذشته اقدام دیگری انجام دادیم به طوری که در ۱۶ محور اصلی تمام تکلیف دستگاه ها را شناسایی کردیم که از این تعداد هفت محور جزو محورهای اولویت دار ما بودند، در واقع بر اساس نظر نخبگان حوزه آلودگی هوا پرسشنامهای تدوین و این تکالیف را وزن دهی کردیم مبنی بر اینکه کدامشان بیشتر در بهبود کیفیت هوا سهم دارند نتیجه این شد که توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی، ارتقای کیفیت سوخت، توسعه نیروگاه های تجدید پذیر، تامین اعتبارات مالی، معاینه فنی موتورخانه ها، معاینه فنی خودروها و توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی از همه مهمتر بودند، بخش عمده این تکالیف بر عهده وزارت کشور است، بر اساس این پرسشنامه مهمترین راهکاری که میتواند اثرش را در کاهش آلودگی هوا نشان دهد بحث توسعه و نوسازی حمل و نقل عمومی است.
وی تاکید کرد: البته باید در توسعه حمل و نقل عمومی این موضوع را مد نظر قرار داد که اگر توسعه همراه با نوسازی نباشد تاثیری نخواهد داشت، اکنون بیش از ۸۰ درصد ناوگان حمل و نقل عمومی دیزلی و فرسوده است؛ بنابراین اگر بخواهیم این اتوبوس ها را هم داشته باشیم و سپس اتوبوسهای نو وارد ناوگان کنیم حتی اگر یورو ۶ هم باشند باز تاثیر چندانی در بهبود وضعیت هوا نخواهند داشت چون با این کار درست است که ناوگان حمل و نقل عمومی تا حدوی توسعه یافته و شاید تردد خودروهای شخصی کمتر شود اما اتوبوسهای فرسوده قبلی همچنان به تردد خود در سطح شهر و انتشار آلایندگی ادامه میدهند در واقع آلاینده های جدید را به آلاینده های قبلی اضافه کردیم.
سرپرست دفتر هوا و اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه وزارت کشور مسوول بخشی از نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی کشور است گفت: در سالهای قبل در بحث توسعه حمل و نقل عمومی خیلی موفق نبوده است اما برای امسال برنامه هایی داده که امیدواریم موفقیت آمیز باشد، البته شهرداریها هم در توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی ۵۰ درصد سهم داشتند اما موفقیتی به دست نیاوردند.
وی به وظیفه وزارت نفت در راستای قانون هوای پاک اشاره کرد و افزود: بر اساس قانون هوای پاک وظیفه وزارت نفت ارتقای کیفیت سوخت و توزیع سراسری آن است، هر چند به موفقیت هایی دست یافت اما با وجود اقدامات خوبی که در سالهای گذشته انجام داده باید در ادامه آن را به توزیع سراسری سوخت ارتقا میداد اما به دلیل مشکلاتی که در حوزه پالایشگاهها وجود داشت، موفق به انجام آن نشد و یک برنامه سه ساله برای سازمان محیط زیست ارسال کرد که اگر اجرا شود، همه سوختهای تولیدی کشور منطبق بر استاندارد ملی میشود، از طرف دیگر پیش نویس استاندارد سوخت مازوت را تهیه کردیم که بر اساس آن گوگرد در مازوت از ۳.۵ درصد وزن حجمی به کمتر از یک درصد می رسد که امیدواریم تا پایان دولت این کار انجام شود.
مهمترین دستگاه ها در اجرای تکالیف قانون هوای پاک وزارتخانه های نفت، نیرو، کشور و شهرداری ها است که تکالیفشان در کاهش آلودگی هوا بسیار اثربخش است.
وی اظهار داشت: اکنون روزانه ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف میشود که ۳۸ میلیون لیتر آن منطبق بر استانداردهای یورو ۴ و ۵ است که فقط در کلانشهرها توزیع می شود همچنین روزانه حدود ۹۵ میلیون لیتر گازوییل در کشور مصرف می شود که حدود ۴۳ میلیون لیتر آن یورو ۴ و ۵ است که آنهم فقط در کلانشهرها و محورهای مواصلاتی منتهی به کلانشهرها توزیع می شود که البته قرار است پالایشگاه اصفهان ۱۶ میلیون لیتر دیگر گازوییل با استاندارد یورو ۵ تولید کند که اکنون در مرحله رونمایی است که با تولید این میزان، وضعیت حمل و نقل از نظر سوختگیری تا حدودی بهتر می شود.
گل علیزاده به بخش دیگری از بندهای قانون هوای پاک اشاره کرد و گفت: بر اساس این قانون وزارت نیرو مکلف شده نیروگاه های تجدیدپذیر را توسعه دهد و سالانه ۳۰ درصد از برق تولیدی را به انرژیهای تجدیدپذیر اختصاص دهد اما در این زمینه توفیقی به دست نیاورده است و اکنون کمتر از یک درصد سهم نیروگاه های تجدیدپذیر در تولید برق است.
یک مساله بسیار نگران کننده در روند آلودگی هوا، مصرف لجام گسیخته بنزین، گازوییل و گاز در کشور است که پرمصرف بودن خودروها، ارزان بودن سوخت و ناکارآمد بودن حمل و نقل عمومی موجب این وضعیت شده است.وی افزود: همچنین طبق ماده ۲۳ آیین نامه فنی ماده ۲ قانون هوای پاک باید نیروگاه های مازوت سوز به سیستم کنترلی مجهز میشدند که این کار هم انجام نشد اما نیروگاهها به مرور به این سمت رفتند برای اینکه تاسیسات آنها دچار خوردگی نشود، قبل از اینکه مازوت بسوزانند سولفورزدایی کنند و قبل از احتراق از مازوت کم گوگرد استفاده کنند تا انتشار آلایندگی هم کمتر شود البته وزارت نیرو فراخوانی داد و محورهایی را در این زمینه مشخص کرد اما کاری انجام نداد و همچنان منتظر هستیم تا پالایشگاه های کشور بتوانند مازوت کم گوگرد دریافت کنند؛ هرچند طبق قانون همه واحدهای صنعتی، تولیدی و خدماتی اگر از سوخت مناسب استفاده نمیکنند، مکلفند که حدود مجاز را رعایت کنند.
وی ادامه داد: مساله دیگری که در قانون هوای پاک دیده شده فضای سبز شهرها است، بر اساس ماده ۱۵ و ۲۲ قانون هوای پاک باید سرانه فضای سبز شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر جمعیت به ۱۵ متر مربع برسد البته این هم یک ایراد کلی دارد، اینکه همه شهرهای با جمعیت بالای ۵۰ هزار نفر قابلیت این افزایش را ندارند چون آب کافی برای توسعه فضای سبز ندارند، این یک طرح ۱۰ ساله است که قرار است از محل پسابها آب مورد نیاز آن تامین شود همچنین قرار است منابع طبیعی گونه های گیاهی لازم را در اختیار شهرداری ها قرار دهد تا این توسعه فضای سبز انجام شود.
سرپرست دفتر هوا و اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: یک مساله بسیار نگران کننده در روند آلودگی هوا، مصرف لجام گسیخته سوخت بنزین، گازوییل و گاز در کشور است، معمولا روزانه بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف می شود گاهی به ۱۲۰ میلیون لیتر هم می رسد که بیشتر از ظرفیت تولید است به همین میزان هم گازوییل مصرف می شود، چند مساله باعث این وضعیت می شود یکی اینکه خودروهای پرمصرفی داریم دوم اینکه جدا از بحث معیشت مردم قیمت سوخت بسیار ارزان است، سوم اینکه این وضعیت نشان میدهد که حمل و نقل عمومی ما کارآمدی لازم را ندارد و مردم اشتیاقی پیدا نمیکنند که به سمت استفاده از حمل و نقل عمومی بروند از این رو از خودروهای شخصی استفاده می کنند.
سرپرست دفتر هوا و اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: با توجه به وضعیت شهرها به ویژه کلانشهرها باید توجه داشته باشیم که طرحها و اقداماتی که مغایر با سیاستهای کاهش آلودگی هوا است و باعث تشدید و افزایش انتشار آلایندگی می شود، اجرا نشود وگرنه تمام اقداماتی که دستگاههای اجرایی انجام میدهند بدون اثر خواهد بود چون به طور مداوم ورودی منابع آلاینده افزایش مییابد.
وی در پاسخ به اینکه در اجرای قانون هوای پاک کدام دستگاه ها بهتر عمل کردند گفت: وظیفه دستگاه ها بسیار متفاوت است مثلا اگر بگوییم وزارت جهاد کشاورزی یا سازمان استاندارد نسبت به دستگاه های دیگر بهتر عمل کردند به خاطر این است که تکلیف خاصی نداشتند، مثلا تکلیف سازمان استاندارد تدوین چند استاندارد از جمله تدوین استانداردهای سوخت بود که انجام داد و اکنون فقط استاندارد نفت کوره باقی مانده است، استاندارد گاز و بنزین را منطبق بر یورو ۵ با عنوان استاندارد ملی تدوین کرد همچنین استاندارد تجهیزات سنجش آلودگی هوا را تهیه کرده و در مرحله نهایی شدن است، ایجاد سامانه معاینه فنی موتورخانه ها نیز انجام شده است، یا اینکه بحث مقابله با بیابان زایی جزو تکالیف وزارت جهاد کشاورزی است که البته توفیق چندانی نداشته است.
گل علیزاده افزود: مهمترین دستگاهها در اجرای تکالیف قانون هوای پاک وزارتخانه های نفت، نیرو، کشور و شهرداریها است که تکالیفشان در کاهش آلودگی هوا بسیار اثربخش است و آن هم عموما از جنس هزینهای است و نیاز به اعتبارات دارد که در این بخش موفقیتی نداشتیم؛ از این رو همچنان شاهد آلودگی هوا به ویژه در کلانشهرها هستیم چون منابع انتشار کاهش نیافته بلکه روز به روز هم بیشتر شده است.
اخبار
بایدها و نبایدهای پلیس درباره نگهداری و معامله ارز و طلا
رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ تاکید کرد که به منظور جلوگیری از وقوع سرقت و هرنوع سوءاستفاده احتمالی معاملات ارز باید تاجایی که امکان دارد، از طریق حواله انجام شود. سرهنگ علی ولیپور گودرزی با هشدار به شهروندان درباره خرید و فروش ارز و طلا و نگهداری آن در منازل گفت: توصیه ما به عنوان پلیس این است که مردم به هیچ عنوان طلا و ارز نخرند، چرا که سرمایهگذاری در چنین بازارهایی اشتباه است، از نظر علم اقتصاد نیز بهتر است که سرمایه حتما در چرخه تولید باشد و این کار هم برای جامعه و هم برای اقتصاد موثر است، چرا که منجر به کاهش تورم و ایجاد کار مولد میشود.وی ادامه داد: ازطرف دیگر عمده افرادی که اقدام به خرید طلا و ارز میکنند، آن را به خانه برده و در آنجا نگهداری میکنند، این موضوع سبب میشود تا هم خود این افراد همواره نگرانی نگهداری از این اموال و اوراق گرانبها را داشته باشند و هم اینکه اگر خدای نکرده سرقتی رخ دهد، سرمایه زیادی را از دست بدهند. پس اگر هم افراد اقدام به خرید طلا و ارز کردهاند، بهتر است آن را در صندوق امانات بانکها نگهداری کنند.رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ درباره معامله ارز نیز هشدار داد و گفت: متاسفانه در چند ماه گذشته پروندههایی داشتیم که افراد اقدام به خرید ارز از دلالها و مراکز غیرمجاز کرده و مقادیر زیادی ارز را تحویل گرفته و دقایقی بعد نیز مورد سرقت واقع شدهاند. در مواردی حتی سارقان از همان ابتدا فرد خریدار را تحت نظر داشتند. به همین دلیل نیز تاکید پلیس این است که اولا شهروندانی که قصد انجام معاملات ارز را دارند، حتما به صرافیهای مجاز مراجعه کرده و تا جای ممکن آن را از طریق حواله انجام دهند. حواله امکان سرقت و هر نوع سوءاستفاده را سلب میکند. ولیپور گودرزی با بیان اینکه معامله از طریق حواله خطری برای مردم از بابت سرقت و... ندارد، افزود: همچنین آن دسته از افرادی هم که قصد سفر دارند و باید ارز را به شکل فیزیکی در اختیار داشته باشند، باید ارز مورد نیاز خود را از صرافیهای داخل فرودگاهها دریافت کنند.وی همچنین از نظارت محسوس و نامحسوس پلیس در اطراف صرافیها و مراکز خرید و فروش ارز خبر داد و گفت: همکاران من در پلیس امنیت اقتصادی در حوزه مربوط به برخورد با دلالان و سوداگران فعال هستند و اقدامات زیادی هم انجام دادند، ما هم در مجموعه پلیس آگاهی به صورت نامحسوس و محسوس نظارتهایی را برای برخورد با قاپزنها، سارقان، کیفقاپها و ... داریم.
مدیرعامل سازمان بوستانهای شهر تهران خبر داد
کاشت ۳۰ اصله درخت
در خیابان ولیعصر تا پایان سال
مدیرعامل سازمان بوستانها و فضای سبز شهر تهران با تاکید بر اینکه حال درختان خیابان ولیعصر (عج) خوب است از کاشت ۳۰ اصله درخت نیز به صورت روتبال (جابجایی) با بن ۵۰ به بالا تا پایان سال جاری خبر داد.
علی محمد مختاری، در تشریخ آخرین وضعیت درختان خیابان ولیعصر (عج) گفت: بی تردید برای ما هرکجا از تهران که درختی هست، اهمیت ویژه ای دارد؛ اما خیابان ولیعصر به عنوان طولانی ترین خیابان که در آن گونه درختان چنار قرار دارد اهمیت دوچندانی دارد؛ لذا برای حفظ این سرمایه های طبیعی و حراست از آنها اقدامات ویژهای را به همراه انجام پایش های دوره ای انجام می دهیم.
مختاری تاکید کرد: در حال حاضر حال درختان این خیابان خوب است. در پی کاشت درخت در این خیابان که پیشتر انجام شده بود حدود یک ماه دیگر نیز ۳۰ اصله درخت نیز به صورت روتبال (جابجایی) با بن ۵۰ به بالا کاشته خواهد شد این درختان در محدوده هایی که درخت کمتر دارند و نیاز به واکاری هست در مناطق ۶، ۳ و ۱۱ کاشته خواهند شد. درختانی هم که قبلا کاشته شده اند، وضعیت بسیار خوبی دارند.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10913/32685/115240
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10913/32685/115241
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10913/32685/115242
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10913/32685/115243
|
عناوین این صفحه
- انتقال روزانه ۵۰۰ تن پسماند از میادین ترهبار به سایت تفکیک
- چند سوال درمورد فیش حقوقی دختر دهه هشتادی
- مشکل مدیریتی آلودگی هوا
- اخبار